четвер, 09 травня 2013 17:05

"За що? За те, що ми були найщирішими комуністами?"

Автор: фото: ЦДАМЛМ України
  Микола Фітільов (псевдонім Хвильовий узяв, як став письменником) народився 14 грудня 1893 року в селі Тростянець на Харківщині, в учительській родині. Був старшим із п’яти дітей. Вчився у Богодухівській гімназії. Потім працював слюсарем, різноробом. 1916-го пішов до війська. Коли 1917-го повернувся на хутір до матері,  — познайомився із учителькою Катериною Гащенко. У них народилася донька Іраїда. Коли їй було півтора року, Микола переїхав до тодішньої столиці Харкова. За рік сім’я розпалася — дружина, приїхавши, ”зустріла якусь жінку”, переповідала сестра Катерини Гащенко Дарія. Невдовзі Микола одружився з Юлією Уманець, яка мала на той час доньку Любу. У передсмертній записці написав: ”Все, в тому числі й авторські права, передаю Любові Уманцевій”
Микола Фітільов (псевдонім Хвильовий узяв, як став письменником) народився 14 грудня 1893 року в селі Тростянець на Харківщині, в учительській родині. Був старшим із п’яти дітей. Вчився у Богодухівській гімназії. Потім працював слюсарем, різноробом. 1916-го пішов до війська. Коли 1917-го повернувся на хутір до матері, — познайомився із учителькою Катериною Гащенко. У них народилася донька Іраїда. Коли їй було півтора року, Микола переїхав до тодішньої столиці Харкова. За рік сім’я розпалася — дружина, приїхавши, ”зустріла якусь жінку”, переповідала сестра Катерини Гащенко Дарія. Невдовзі Микола одружився з Юлією Уманець, яка мала на той час доньку Любу. У передсмертній записці написав: ”Все, в тому числі й авторські права, передаю Любові Уманцевій”

"Між нас простяглась третя рука, довга і костява, жовта й тремтлива, як засохлий лист на галузці… Стиха прозвучав несміливий благальний голос:

— Згляньтеся, голубчики. Не на мене — на дітей…

Просила молода ще жінка, яку горе, видко, передчасно постарило, — згадує письменник Аркадій Любченко у спогаді "Його таємниця" зустріч із Миколою Хвильовим навесні 1933-го на харківській вулиці. Їхню розмову перервала молода селянка-жебрачка. — Таких голодуючих з'являлося в місті день у день більше. Влада розпорядилася не пускати їх до столиці, але це не допомагало…

Хвильовий вихопив з кишені гаманця, згріб усе, що було в ньому, й віддав…

— Вона перша має право на хліб, бо сама його робить, — сумовито зронив Хвильовий. — А вона при соціалізмі шматочок хліба просить".

Домовилися поїхати по селах і на власні очі побачити, що там відбувається. Дорогою Любченко підхопив плямистий тиф. Був ледь не при смерті, Хвильовий його переконував: не має права зневірюватися, мусить вижити, будь-якою ціною. Та раптом додав: "Правда… бувають випадки, хоч і досить рідкі, коли смерть заслуговує на виправдання, — переповідає Аркадій Любченко. — Це — коли всім і тобі самому цілком ясно, що актом смерті можеш зробити для свого народу щось більше, ніж присутністю в житті". Ця розмова відбулася наприкінці квітня 1933-го. За два тижні Микола Хвильовий застрелився.

"На Украине делается что-то страшное, — цитував агент спецслужб слова Хвильового, сказані під час поїздки до Берліна 1927-го одному з українських емігрантів. — Что держимордовский, великодержавницкий дух распоясался так, как англичанин в Китае, и он готов покончить самоубийством, лишь бы показать, что здесь на деле творится". Інформатори — їх було з десяток — доповідали в ГПУ про розмови й зібрання як удома в Хвильового, так і в кафе, ресторанах — останні роки він дедалі більше пив. Щоправда, критичних щодо влади висловлювань у "комуніста Хвильового" було небагато.

Навесні 1926 року Хвильовий пише у памфлеті "Московські задрипанки": "Оскільки наша література стає нарешті на свій власний шлях розвитку, остільки перед нами стоїть питання: на яку із світових літератур вона мусить взяти курс? У всякому разі, не на російську. Це рішуче і без застережень". Один з аргументів: "Росія ж самостійна держава? Самостійна! Ну так і ми — самостійна". У листі тодішньому генеральному секретарю КП(б)У Лазарю Кагановичу Сталін закликає звернути на Хвильового особливу увагу — бо той захоплюється "якоюсь месіаністичною роллю української молодої інтелігенції". І вже 4 грудня 1926-го він разом із двома друзями-письменниками публікує в газеті "Вісті ВУЦВК" заяву: "Нічого спільного ми з представниками буржуазного націоналізму не тільки не мали й не маємо, а й увесь час своєї революційної діяльності провадили з ними рішучу боротьбу. Отже, нині ми рішуче рвемо з тими своїми помилками, що давали привід ворогам компартії горнутися до нас".

Та він і далі закликає йти "до Європи, подалі від Москви". "Від російської літератури, від її стихії українська поезія повинна втікати як можна швидше. Справа в тому, що російська література віками тяжіє над нами, як хазяїн положення, який привчив психіку до рабського наслідування. (...) Європа — це досвід багатьох віків. Це не та Європа, якій Шпенглер оголосив "присмерк", не та, що гниє, і до якої вся наша ненависть. Це — Європа грандіозної цивілізації, Європа — Гете, Дарвіна, Байрона, Ньютона, Маркса і т. д.". А в лютому 1928 року — як пустили під ніж журнал із закінченням його роману "Вальдшнепи" — друкує другого покаянного листа. Утім, серйозно загрозу, очевидно, не сприймає: "Ми написали "зречення"? Написали, — пише Михайлові Яловому. — Чого ж іще від нас вимагають? Лизати комусь задницю, чи що?".

З'являються нові й нові статті із засудженням "хвильовізму". А в березні 1930-го проти нього виступає сам Микола Хвильовий — закликає "поставити до стінки" хвильовізм. Але, міркує далі, "судити якусь громадську течію, не чіпаючи цієї течії речників — річ неможлива". Тобто у статті, написаній для власного захисту, пропонує себе ж засудити до страти. Дослідники вбачають різні причини такого роздвоєння. Юрій Шаповал, слідом за одним із донощиків, повторює характеристику Хвильового як "царя і раба хитрощів". Мовляв, намагаючись переграти систему, заплутався сам. Юрій Шевельов зазначає, що "воістину не знати, де в усьому цьому самобичуванні кінчається пародія і де починається фанатизм самозаперечення". Віра Агеєва: "Найцікавіше і найдетальніше розроблено в прозі Хвильового психопатологічний, невротичний дискурс… Невротичними проблемами пояснює власну непослідовність".

Улітку 1924-го він пише до Миколи Зерова: "При всій своїй нормальності я все-таки, коли провіряю себе, трошки психічно ненормальний". Пояснює, що "життєві пертурбації довели мене до такого стану". Має на увазі події Першої світової: "3 роки походів, голодовки, справжнього жаху, який описати я ніяк не ризикну, 3 роки голгофи в квадраті на далеких полях Галичини, в Карпатах, в Румунії і т.д., і т.д., — все це теж що-небудь значить". І ще з того ж листа: "Словом — достоєвщина, патологія, але застрелитися я ніяк не можу. Два рази ходив у поле, але обидва рази повертався живим і невредимим: очевидно боягуз я великий, нікчема". А 1928-го звіряється Михайлові Яловому: "Мій психічний стан і справді не в блискучому порядку, саме психічний, а не фізичний. Чортівщина лізе в голову".

1931-го на зібранні харківської Всеукраїнської спілки пролетарських письменників Хвильовий каже, що відмовляється від "старих ухильницьких традицій і тенденцій", які заважали "сприйняти генеральну лінію пролетарської літератури". Після цього один із інформаторів занотував, як письменник Микола Куліш запитав його: "Чим пояснити, що поки Хвильовий був "хвильовістом", він давав яскраві речі, а тепер одне "насіння". Хвильовий відповів: "логічно і розумом я перебудувався, а емоційно — ні, і відчуваю, що ще не скоро перебудуюся. Емоційно я ще колишній".

За свідченням Аркадія Любченка, під час поїздки спустошеними голодом селами навесні 1933-го Хвильовий прохопився: "Я ще раз скажу одну "єресь". Голод — явище свідомо організоване. Голод і розруха — хитрий маневр, щоб одним заходом упоратися з дуже небезпечною українською проблемою".

Зранку 13 травня 1933 року Микола Хвильовий позвав до себе приятелів — письменників Миколу Куліша й Олеся Досвітнього. Всі вони жили в харківському Будинку письменників "Слово". Говорили про арешт Михайла Ялового. Хвильовий поривався телефонувати комісарові держбезпеки, аби роз'яснити ситуацію. Об 11-й перервав розмову. "Хвильовой вышел в комнату. Мы не обратили внимание. Зашел он в эту комнату, услышали выстрел, прибежали — лежит, — свідчила на допиті дружина письменника Юлія Уманцева. — Письма он не успел бы заготовить, по-видимому он заготовил его до разговора".

У передсмертній записці Хвильовий написав: "Арешт Ялового — це розстріл цілої генерації. За що? За те, що ми були найщирішими комуністами? Нічого не розумію. За генерацію Ялового відповідаю перш за все я, Микола Хвильовий. Сьогодні прекрасний сонячний день. Як я люблю життя — ви і не уявляєте. Сьогодні 13-те. Пам'ятаєте як я був закоханий в це число? Страшенно боляче. Хай живе комунізм. Хай живе соціалістичне будівництво. Хай живе Комуністична партія".

До 40-річчя він не дожив рівно сім місяців.

6 осіб засудив до розстрілу за ніч герой новели Миколи Хвильового "Я (Романтика)" — главковерх чорного трибуналу комуни. Він говорить: "Шість на моїй совісті? Ні, це неправда. Шість сотень, шість тисяч, шість мільйонів — тьма на моїй совісті!". Його свідомість роздвоєна між переконаннями революційної необхідності й жахом від своїх дій. Останнє випробування, яке має подолати чекіст, — вбивство власної матері. В одному з доносів на Хвильового новелу названо серед "пасквилей на коммунистов, революцию". Агент "Литератор" вказує, що в тексті "вся работа ЧК представлена, как "чорний трибунал", состоящий из дегенератов".

Зараз ви читаєте новину «"За що? За те, що ми були найщирішими комуністами?"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути