вівторок, 06 березня 2012 14:02

"Тема релігії особливо небезпечна в Росії"

29 лютого в Мистецькому Арсеналі пройшла перша мистецька дискусія в рамках "Арсенале". Київська бієнале сучасного мистецтва з такою назвою триватиме з 24 травня до 31 липня. Куратор дискусійної платформи Катерина Дьоготь розповідає про політичне мистецтво, самоцензуру й небезпечні для художників теми

Тема дискусій на Київській бієнале - "Мистецтво після кінця світу". Ви вірите в кінець світу?

- Я ні в що не вірю. Кінець світу - це кінець світу банків, кредитів, іпотеки. Мистецтво жорстко вписане в це середовище. У кращому випадку воно є голосом критики, в гіршому - обіймає позицію декоратора. Недарма саме сучасне мистецтво є найяскравішим прикладом фінансових бульбашок. Коштує шалених грошей, і при цьому є "купкою сміття" чи "лайном собачим". Праця, затрачена на його виготовлення, ніяк не співмірна з вартістю. Але така ситуація триває, відколи Марсель Дюшан виставив у галереї пісуар. Пізніше економіка запозичила цю модель. Зараз, коли фінансова система руйнується на очах, мистецтво не може не змінюватися.

Чому серед учасників мистецьких дискусій багато філософів і політичних активістів?

- До ХІХ століття філософія вивчала переважно природу. Сьогодні більше пишуть саме про мистецтво. Із нього можна зрозуміти, як улаштований сучасний світ. Важко знайти навколо щось, чого не торкалася би рука художника. Часто вважають, мовляв, є "висока" класична культура, а сучасне мистецтво - для збоченців. Насправді все навпаки. Якраз сучасне мистецтво перебуває в центрі філософських дебатів. А класичне зайняло другорядну нішу музеїв і розваг.

Звідки такий інтерес художників до політики?

- Сьогодні багато політичних жестів легше втілити, якщо ототожнюєш себе з художником, а не з активістом. Приміром, як робить група "Война". Університети й галереї - це дві сфери, де радикальні ідеї сприймають як норму. Мистецтво дозволяє змінювати світ, тому стає близьким для багатьох політичних радикалів.

Кажуть, політичне мистецтво на Заході перемогло. Чи справді художники змушені робити соціальні проекти, щоб "пробитися"?

- Це хибна думка. Розважальним проектам належить значно більше простору на виставках. Наприклад, роботи Джефа Кунса (один із найдорожчих американських митців, створює гігантські сталеві скульптури у формі іграшок із надувних кульок. - "Країна") чи Мауріціо Каттелана (італійський художник, 2001-го відтворив напис HOLLYWOOD над найбільшим смітником Палермо. - "Країна"). Критичне мистецтво домоглося визнання, але воно не переважає.

Університети й галереї - це дві сфери, де радикальні ідеї сприймають як норму

Після закриття виставки "Українське тіло" у нас дедалі більше говорять про цензуру. В Росії виставки закривали й громили не раз. Яка ситуація зараз?

- Не маємо жодного позитивного досвіду боротьби з репресіями. Виняток - минулорічне вручення державної премії "Інновація". Тоді була членом журі. Ми присудили нагороду групі "Война" й художнику Артему Лоскутову, яким загрожували кримінальні справи. Це була спроба проявити творчу солідарність, і вона вдалася. Навіть міністерство культури не оскаржувало наше рішення.

Які теми зараз найнебезпечніші для художників?

- У Росії вони пов'язані з православною церквою. Нещодавно визнали екстремістською картину Олександра Савка "Нагірна проповідь", де він зобразив Ісуса з обличчям Міккі Мауса. Тема релігії небезпечна в усьому світі, але в Росії особливо. Хоча кілька днів тому арт-група Pussy Riot несподівано дала рок-концерт у храмі Христа Спасителя.

У нас майже не забороняють виставок на державному рівні. Але якщо захочете виставитися, наприклад, у Третьяковській галереї, і серед експонатів буде "порнографія", директор відмовить. Він побоїться погрому релігійних фанатиків. Основна цензура - це самоцензура.

Чого шукає глядач у сучасному мистецтві?

- Із сучасним мистецтвом стикаються не завжди з власної волі. Наприклад, зі стріт-артом на вулиці або репортажем про акцію "Войни" по телевізору. В галерею широка публіка взагалі не повинна ходити - не для них це зроблене. На фестивалях і арт-ярмарках глядач розважається. До появи бієнале в сучасного мистецтва не було масових форм, і досі воно не має своєї "поп-музики". Але навіть там "попсовому" мистецтву доводиться ділити майданчик із мистецтвом серйозним.

Київську бієнале вже охрестили "футбольною". Чого очікувати відвідувачам?

- На жаль, усі бієнале роблять для випадкової публіки. Зокрема, для туристів, що опинилися в місті. Київські організатори пішли найлегшим шляхом: не залучати глядача спеціально на цю подію, а скористатися напливом уболівальників. Думаю, це робили винятково з економії. Мистецтво залучене в світ грошей, і в дискусійній програмі ми говоримо саме про це.

 

Найгучніші політичні арт-проекти останніх років

"Х...й в полоні ФСБ"

Протягом 23 секунд активісти групи "Война" зобразили на санкт-петербурзькому Літейному мості 65-метровий фалос позаторік у червні. Опівночі, коли міст розвели, фалос піднявся навпроти будівлі місцевого відділу ФСБ. Невдовзі "Война" отримала російську державну премію "Інновація", а королівська пошта Норвегії видала марку, присвячену скандальній акції. Премію 400 тис. рублів - 108 тис. грн - передали правозахисній організації на допомогу політв'язням.

"Я запізнююся на літак, на який запізнитися неможливо"

Позаторік київська художниця Алевтина Кахідзе вирішила намалювати вид на землю з ілюмінатора приватного літака. Звернулася до фонду Ріната Ахметова "Розвиток України", ті надали транспорт. Акцію назвала "Я запізнююся на літак, на який запізнитися неможливо". В аеропорт приїхала на 15 хвилин пізніше, ніж обіцяла. Годину кружляла над Києвом на літаку мільярдера. У результаті Кахідзе нічого не намалювала. Провокація обійшлась у $10 тис.

1001 стілець для Ай Вейвея

Минулого квітня під китайським посольством у Берліні та найбільших містах Німеччини кілька сотень людей вийшли на сидячий протест, прихопивши стільці. Так підтримали репресованого китайською владою художника Ай Вейвея. Напередодні митця-дисидента заарештували за звинуваченням у приховуванні податків. Акцією німці нагадали про інсталяцію Ай Вейвея, де він виставив 1001 стілець династії Цін.

Політичні проекти Венеційської бієнале

Торік на Венеційській бієнале перед павільйоном США глядачам представили перевернутий танк. Це робота Дженніфер Аллори й Гільєрмо Кальсадільї. Гусені танка приводили в рух бігову доріжку. Нею бігли американські олімпійці. Це натяк на звичку екс-президента Джоржа Буша розповідати про перебіг війни в Іраці після ранкових пробіжок.

У єгипетському павільйоні презентували відео 33-річного художника Ахмеда Басіоні, який знімав репортажі з площі Тахрір. Під час зйомок Ахмед загинув від куль урядових військ.

Концерт Pussy Riot на Червоній площі

Феміністки з арт-групи Pussy Riot у різнокольорових масках цьогоріч у січні на Красній площі виконали пісню "Путин заcсал". Концерт відбувався на Лобному місці, де в середньовіччі відбувалися публічні страти. Після виступу всіх учасниць затримала кремлівська охорона.

 

Зараз ви читаєте новину «"Тема релігії особливо небезпечна в Росії"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути