Ексклюзиви
вівторок, 03 березня 2015 15:55

"Били. Чим – не знаю. Якісь товсті палиці шкіряні. З піском чи що"
2

Василь Симоненко, початок 1960-х років. Незадовго до смерті розповідав приятелеві Миколі Сому, теж поетові, про свій сон. Побачив віз, на якому їхали Іван Франко й Леся Українка, а коней поганяв Тарас Шевченко. Позаду йшов Василь, його мати, родичі й Микола Сом. Шевченко запросив Василя сісти до нього на підводу. – Давайте ще друга Миколу візьмемо, – показав на Сома. – Ні, не можна, – відповів Тарас Григорович. Коли Симоненко розповів про цей сон матері, та заплакала: – Це ж вони тебе заберуть
Василь Симоненко прогулюється Черкасами з подругами Людмилою Осадчою (ліворуч) і Галиною Довбнею, 1962 рік

Поет Василь Симоненко помер після побоїв у міліції

27-річний поет Василь Симоненко 27 серпня 1962-го зайшов до буфету на залізничному вокзалі в Черкасах. Попросив у продавщиці пачку сигарет. Та не продала, мовляв, розпочалася обідня перерва. І стала виштовхувати його з приміщення. Ненароком перекинула тацю з посудом. Почала гукати міліцію:

– Тут п'яний буянить!

З'явився кремезний чоловік у цивільному. Попросив у Симоненка документи. Той простягнув журналістське посвідчення.

– Розберемося, – сказав здоровань.

Симоненка спецмашиною повезли в лінійне відділення транспортної міліції на залізничній станції біля Сміли – понад 30 км від Черкас. Товариші забрали його звідти наступного дня. Про це переповів у виданих 1991-го спогадах журналіст Віктор Онойко. Разом із Симоненком вони працювали в газеті "Молодь Черкащини".

– Більше доби не курив, – перше, що сказав поет, коли прямували до машини. – Не їв і не спав, – додав.

Коли сів на переднє сидіння, закотив рукави сорочки. Друзі жахнулися – усі руки були в синцях.

– А на тілі, здається, ніяких слідів. Хоча били. Чим – не знаю. Якісь товсті палиці шкіряні. З піском чи що. Обробили професійно. І цілили не по м'якому місці, а по спині й попереку.

– За що?

– Я, бачте, не сподобався їм. Коли везли туди, погрожували: ну почекай, ти ще будеш проситися, на колінах повзатимеш. А я їх обізвав, – вставив два нецензурні слова. – У тому казематі мене зачинили. Я почав грюкати у двері. Довго не відчиняли. Я – ще дужче. З'явився один здоровило. Скрутив, як лещатами, руки за спину, на зап'ястя наче зашморг накинув і штовхнув обличчям донизу на дерев'яний лежак. Тоді прив'язав до нього ременями. Тепер уже я не міг і ворухнутися. Руки пекло вогнем. Кажу: що ти робиш, гад! От-тоді він і почав мене лупцювати. І зараз відчуваю, ніби щось обірвалося всередині.

Після побиття Василь Симоненко зліг. Згодом у нього відмовили нирки. 13 грудня 1963 року він помер у черкаській лікарні. За офiцiйною версiєю – вiд раку.

– Василь був дуже чесний поет і прямолінійний, – розповідав про Симоненка письменник і філософ Євген Сверстюк в одному з інтерв'ю. – Ми з ним виступали разом, були якоюсь мірою на одній хвилі. Але він у своїй прямоті пішов далі за мене. Якось він мав тріумфальний виступ у Жовтневому палаці в Києві (нині – Міжнародний центр культури і мистецтва, над майданом Незалежності. – "Країна"). Там він прочитав усі свої вірші, які не пройшли цензуру. ­Оплески були приголомшливі. Потім я його проводжав. Нікого довкола нас не було, хоч у залі здавалося: шанувальників – море. Це як соціалізм: усі разом – за, а кожен поодинці – проти. Він розповідав, як у присутності секретаря Черкаського обкому партії прочитав свій вірш "Злодій" (про дядька, який із нужди вкрав на колгоспному полі лантух збіжжя. Партійці-активісти його затримали і привели до сільради на слідство. – "Країна"):

Їх би за ґрати, їх би до суду,

Їх би до карцера – за розбiй!

Доказiв мало? Доказом будуть

Лантухи вкрадених вiр i надiй.

Згадував реакцію номенклатурника: "Його червона пика мало не репнула". Василь розумів, що влада не пробачить йому чесних віршів. Зізнався: "Я не знаю, чи зможу винести тортури".

Симоненко вмів так висловлювати свої критично-їдкі думки про владу, що формально до нього було годі причепитися. Наприклад, у листі до Івана Світличного у липні 1963-го "дорікав": "Незрозумілим лишається і той обурливий факт, що естет-рецидивіст Іван Дзюба досі не виключений зі Спілки письменників або спеціальним рішенням президії не перейменований в Івана Зуба. Це просто не вкладається у мій провінційно-лояльний мозочок. А як там Євген Сверстюк: чи вже доскочив класового самоусвідомлення, чи ще досі хибно вважає, що Шевченко був українцем?"

На творчому вечорі в Черкасах у нього якось спитали:

– Яку це самостійну Україну ви мали на увазі, коли пишете: "Хай мовчать Америки й Росiї"?

– У мене Україна одна. Якщо хтось знає іншу – назвіть, будемо вибирати.

Режисер Лесь Танюк переконаний, що затримання й побиття Василя Симоненка були невипадкові. Кадебісти стежили за поетом кілька місяців. 1960-го він увійшов до створеного в Києві Клубу творчої молоді (КТМ), який очолював Танюк. Разом із художницею Аллою Горською, поетами Іваном Драчем, Ліною Костенко, Василем Стусом, Миколою Вінграновським, літературознавцем Іваном Світличним, ­Євгеном Сверстюком їздили Україною, влаштовували літературні вечори і творчі дискусії, виступали перед молоддю.

У травні 1962-го Танюк, Симоненко і Горська вийшли зі столичного Жовтневого палацу, де відбувся вечір пам'яті розстріляного 1937-го на Соловках режисера Леся Курбаса. До них підійшла жінка, як потім з'ясувалося – завуч школи в Биківні, що на північно-східній околиці Києва.

– От усі кажуть – Соловки, Соловки. А в нас тут під Києвом – свої Соловки, – почала розмову.

– Ви про що?

– Скільки на Соловках загинуло людей? І в нас розстрілювали – тисячами.

Жінка розповіла, що в Биківнянському лісі хоронили страчених в НКВС у 1930–1940 роках. Потім той злочин списали на нацистів. У Клубі творчої молоді вже діяла комісія для відшукування місць таємних поховань жертв сталінського терору. Василь Симоненко з Аллою Горською обходили прикиївські села й розпитували людей. Відкрили невідомі доти братські могили страчених на столичних Лук'янівському і Васильківському кладовищах.

Показати масові поховання репресованих у Биківні погодився один літній чоловік.

– Отут ми з хлопцями за паркан лазили, – розповідав. – Отут у нас стріляли чекісти. Я сказав, що в мене коза загубилася, а вони пригрозили: "Зараз таку козу отримаєш, що все забудеш".

– Так що тут було? – допитувався Симоненко.

– Велике кладовище. Коли німці прийшли, вони все це розкопали. З Червоним Хрестом. І тих наших, які помагали, після війни НКВС розстріляли, і священика забрали. Залишився один дідок. Ну й ще я, молодший за нього, усе бачив.

– Кого вони розкопували?

– Це була остання колона, яку червоноармійці гнали мостом через Дніпро, – продовжував дід. – Тобто, коли дізналися, що німці підходять, з усіх тюрем зібрали наших людей, перевели їх через міст і тут розстріляли. "Враги народа". А раніше, перед війною, привозили вже розстріляних. Сюди трамвайчик ходив. Слідчий із будинку Мехліса, де їх катували, лякав нещасних: "Якщо мовчатимеш, підеш за 11-ю статтею". Такої статті не було – то був номер трамвайчика, який возив туди трупи.

– І скільки ж тут людей? Як, діду, ви вважаєте?

– Ой, дуже багато. А в цьому горбочку знаєте хто? Чекісти з Харкова. Спочатку привозили сюди трупи, а потім і їх розстріляли. Мабуть, забагато знали.

Якось Симоненко ходив із друзями між соснами Биківнянського лісу, а неподалік хлопчаки грали у футбол білим черепом із наскрізним отвором від кулі. Іншим разом побачили величезні ями мародерських розкопок – копачі шукали золоті зуби й коронки.

"Громадська комісія КТМ встановила наявність захоронень радянських людей, жертв сталінських репресій під Биківнею. Просимо це дослідити й упорядкувати могили", – ішлося у надісланому до Київської міської ради меморандумі. Підписав його тільки Танюк.

– Розумів, на що йдемо, – пояснює Лесь Степанович.

Відповіді не було. Зате журнали перестали брати до друку поезії Симоненка. "У квітні були зняті мої вірші у "Зміні", зарізані в "Жовтні", потім надійшли гарбузи з "Дніпра" і "Вітчизни". Ай-ай-ай весело! Усі ми під пресом. Так воно треба задля прогресу", – нотує Василь у щоденнику у вересні 1963-го.

А за місяць до смерті пише двоюрідному брату Олексієві Щербаню: "Знову пишу тобі лежачи. Кепські в мене справи, брате. Коли б не Люсьєн (так називав дружину Людмилу. – "Країна") і мама, то, мабуть, вже й ноги відкидав би. Більше місяця минуло після операції, а я досі не встаю. І ніхто не скаже, коли я вже перебреду оцю калюжу анемії! А жити, Льошо, хочеться страшно, бо ще ж мозок у мене світлий, і дещо Симон зробив би ще, аби тільки хоч трохи сил вернулося. Ну, нічого, будемо виглядати новин з хорошого краю".

– Зразу після смерті Василя Симоненка в Черкасах і вулицю назвали його іменем, і меморіальну дошку відкрили, – розповідає в одному з інтерв'ю журналіст Едуард Кухаренко. – А потім раптово все змінилося. На похорон Василя приїхало красне письменство з Києва, і зник його щоденник. Через тиждень канадське радіо почало транслювати сторінки з нього.

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні

цього вірша Василь СИМОНЕНКО написав 16 листопада 1962 року. Вперше надрукований у збірці "Земне тяжіння" 1964-го. За два роки до того вийшла перша збірка віршів – "Тиша і грім". Тоді ж став членом Спілки письменників України. Планував вступати до аспiрантури Iнституту лiтератури АН УРСР. Наступного року надрукували казку "Цар Плаксій і Лоскотон". Більше за життя нічого не видав

До школи ходив дев'ять кілометрів

"У мене щасливого дитинства не було", – це єдине речення написав Василь Симоненко, коли вчителька задала написати твір на тему "Моє щасливе дитинство".

Він народився 8 січня 1935 ро­ку в селі Біївці Лубенського району Полтавської області. Мати Ганна Федорівна була колгоспницею. Батько Андрій залишив сім'ю, коли синові не виповнилося й року.

До школи ходив спершу в рідному селі, потім – у сусідніх Єнківцях і Тарандинцях. У новелі "Дума про діда" згадував дорогу на навчання: "Я ходив тоді у восьмий клас. 9 кілометрів було до школи. Як на мої 14 років, то це не так уже й мало. Та це ж тільки в один кінець дороги!"

Тоді ж почав писати вірші. "Вчителька захоплювалася його творами, але благала Симоненка нікому не показувати свої записи, а ще краще – спалити, – згадувала однокласниця Марія Маркова. – Ще тоді в них було багато забороненого".

Школу закінчив 1952-го із золотою медаллю. Вступив на факультет журналістики Київського університету ім. Тараса Шевченка. Після закінчення за розподілом скерований до Черкас. Працював там у редакціях газет "Черкаська правда", "Молодь Черкащини", власним кореспондентом київської "Робітничої газети". Зізнавався в листі письменнику Євгену ­Дудареві: "­Газета ­обридла до неможливості. ­Працюю, ледве стримуючи ­блювоту".

Отримав двокімнатну квартиру. Жив у ній з дружиною і сином, забрав до міста матір. Одного дня до Василя додому прийшов його батько. Не захотів із ним розмовляти:

– Щоб ми тебе не бачили! Я тебе не знав, і тепер – до побачення!

І провів батька на вокзал.

Зараз ви читаєте новину «"Били. Чим – не знаю. Якісь товсті палиці шкіряні. З піском чи що"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути