У фешенебельному ресторані "Мідленд" в англійському місті Манчестер 1 травня 1904-го зустрілися 25-річний лорд Чарльз Стюарт Роллс та 40-річний Фредерік Генрі Ройс. Перший — мільйонер. Другий — механік.
Чарльз Роллс був завзятим автогонщиком. Щоби фінансувати свої спортивні захоплення, два роки до того із другом із Автомобільного британського клубу створив компанію, яка продавала автомобілі. Практично всі вони були імпортними. А Роллс мав мрію, щоб лідером автомобілебудування стала його батьківщина. Тож Ройс став для нього подарунком неба.
— Я познайомився з найславетнішим інженером світу! — вигукнув Роллс, коли вперше побачив автомобіль, який склав механік.
Бажання створити найкраще авто у світі здружило Роллса й Ройса і зробило партнерами на багато років. Спочатку Роллс торгував Ройсовими автомобілями, а в березні 1906-го вони заснували спільну компанію.
У Великій Британії перші "Роллс-Ройси" купували дуже добре. Компаньйони відкрили філії своєї фірми в інших країнах Європи, у США. В Америці Чарльз Ройс познайомився з братами-авіаторами Орвіллом та Вілбером Райтами й захопився польотами. У червні 1910-го на своєму біплані він перелетів Ла-Манш і назад, без посадки. 42 милі подолав за 90 хв. Британський король Ґеорґ і королева Мері надіслали йому вітальні телеграми, а королівський аероклуб нагородив золотою медаллю.
12 липня 1910-го 32-річний Чарльз Роллс брав участь у змаганні на точність приземлення.
Підняв свій біплан у повітря, набрав висоту. А потім вимкнув двигун і почав опускатися до точки приземлення, розташованої навпроти трибуни. Раптом хвіст літака відвалився, машина каменем упала на землю. Коли пілота витягли з кабіни, він був мертвий. Чарльз Роллс став першим британцем, що загинув в авіакатастрофі.
Наступного року у Фредеріка Ройса, який став тепер одноосібним керівником фірми, погіршилося здоров"я. Друзі вмовили його перезимувати на Французькій Рив"єрі. Там він занедужав іще серйозніше. Довелося терміново повертатися до Британії робити операцію.
Змучений болем Ройс помітив, що їхню машину на великій швидкості обігнав інший автомобіль
Ройса везли додому його "Срібним привидом". Неподалік Тулона на півдні Франції змучений болем Ройс помітив, що їхню машину на великій швидкості обігнав інший автомобіль. Від думки, що якесь чуже авто змогло перевершити його творіння, Ройс забув і про недугу, і про біль. Він наказав водієві додати газу, а сам почав напружено вдивлятися в автівку, що дедалі ближчала.
— Усе гаразд — це один із наших, — перевів подих і відкинувся на сидіння
Фредерік Генрі Ройс пережив свого компаньйона на 23 роки. Він вдосконалював і виробляв авіаційні двигуни. У Першу світову вони стали основою британської авіації. 1923-го Ройсові поставили пам"ятник, а 1930-го присвоїли титул баронета — за заслуги. Ройс до кінця життя вивіряв усі креслення у своїй компанії.
Свій перший автомобіль компанія "Роллс-Ройс" представила 1906-го на лондонському "Олімпія Мотор Шоу". Його назвали "Срібним привидом": більшість зовнішніх деталей машини були посріблені, а двигун працював надзвичайно тихо.
Найгучніший звук, який було чути в салоні машини, — цокання водієвого годинника. Автомобіль мав рідкісну на той час плавну ходу й міг розвивати швидкість до 150 км/год — недоступну для багатьох тодішніх машин.
У США одним із перших власників американського "Привида" став мільйонер Нельсон Рокфеллер. Від 1949-го всі автівки одержують "срібні" назви — "Срібний дух", "Срібний світанок", "Срібна хмара". У 1950-х "Роллс-Ройси" купують члени британської королівської родини, аристократи та голлівудські зірки.
Сьогодні кожна антикварна модель "Роллс-Ройс" коштує не менш як $250 тис. Старі машини їздять як нові, а технології обробки кожного нового екземпляра незмінні вже понад 100 років. Більшість деталей елітного автомобіля досі виготовляють і полірують уручну без використання спеціальних вимірювальних приладів.
Наприкінці 1990-х фірму "Роллс-Ройс" кілька разів перепродавали. Зрештою вона перейшла у власність БМВ.
85 000 доларів на нинішні гроші коштував перший "Роллс-Ройс" моделі "Срібний привид". Тоді це було 985 фунтів стерлінгів, що дорівнює сьогоднішнім майже 56,5 тис.
48 моделей "Роллс-Ройса" випустили із 1906-го по 2009-й. Найвідоміша з них — "Фантом" — мала найбільше модифікацій.
Розкіш їздити "Роллс-Ройсом" можуть дозволити собі мільйонери та покійники
Англійська приказка, що народилася у 1920-х. "Роллс-Ройс" тоді коштував 3 тис. фунтів стерлінгів (тепер це 90 тис. фунтів стерлінгів — майже $137 тис.)
Коментарі