За два дні у середині березня літр бензину А-95 подорожчав з 7,93 грн до 8,35.
Автозаправники виправдовувались тим, що на світовому ринку на $3 подорожчав барель, 159 л нафти. Міністерство палива та енергетики скликало експертно-аналітичну групу. До неї входять представники мереж АЗС. Вирішили, що літр бензину А-95 має коштувати 8,10 грн, з урахуванням 5-процентної накрутки автозаправок. Минулого понеділка ціну опустили до цього рівня. Бо Антимонопольний комітет обіцяв штрафувати порушників.
Gazeta.ua разом з Олександром Сіренком, аналітиком консалтингової компанії "Юпеко" порахувала собівартість пального.
На світових біржі 1 т нафти закуповують за $584. Сплачують 20% податку на додану вартість. В Україні ця тонна вже коштує 5,6 тис. грн. З неї отримують 30% бензину і 20% дизпального. Половина — це мазут. Акциз та податок на додану вартість на літр пального складають 2,12 гривні. На виході з нафтопереробного заводу 1 л бензину коштує більше 6 грн, рахує Сіренко:
" Решта - накрутки оптовиків та мереж, витрати на доставку та зберігання, утримання автозаправок", - каже Олександр Сіренко.
На ці статті можна списати значно більше, ніж затрачено насправді. Проконтролювати торговців пальни нереально, вважає експерт. Мінпаливенерго може тільки домовитися із трейдерами, зафіксувати ціну на певному рівні.
У Європі ціни на бензин не коливаються часто і настільки, як в Україні. Ціни — від 1 євро, тобто 11 грн/л. У Нідерландах літр пального коштує найдорожче, близько 16 грн/л. Дві третини ціни — це акциз.
У Туреччині високооктановий бензин заливають по 10 гривень літр.
У Білорусі ціна стабільна. Її зафіксувала держава.
У Росії пальне — від 6 грн.
У Сполучених Штатах 1 л коштує трохи більше $1. Акциз — більше половини ціни.
Коментарі
3