У столиці зросла кількість дітей, які не ходять до школи. Екстерном навчаються 2,2 тис. учнів, Торік таких було 1,5 тис. Дистанційно отримують освіту 103 школярі, минулого навчального року — 19. Індивідуально вчаться 1225 дітей. 2016-го таких було 532.
"Донька навчається вдома з шостого класу. Забрали зі школи, бо катастрофічно не вистачало часу на верхову їзду, малювання, кунг-фу, гітару й театральну студію. Сидіння на уроках і домашні завдання забирали в неї багато сил, - каже Gazeta.ua киянка Тетяна Саніна.
Вона відкрила ресурсний центр "Чародім". Це - клуб для дітей і підлітків, які отримують альтернативне навчання.
Розкажіть, будь ласка, про ресурсний центр "Чародім".
Ресурсний центр для дітей та підлітків "Чародім" - клуб, об'єднання батьків, педагогів та дітей. Ми не вчимо дітей, не намагаємось нав'язувати своє бачення того, якими вони мають чи не мають бути. Ми шукаємо діалог на рівних і прагнемо дізнатись у них, що їх цікавить чи захоплює, чого вони бояться чи чого їм не вистачає. А ще ми підтримуємо батьків у їхньому непростому завданні - виховати щасливих дітей.
Чим центр відрізняється від звичайної школи?
По суті, це - клуб. Тут можна розвивати свої найрізноманітніші інтереси. Тут можна знайти друзів - як серед одноліток, так і серед дорослих. Ми у постійному пошуку цікавих і натхненних тьюторів (наставників - Gazeta.ua), лекторів, викладачів, які люблять дітей і хочуть поділитись із ними своїми надбаннями. Але і ці люди у свою чергу мають також вчитися у дітей.
Як прийшли до ідеї створення "Чародому"?
Центр вирішила відкрити, коли перевела доньку на домашнє навчання. Я хотіла зібрати під одним дахом таких самих дітей, як і вона. Хотілося запропонувати їм новий формат освіти, новий формат спілкування. Намагалася побудувати комунікацію так, щоб діти визначали, що вони хочуть, і вели за собою тьютора. Спочатку центр був невеликий клуб. Він називався "Клуб Корисного Дозвілля". Пізніше ми розширились, почали приймати всіх, кому цікаве таке навчання. Так, ми перезвали свій центр і стали "Чародім".
Як проходять заняття та хто їх проводить?
Заняття у нас дуже різноманітні. У хоумскулерів (діти, які навчаються вдома - Gazeta.ua) є постійні тьютори. Вони зустрічаються раз на тиждень. До прикладу, одного дня проводять чайну церемонію і вивчають Китай Завтра майструють шпаківню, а після завтра - записують аудіокнигу про тварин. Також час від часу до нас навідуються викладачі із-зовні. Це - культурологи, психологи, художники, як проводять для дітей тренінги, бесіди чи майстер-класи. Хтось приходить раз на місяць, хтось - раз на тиждень, хтось - раз на рік.
Не всім підходить стандартизований підхід до навчання
Чому батьки обирають для своїх дітей домашнє навчання?
Причин багато. Серед найчастіших - це стан здоров'я дитини, психологічний дискомфорт у шкільному навчанні, успіхи або неуспіхи у навчанні, незгода з методиками викладання.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Бути всім однаковими наказували за радянських часів, а зараз часи змінилися" - 10 думок про необхідність шкільної форми
Батьки як альтернативу обирають домашнє навчання, бо у сучасній системі освіти багато недоліків?
Я не можу окреслити конкретні прогалини, які змушують забирати дітей зі школи. Просто не всім підходить стандартизований підхід до навчання. Діти ж індивідуальні. Для когось навчання у школі відбувається занадто повільно, для когось - зашвидко. Комусь потрібно менше уваги, а комусь - більше. До прикладу, моя донька не може так рано вставати, але любить вчитись допізна. Домашня освіта підходить тим, хто прагне бути гнучким. І це вчить гнучкості всю сім'ю.
З якими проблема стикнулися, коли взялися за створення такого освітнього простору?
Потрібно мати достатньо внутрішнього ресурсу, щоб поділитись ним і з батьками, і з дітьми. Ми недаремно у назві використали слово "ресурсний". Йдеться не про матеріальні ресурси: книжки, методички чи чай з печивом. Йдеться про здатність контейнувати негатив, який накопичують діти та дорослі. Це - здатність допомогти розкритись, навіть коли страшно і неприємно. Здатність подати руку, навіть коли сам не знаєш чим допомогти. Важко переконувати дитину чи батьків, що можна розслабитись, нічого не робити і тобі за це нічого не буде. Навпаки, можна взяти трохи часу для розуміння, чого ти хочеш і для чого це тобі.
Який негативний аспект домашнього навчання?
Домашнє навчання може зашкодити дитині, яку батьки свідомо обмежують у спілкуванні з однолітками чи просто оберігають її від проявів зовнішнього світу. Такий підхід може привести до того, що дитина закриється і їй важко буде адаптуватись до життя в суспільстві. Інша причина - незгода між батьками чи зауваження від родичів щодо такої форми навчання.
Наскільки популярне домашнє навчання в Україні?
Офіційної точної статистики, на жаль, зараз не має. Але в спільноті у facebook "Київські хоумскулери" уже майже 5 тисяч підписників. За опитуванням, десь половина із них навчається вдома.
А у світі?
У США, наприклад, хоумскулерів 4 відсотків від усіх школярів. Однак у них більш розвинене законодавство, яке регулює цю сферу. Крім того, умови відрізняються від штату до штату. У деяких штатах дуже суворі вимоги до батьків. А в Німеччині - навчання вдома суворо заборонено.
Чим відрізняються таке альтернативне навчання від традиційного?
Альтернативна освіта відрізняється тим, що у неї інший замовник. Це не держава чи Міносвіти. Це можуть бути батьки, котрі формують програму для своїх дітей, а можуть бути і самі діти.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Герої не у підручниках, а за сотні кілометрів у бліндажах" - 8 думок про перейменування шкіл
Коментарі
2