пʼятниця, 20 лютого 2015 20:53

Перші ліфти піднімалися й опускалися за допомогою рабів
10

Перший електричний пасажирський ліфт був виготовлений 125 років тому німецькою фірмою "Сіменс і Гальске". За 11 секунд він піднімався на 22 м. Через 9 років американська фірма "Отіс" змонтувала електроліфт для "хмарочосів". На той час такими вважалися будівлі вище шести поверхів. Перший "хмарочос" в Америці побудували у Чикаго, він мав 10 поверхів.

Прототипами ліфтів були парові платформи. Одним із недоліків була постійна необхідність підтримувати парову машину в роботі. Це не було проблемою для шахт, але створювало масу незручностей там, де ліфт використовувався епізодично. Але через надмірний шум парові ліфти не встановлювалися в житлових будинках. Проблему у 1854 році вирішив Отіс, продемонструвавши винахід в одному з виставкових залів Нью-Йорка. Під 12-метровим куполом між двома опорами рухалася піднімальна платформа, яку підтягувала парова машина. На верху асистент, по команді Отіса, обрубував канат мечем. Платформа опускалася вниз, через два метри її зупиняла автоматика. Перший пасажирський ліфт "Компанія парових підйомників Отіса" встановила у п'ятиповерховому магазині на Бродвеї. У кабіну вміщувалося четверо дорослих. Ліфт рухався зі швидкістю 20 см/сек.

У ХІХ столітті в перших хмарочосах до 20 поверхів застосовували гідравлічні ліфти без канату. Кабінку ліфта виштовхував напором води поршень, що ходив у довгому циліндрі. Для циліндра треба було викопувати надто глибоку яму, таку як і будинок. Хоч гідравлічні ліфти ходили в 20 раз швидше за парові, мали недоліки. Конструкція вимагала наявності джерела тиску в рідині. Ним могла бути парова машина, її можна було розмістити віддалено від ліфта, а подачу рідини здійснювати трубопроводом високого тиску. Але він на той час в центральній системі водопроводу був надто низький.

У 1859 році фірма Отіса встановила в готелі "П'яте авеню" гвинтовий ліфт. Від підвалу до горища будинок пронизував величезний металевий гвинт. Кабіна рухалася по ньому як гайка. Коли гвинт обертався вправо, кабіна йшла нагору, уліво - вниз. Така система була надто дорогою і незручною, ліфт рухався повільно. Тому було змонтовано лише дві такі конструкції, які через 16 років замінили на більш практичні.

Найстародавнішим підйомним пристроєм є підйомник в одному з будинків давнього Риму. При розкопках були знайдені його елементи. Підйомник приводили в дію за допомогою людської сили. Його використовували для підняття страв з кухні. Знахідка датується роком виверження Везувію. А в палаці римського імператора Нерона підйомником піднімали вантажі і доставляли на сцену театру акторів і декорації. Як і попередній підйомник, приводився в дію рабами. Ліфти застосовувалися в римському Колізеї для підняття на поверхню арени гладіаторів і тварин. Для цієї цілі існувало 12 ліфтів.

У сучасний час фантазіям виробників немає меж. В одному з готелів Берліна пасажирський ліфт обладнали в 25-метровому циліндричному акваріумі, який виготовлений з акрилового скла. Діаметр акваріума становить понад 11 м, наповнений 900 тис літрами морської води, де плаває понад 1,5 тисячі риб.

У Швейцарії є найвищий відкритий ліфт, який побудували ще у 1903 році. Він з'єднує скелясту стежку, з якої відкривається чудовий краєвид на Люцернське озеро. Менш за хвилину пасажири дістаються на висоту 153 м. Саме на цьому ліфті піднімався Джеймс Бонд під час зйомок фільму "Голдфінгер". У 1935 році було проведено його реконструкцію.

Китай відзначився найвищими швидкісними ліфтами. Вони встановлені у 101-поверховому хмарочосі Тайбей. Висота будівлі становить 509 м. Всередині обладнали 67 ліфтів, які піднімаються зі швидкістю 16,8 м/сек. А два з них долають відстань із 5-го до 89-го поверху за 37 секунд. Інший найвищий швидкісний ліфт, який називають "ліфтом ста драконів", виготовлений зі скла. Побудований у 2002 році на схилі гори Чжанцзяцзе, висота котрої сягає 330 м. Він вважається ще і найважчим зовнішнім ліфтом в світі. Водночас піднімає 50 людей. Ліфт скорочує час підйому до хвилини, щоб можна було добре роздивитися краєвиди масивних стовпів з піщаника.

Панорамний ліфт американського міста Сент-Луїса в штаті Міссурі. Ліфт складається з восьми кабінок, кожна на 5 місць. Зберігаючи потрібний рівень, періодично обертаються, щоб підняти пасажирів на вершину зігнутої арки. В ній розташований оглядовий майданчик. Подорож вверх триває чотири хвилини, назад – три. На дверях кабінок є вузькі скляні панелі, які дозволяють відвідувачам милуватися структурою арки.

Найстрашніший ліфт світу знаходиться у Новій Зеландії. Розташований в радіо-вежі Окленда. Призначений для тих, хто не боїться висоти. Ліфт має скляну підлогу, піднімає відвідувачів на висоту 328 м зі швидкістю 18 км/год. Це приблизно 40 секунд, за які долає висоту 70-поверхового будинку.

У Португалії є ліфт-підйомник. Який в Лісабоні з'єднує нижню вулицю одного з районів із верхньою площею іншого. З нього видно все місто. Висота ліфта становить 45 метрів. Кожна кабінка може вмістити 25 осіб. Ліфт побудований 1901 року, залишився єдиним вертикальним ліфтом у світі.

Зараз ви читаєте новину «Перші ліфти піднімалися й опускалися за допомогою рабів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути