У понеділок працівникам підприємства "Електроавтотранс" розпочали видавати зарплату, заборговану за три місяці. Гроші виділила міська рада після того, як 13 травня люди оголосили страйк, і жоден тролейбус у Сумах не виїхав.
Водій тролейбуса 34-річна Ірина Коробко із чоловіком виплачує збудовану за програмою молодіжного житлового кредитування квартиру. 38-річний Роман Коробко працює в "Електроавтотрансі" контролером. Платити залишилося більше як 20 років — щокварталу по 500 грн.
26 березня Ірина просила керівництво видати хоча б одну зарплату за січень — їй або чоловікові, щоб заплатити за кредит.
— Нам навіть не дали премій до 8 березня, — скаржиться Коробко. — Профком затвердив по 40 гривень, але їх включили в березневу зарплату.
Кілька разів водіїв сумських тролейбусів із роботи забирала "швидка". За кермом непритомніли 29-річні Віктор Жигулін і Анатолій Горбачов, 30-річний Євген Бірюков і Павло Яценко, 42 роки.
Швидку допомогу викликали пасажири. Погано водіям ставало від виснаження на роботі.
— Віті Жигуліну лікарі сказали: знепритомнів від недоїдання, — говорить Ірина.
Водій 52-річний Микола Ясенок помер у лікарні після того, як йому стало зле на роботі. До лікарів не звертався, бо не мав грошей. Водій Віктор Прочухан, 42 роки, потрапив до реанімації з інфарктом, але гроші йому видали лише на п"ятий день. Їх випросила дружина.
Ірині Коробко нараховують чистими 1300 грн на місяць. Вона водій першого класу.
— Коли 14 років тому прийшла в тролейбусне управління, мала 700 гривень на місяць, — згадує жінка. — Це була чи не найвища зарплата в Сумах. А що таке зараз 1300 гривень, які ще й не платять?
Водій першого класу 56-річний Віктор Бабич заробляє до 2 тис. Працює майже без вихідних. Відпочиває 2–3 дні на місяць. 26-річний Сергій Сердюк має третій клас водія.
— За місяць накатую 1200 гривень, — каже він. — Це коли роблю практично без вихідних.
Водії стверджують, що працюють по 12 годин на добу. Раніше діяла жорстка вимога: дозволяли працювати не більше ніж 10 год. Нині вона не діє, бо не вистачає ні водіїв, ні кондукторів. Перших на підприємстві 112 чоловік, других — 86. Усього в "Електроавтотрансі" працюють 492 особи. На підприємстві велика плинність кадрів.
— Дві мої учениці працюють у Києві, — розповідає Ірина Коробко. — Мають до 5 тисяч гривень на місяць чистими. Живуть по 12 чоловік у кімнаті. Платять за житло по 50 гривень на місяць. Комфорту ніякого, але ж вони приїхали заробити.
За рік із "Електроавтотрансу" розрахувалось понад 100 чоловік. Із них половина — водії. Сергій Сердюк говорить, що ближче до осені поїде до Польщі. Працюватиме там монтажником контактних електромереж. Там платять не менше як 1000 доларів на місяць. Запитую, чому не їде до Києва водієм тролейбуса.
— У Києві вже не дають житла, — відповідає.
На території "Електроавтотрансу" видніється гасло, на якому великими літерами написано: "Цінуй свою роботу, кращої не буде". На дошці оголошень висить наказ N311, підписаний директором підприємства Володимиром Левченком. У ньому зазначено: працівники, які не вийшли на роботу 13 травня, порушили законодавство про врегулювання трудових спорів. Тому зарплату за цей день їм не нарахують.
14 травня сесія Сумської міськради ухвалила рішення про виділення комунальному підприємству "Електроавтотранс" 3,7 млн грн допомоги. 2,2 млн використають для погашення кредиту. 2005 року підприємство взяло 4,5 млн позики, аби придбати 10 нових тролейбусів. Рештою грошей погасять борги по зарплаті.
Коментарі