Ексклюзиви
Середа, 21 серпня 2013 16:56

Мікроавтобус "Старт", що мав пластиковий кузов

 

Останні кадри комедії "Кавказька полонянка": героїню Наталії Варлей на дорозі підбирає елегантний мікроавтобус і везе вдалечінь. Цю машину, що виглядала геть як іномарка, режисер Леонід Гайдай позичив у Ворошиловграді – так тоді називався Луганськ. І була вона вітчизняного виробництва – мікроавтобус "Старт". Розробили й виготовили його 1963-го на авторемонтній базі в Сіверськодонецьку, що на межі Луганської й Донецької областей.

Місцевого художника-конструктора Юрія Андроса надихнула американська виставка в московському парку Сокольники, де він побував як делегат від Ворошиловградської області. Захопившись аерокосмічним стилем заокеанських авто, Андрос накреслив проект мікроавтобуса "Старт". Приніс до директора авторембази. А той саме мізкував, як втілити чергову постанову згори – почати активно використовувати в машинобудуванні новомодний пластик. Із нього й вирішили – як експеримент – виготовити кузов мікроавтобуса. Отже, першість тут належить не японцям, а сіверськодонецьким умільцям. Щоб перевірити на міцність, авто навіть кидали з 12-метрової висоти. Двигун і ходова у "Старту" були від "Волги" ГАЗ-21.

У середині вересня 1963 року перший "Старт" своїм ходом, подолавши понад 1000 км, дістався Москви. Авто викликало фурор: про нього розповіли на центральному телебаченні у програмі "Час"  і в газеті "Правда". Виставили на ВДНГ СРСР. Там показали Микиті Хрущову – залишився задоволений. Однак розгорнути повноцінне виробництво перших українських мікроавтобусів у невеликому Сіверськодонецьку можливості не було. Зокрема й через те, що технологія виготовлення склопластикових кузовів була складна й трудомістка. За сім років там випустили 100 "Стартів". Здебільшого їздили як маршрутні таксі. Після першої півсотні стало важко вибивати в Москві нові деталі з дефіцитних "Волг". "Старт" загубила заздрість керівників заводів і НДІ радянського автопрому, яких "взуло" маленьке підприємство з української провінції. Тож вставляли палиці в колеса як могли, доки не зірвали проект. А невдовзі більшість із команди, що працювала над "Стартами", пішли із сіверськодонецької авторембази.

"Старти" взялися випускати й у Луганську та Донецьку – під маркою "Донбас". Але тільки на замовлення підприємств, і з умовою, що нададуть запчастин хоча б зі списаних авто марки ГАЗ-21. Випустили близько трьох десятків. Тим часом дороги Радянського Союзу завойовували мікроавтобуси RAF Ризької автомобільної фабрики. Їх також спроектували без благословіння з Москви, але зуміли поставити на повноцінний конвеєр. Однак, коли на Ризькій кіностудії знімали комедію "Последний жулик", дія якої розгортається в недалекому майбутньому, взяли не RAF, а виписали з України біло-блакитний "Старт". Бо, мовляв, саме так виглядатимуть радянські автомобілі ХХІ ст. А потім була "Кавказька полонянка". Її переглянули 76,5 млн глядачів. А "Старт", що засвітився в її фінальних кадрах, так і залишився машиною, яку знали всі, але в житті бачив мало хто.

В Україні на ходу залишився лише один сіверськодонецький мікроавтобус – у Музеї транспорту "Самохід" у місті Краматорськ на Донеччині.

Зараз ви читаєте новину «Мікроавтобус "Старт", що мав пластиковий кузов». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 170
Голосування Як оцінюєте судову систему після вироку Стерненку?
  • Судової системи в Україні не існує. Є телефонне право президента
  • Вбивця і викрадач людей Степаненко отримав те, що заслужив
  • Українська судова система – це Портнов
  • Хто такий Стерненко?
  • Мені байдуже. Я виїхав з країни, або планую це зробити
Переглянути