Аналіз тисячі творів первісного і сучасного мистецтва показав, що "печерні люди" верхнього палеоліту (10-50 тис. років тому) більш акуратно відтворювали рухи чотириногих тварин, ніж їх нинішні колеги. Сьогодні художники помиляються в 57,9% випадків, тоді як доісторичні живописці - у 46,2%.
Крім того, наші сучасники гірше схоплюють алюр (рух чотирилапих) в порівнянні з таксидермістами, авторами підручників анатомії і творцями іграшкових фігурок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Треба акуратніше підбирати слова": Венери кам'яного віку не є порнографією
Чотириногі тварини пересувають кінцівки в одній і тій же послідовності. Спочатку землі торкається ліва задня, потім ліва передня, потім права задня, і завершує процес праві передні. Різниться лише швидкість, з якою кожна нога виробляє свою частину послідовності.
Ця проста обставина дуже часто вислизає від уваги художників. У 2009 році біофізик Габор Хорват з Будапештського університету (Угорщина) виявив, що 63,6% тварин, зображених у підручниках анатомії, намальовані з неможливим алюром. Половина іграшкових коників, левів, тигрів і інших чотириногих теж вводить в оману. Навіть природно-історичні музеї не можуть похвалитися точністю: вони не праві в 41% випадків.
Цього разу пан Хорват і його колеги захотіли подивитися на ту саму проблему з історичної перспективи. У 1880-х роках фотограф Едвард Мейбрідж за допомогою рухомих картинок вперше показав, як коні та інші чотирилапі ходять насправді. У 1887 році про це стало відомо широкій публіці. Тому дослідники розбили аналіз на три тимчасові періоди: доісторичне мистецтво, мистецтво до роботи Мейбріджа і після.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Франції знайшли "кіно" первісних людей
Вчені насмикали тисячу прикладів з онлайн-колекцій, книг з мистецтва та угорських музеїв, а також з марок і монет. І розрахували, що шанси на випадкову помилку в другу епоху становили 73,3%, але в дійсності цей показник виявився на рівні 83,5%. Як не дивно, серед некоректних робіт був помічений навіть ескіз Леонардо да Вінчі: на землі стоять права задня і ліва передня ноги коня, тоді як інші підняті. Насправді це дуже нестійке положення. Завжди чотириногі торкаються поверхні трьома кінцівками.
Автори ж наскельного живопису виявлялися праві в 54% випадків, що набагато вище випадкового показника.
Робота Мейбріджа мала величезне значення: після 1880-х чотириногих тварин зображували правильно в 42% випадків, але все одно цього мало, щоб зрівнятися з древньою людиною.
Коментарі