пʼятниця, 05 липня 2019 07:30

"У кого був хазяїн Іван, тому обов'язково ставили будяк на дверях"

Автор: Олена Чебанюк
  На Купала 7 липня в селі Бокове Любашівського району на Одещині прикрашають гільце із будяка. Фото 2016-го
На Купала 7 липня в селі Бокове Любашівського району на Одещині прикрашають гільце із будяка. Фото 2016-го

— На Івайла Купайла ми брали кухвайку й штани, набивали бур'яном. Ставили на патикові біля річки. Коло нього гуляли, співали й бавилися, — розповідає 81-річна Олена Ананійчук із села Грабово Кодимського району Одеської області. — Я вбиралася за молоду, накладала вінка на голову. А подруга — в штани, сорочку й була за молодого. Ну і буцімто ідем до сельсовєта розписуватися й пили могарич.

Купала — найбільше свято літа. Відзначають його в ніч на 7 липня. У давнину день знаменував космічний шлюб сонця і землі, поєднання чоловічого і жіночого начал. Із цими мотивами пов'язані купальські пісні та ритуали. У прадавні часи воно було приурочене до дня літнього сонцестояння — 22 червня. З прийняттям християнства на землях Київської Русі купальські святкування поступово посунулися в календарі й остаточно закріпилося за днем Різдва Івана Хрестителя.

Головний атрибут купальських обрядів — Купайло — велика плетена лялька, вбрана в сорочку, кашкет й чоботи. Йому до пари могли робили й Марину чи Маринку — в плахті, прикрашали її намистом із вишень.

— Колись ми плели великого такого Івана Купала зі звіробою, — говорить 82-річна Ольга Дідичук з села Пиріжне Кодимського району. — Хлопці рвали траву такими великими пучками, а ми брали й мотузками зв'язували так як хрест і він грубий виходив.

Пригадує, що дівчата несли з піснями Купайла до річки, а хлоп­ці намагалися його в них відібрати. Наприкінці свята Купай­ла мочили в річці, потім розрива­ли й кожен ранком ніс додому жмут купальського звіробою. Розкидали по городі, над огірками й гарбузами. Вірили, що так будуть добре й довго родити, аж до осені.

В селі Бокове Любашівського району на Одещині Купайла робили з будяка. Його встановлювали на вигоні, в центрі.

— Десь зійде будяк біля хати і то я його поливаю, щоб він ріс гарний, крислатий, — каже жителька Бокового Ксенія Вітвіцька, 82 роки. — Сходилися дівчата. Йдемо нариваємо цвітів і кругом того будяка сідаємо і плетемо вінки.

Її сусідка 45-річна Тетяна Мироненко і сьогодні прикрашає купальський будяк цукерками, бубликами, стрічками й букетиками квітів.

— У кого був хазяїн Іван, тому обов'язково ставили будяк на дверях. У мене батька так звали, то раз такого будяка поставили, що ранком й двері не могли відчинити, — розповідає жінка про звичай вітати цього дня іменинників.

В інших селах робили Купайла з кропиви. Іще бувало в центрі майдану встановлювали зрубане деревце берези, сосни, клену, верби або вишні. Дослідники припускають, що в давнину вони уособлювали світову вісь або світове дерево, що поєднувало небо, землю й підземелля. Межа між ними в купальську ніч зникає.

— Кажуть, що на Івана Купайла цвіте папороть. Як хто її побачить, той буде щасливий усе життя. Але я так не разу й не бачила, — розповідає Олена Ананійчук. — Цвіт папороті дарує людині щастя, гроші й успіх на весь вік.

Вірили, хто побачив цвіт папороті розумітиме мову тварин і птахів, читатиме думки інших людей.

— Ноччу та квітка папороті цвіте, в лісі. То треба туди йти самому, а це не привєтствовалось, бо сильно там лякає щось, — розповідає Ольга Дідичук. — Іще говорили, що можна знайти скарби. Але вони можуть бути закляті. Хто копатиме яму, того може присипати землею. Або потім статися з людиною не­щастя.

У купальську ніч небезпечними стають відьми. Вони перекидаються на чорну кішку, видоюють у корів молоко, шкодять людям і лякають дітей.

— Вони на Купала теж купаються, але не в річці. Під ранок голими обливаються водою біля колодязя, — розповідає Тетяна Мироненко.

Щоб уберегти худобу від відьом, радять у поріг хліва застромити серпа чи косу, обсипати обійстя свяченим маком, коровам на роги й хвости зав'язати червоні нитки.

Вважали, якщо пересипати дорогу насінням льону чи коноплі, то відьма не зможе перейти її.

66-річний Володимир Побережний із села Грабово Кодимського району Одещини каже, що за його молодості дівчата на купальське свято вдягалися в довгі білі "гребінні" сорочки із самотканого полотна, розпускали коси і з пісням ходили навкруги купальського вогню. Хлопці цілу ніч стрибали через вогонь, намагаючись переплигнути найвище полум'я.

— Колись там стояла така здорова колиска і цілу ніч колисалися. Була й качеля така, крутилася. Якийсь чоловік одвічав за то і брав плату, найчастіше — яйцями, — говорить Володимир Побережний.

Олена Ананійчук згадує, що веселилися до ранку. На світанку опудало Купайла спалювали, й всі обов'язково мали скупатися.

— На річці в нас стояла мельниця з колесом, то ми там купалися. Робили це голими — щоб бути здоровими, — додає Ананійчук.

Переплигування через багаття, купання та гойдання в давнину символізувало очищення трьома елементами стихій — вогню, води й повітря.

Вінок кидають на баштан

— Пам'ятаю з подругами запустили на Купала вінки на ставок. У однієї вінок поплив не як у всіх — у сторону Одеси. Вона вийшла заміж і зараз там живе, — розповідає Ксенія Вітвіцька з села Бокове Любашівського району Одеської області. — А я кинула — покрутився і вернувся назад. Так і вийшло, з першим чоловіком розійшлася, вернулася додому і з дідом своїм прожила 44 роки.

На купальських вінках дівчата ворожили на майбутню долю. Опівночі їх треба було зняти з голови й пустити на воду. Інколи до вінка встромлювали запалену свічку, примовляли "пливи вінок за водою, пливе доля за тобою". Плин річкою освяченою полум'ям свічок надавав ритуалу ворожіння урочистості й таємничості.

— Купальський вінок — гарний оберіг від відьом, — каже Тетяна Мироненко з Бокового. — Їх плетуть перед гуляннями дівчата із квітів і трав. Потім приносять додому і чіпляють у хліві. Іще вінки кидають на баштан, щоб гарно родили кавуни й дині. Захищають господу від граду й бурі.

На Купала вінками прикрашали стовпи біля колодязів. Обплітали цямриння. Вірили, що купальської ночі такий вінок захищає колодязь від відьом, а винесений ранком на поле чи город сприятиме дощам, збереженню вологи в землі й гарним урожаям.

Зараз ви читаєте новину «"У кого був хазяїн Іван, тому обов'язково ставили будяк на дверях"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути