ERP-системи вже багато років залишаються невід'ємною частиною бізнесу, сприяючи ефективному управлінню ресурсами, оптимізації процесів та підвищенню продуктивності. У 2024 році ринок ERP-рішень в Україні зростав, і згідно з прогнозами, і в 2025 продовжуватиме еволюціонувати, враховуючи нові виклики та запити бізнесу. Говоримо зі спеціалістом у цій галузі Марком Кареловим про те, для яких видів бізнесу такі системи потрібні насамперед, як вони видозмінюються і що можуть дати як великому, так і середньому та малому бізнесу.
Марк Карелов - експерт з проектування, впровадження та підтримки рішень на базі ERP-систем, зокрема систем сімейства Microsoft Dynamics (D365FO, D365 BC), а також володар багаторічного не тільки технічного, а й управлінського досвіду у сфері IT. Він також є учасником асоціації The Ventures, ексклюзивної спільноти для засновників технологічних компаній та впливових лідерів, що спеціалізується на наданні експертної інформації про венчурний капітал та стратегічні ресурси. Маючи великий досвід у сфері венчурного бізнесу, The Ventures Club надає своїм членам знання, рекомендації та інструменти для вирішення завдань зростання та успішного масштабування їхнього бізнесу. Це не просто мережа, а ціла спільнота, де новатори отримують підтримку, необхідну для втілення їхніх сміливих ідей у довгострокові результати.

Марк, на вашу думку, які зараз ключові тренди розвитку ERP-систем в Україні, і в чому переваги таких систем перед різними застарілими рішеннями?
Я відзначив би кілька тенденцій, багато з яких схожі із загальносвітовими. По-перше, це, звичайно, все більша інтеграція ERP-систем з технологіями штучного інтелекту. Штучний інтелект дозволяє швидко та грамотно аналізувати великі обсяги даних, прогнозувати попит, оптимізувати виробничі та логістичні процеси. ERP-рішення із вбудованими AI-модулями стають стратегічним інструментом для компаній, які прагнуть залишатися конкурентоспроможними.
По-друге, все більшу роль починає грати мобільність та гнучкість. На початок 2025 року ERP-системи активно інтегруються з мобільними платформами, що дає можливість користувачам працювати з даними в реальному часі. Це особливо справедливо і важливо для компаній з розподіленими командами та віддаленим форматом роботи.
Ще один тренд – це плавний перехід на хмарні рішення. Хмарні ERP-системи набувають популярності завдяки своїй доступності та зручності. Вони дозволяють керувати бізнесом із будь-якої точки світу, не вимагаючи великих інвестицій у серверну інфраструктуру. Для середнього бізнесу це означає відчутне зниження витрат на обслуговування систем та простоту їх масштабування.
Конкретно для України – актуально те, що використовувані підприємствами країни ERP-рішення дедалі більше адаптуються до місцевого законодавства, гарантуючи точний облік та прозору звітність. Це важливий критерій для компаній, які працюють на території України.
І, нарешті, п'ятий момент, на який ви звернули увагу в самому питанні - це тенденція, в рамках якої сучасні ERP-системи поступово приходять на зміну іншим, що вже застаріли або з тих чи інших причин, що стали недоступними рішенням. Наприклад, після запровадження санкцій щодо програмного забезпечення з Росії багато компаній змушені шукати заміну 1С. Як нові популярні рішення найчастіше фігурують такі системи сімейства Microsoft Dynamics (D365FO, Business Central), SAP Business One та Odoo, пропонують широкий спектр функцій та відповідають потребам різних галузей.
Розкажіть про найпопулярніші, на вашу думку, рішення для автоматизації підприємств на сьогоднішній момент.
Я виділив би три сімейства ERP-систем в якості найпопулярніших - Microsoft Dynamics 365 (Finance and Operation, Business Central), Odoo і SAP Business One.
Одна з найбільш популярних на ринку України систем це система Microsoft Dynamics 365 Business Central. Ця система можна сказати випробувана часом, оскільки її попередниця – система Navision, яка використовується в Україні з початку 2000 років. На ринку України тисячі компаній, які використовують ті чи інші версії цієї системи та повноцінно ведуть у ній як бухгалтерський, так і управлінський облік. Її головна перевага – вона відмінно інтегрована з іншими продуктами компанії Microsoft, включаючи Office, Teams та Azure та має відмінну українську локалізацію, яку надають партнери Microsoft, які надають послуги з її впровадження та підтримки. Ця система підтримує хмарний тип розгортання, забезпечуючи зручний доступ до даних із будь-якого пристрою. Інтерфейс в ній дуже зручний для користувачів, які вже знайомі з продуктами Microsoft - а значить практично для всіх.
До недоліків Microsoft Dynamics 365 Business Central я відніс би щомісячну абонентську плату, яка може виявитися дуже обтяжливою, особливо для невеликого бізнесу. Але при цьому за критерієм ціна – якість, я вважаю це рішення оптимальним для ринку України.
З хмарними технологіями та штучним інтелектом тут все добре. Доступ до даних у реальному часі через мобільні пристрої також є. Модель оплати системи від Microsoft – за підпискою, залежно від версії ліцензія коштує від 70 до 100 доларів на місяць на одного користувача. Найкраще підходить компаніям сфери послуг та торгівлі, але при цьому портфель впроваджень цієї системи охоплює абсолютно будь-які галузі та сектори. При цьому важливий момент, який полегшить перехід на цю систему – це, щоб ваше підприємство і до впровадження Microsoft Dynamics використовувало інші рішення Microsoft. Тобто, цей продукт доповнює поточну екосистему Microsoft і безшовно інтегрується з основними бізнес-додатками компанії.
Один із конкурентів рішень Microsoft – компанія SAP, у портфелі якої також є кілька рішень, що використовуються на ринку України. Система SAP Business One охоплює всі ключові бізнес-процеси, включаючи управління фінансами, продажами, закупівлями, складом та виробництвом. Як і у систем сімейства Microsoft, у неї хороші вбудовані аналітичні інструменти, які дозволяють отримувати докладні звіти та прогнози. У неї хороша міжнародна підтримка, є мультивалютність та підтримка різних мов – тому це зручний варіант, наприклад, для компаній, що працюють у кількох країнах. Також це дуже надійна система і вона відповідає міжнародним стандартам і одночасно адаптована для українського ринку та для законодавства України – система має локалізацію для бухгалтерського та податкового обліку, обліку кадрів та нарахування зарплат.
Звучить, безумовно, красиво та багатообіцяюче, але є у цієї системи й недоліки. Основний із них – висока вартість. Через покупку ліцензії та впровадження SAP B1 можуть виявитися недоступними для малого бізнесу. Ще один момент – через дещо специфічну логіку роботи, програма вимагає досить багато часу на освоєння. Третій момент - можливості кастомізації, налаштування прямо ось зовсім під себе, SAP B1 нижче, ніж у систем з відкритим вихідним кодом.
Серед інших рис відзначу, що SAP B1 має хмарну версію, доступну і зручну. Також система підтримує інтеграцію із інструментами штучного інтелекту через сторонні модулі SAP. Є мобільний додаток для роботи в реальному часі. Повна професійна ліцензія коштує більше тисячі євро на одного користувача, зате цю суму платиш разово, а не щомісяця, як у багатьох конкурентів. До того ж є варіанти обмежених ліцензій – коли не всі функції доступні, але можна грати з вартістю. Річна витрата на підтримку – близько 20% вартості ліцензії.
І, зрештою, система Odoo. Основна перевага цієї програми – гнучкість та простота. Відкритий вихідний код дозволяє настроювати систему під будь-які бізнес-процеси. Ще у неї зручна модульна конструкція – є більше 30 типових модулів під різні потреби – склад, CRM, виробництво, фінанси тощо. І спеціальний додаток Odoo Apps, в якому можна знайти величезний (більше тисячі позицій) вибір модулів від сторонніх розробників. У Odoo є безкоштовна версія, а вартість платна, повна – відчутно менша, ніж у конкурентів. Система легко інтегрується зі сторонніми програмами. Має хмарну підтримку. Дозволяє вибирати між використанням локальної стаціонарної або хмарної версії.
Основний недолік – обмежена продуктивність і як наслідок менша масштайованість у порівнянні з системами компаній Microsoft та SAP. Великим компаніям це рішення, швидше за все, не підійде. Другий негативний момент - безкоштовна версія взагалі не адаптована, а платна - адаптована частково під українські стандарти. Знову ж таки, потрібна допомога сторонніх розробників. Навіть для адаптації до української мови потрібен сторонній модуль.
Сама система Odoo у своїй коробковій версії не має вбудованих модулів взаємодії з ІІ, але можливості, пов'язані з використанням штучного інтелекту, можуть бути додані через сторонні програми. Платна версія коштує в діапазоні від 12 до 22 євро на одного користувача на місяць.
А що б ви порекомендували особисто ви?
Важко дати універсальну рекомендацію щодо вибору системи.
Системи сімейства SAP – хороший варіант для дуже великого бізнесу, де процеси усталені та не зміняться динамічно. Середньому сегменту бізнесу, а також великим компаніям з динамічними процесами я порадив би системи класи Dynamics. У компанії Microsoft справді гарний вибір, причому для великих підприємств можна використовувати систему Dynamics 365 Finance and Operations, а для середнього бізнесу – Dynamics 365 Business Central. Ці системи будуть актуальні особливо тих компаній, які займаються виробництвом, дистрибуцією та рітейлом, оскільки мають приклад галузевих рішень та магазин додатків (https://appsource.microsoft.com), створених партнерами. Підприємствам малого бізнесу я порекомендував би Odoo або її аналоги.
Але при цьому потрібно розуміти та планувати ефект від впровадження системи. У будь-якому разі перед ухваленням рішення про вибір системи потрібно:
• Сформулювати список бізнес-процесів (це можна робити власними силами або залучати консалтингові чи аудиторські компанії)
• Оцінити зростання бізнесу на 3-5 років уперед (і подумати чи зможе обрана система підтримати таке масштабування бізнесу).
• Провести демо систем, які покривають основні процеси компанії.
• Порівняти вартість володіння (ліцензії, використання, підтримка).
• Запитати референси — одержати можливість контакту з компаніями, які вже впровадили ту чи іншу систему.
У результаті ви з великою ймовірністю оберете саме ту систему, яка покриє саме вимоги вашого бізнесу та отримаєте від неї максимальний ефект.
Розкажіть про ваш особистий досвід. Ви працювали над організацією Департаменту інформаційних технологій у великій компанії з представництвами у всіх великих містах України. З якими викликами вам довелося зіткнутися з цією позицією?
Коли я прийшов до групи компаній AIS як консультант із впровадження ERP-системи, я не очікував, що мені доведеться виконувати управлінські функції. Однак із зростанням компанії виникла потреба у створенні структури IT-департаменту. Керівництво вирішило, що вигідніше найняти власний персонал, ніж продовжувати співпрацю із зовнішніми компаніями для техпідтримки та впровадження систем обліку. Оскільки ми створювали департамент із нуля, це призвело до певних труднощів, пов'язаних із розробкою системи мотивації та створенням умов для утримання співробітників. Важливим аспектом було забезпечити швидку реакцію команди на запити користувачів з огляду на філіальну структуру компанії.
В результаті ми сформували IT-департамент із чотирьох відділів, який працював як у центральному офісі, так і у великих містах України. Одним із найскладніших завдань стало об'єднання колективу та формування внутрішньої культури, щоб співробітники були мотивовані не лише заробітною платою. Мені вдалося створити комфортну атмосферу в команді, засновану на повазі та підтримці, що значно знизило плинність кадрів. Я постійно вивчав методи мотивації, побудови відносин у команді та управління конфліктами, що допомогло мені сформувати успішну команду.
Який власний професійний внесок ви вважаєте найбільш значущим?
Щодо мого професійного внеску, я вважаю, що він полягає в тому, що я провів більшу частину своєї кар'єри в групі компаній AIS, пройшовши шлях від консультанта до топ-менеджера. Я пишаюся тим, що зміг створити команду, яка повністю замінила зовнішні компанії, які займаються впровадженням та підтримкою систем обліку. У результаті ми з командою без допомоги зовнішніх компаній повноцінно впровадили кілька систем класу ERP та CRM і далі вибудували процеси ефективної підтримки цих систем. Цей досвід також відкрив для мене можливість згодом перейти до IT-консалтингу, і я потрапив до компанії Smart Business, де й зараз займаюся впровадженням систем обліку від Microsoft в Україні та інших країнах Європи.
Яким видам бізнесу потрібні ERP-системи, а які можуть обійтися без них?
ERP-системи потрібні насамперед компаніям, які керують безліччю різних процесів та ресурсів, які потребують інтеграції та оптимізації. Особливо виграють від впровадження у себе ERP-систем компанії з декількома відділами чи філіями, де важливо координувати діяльність між різними підрозділами, такими як фінанси, склад, продаж, виробництво. ERP допомагає синхронізувати всі процеси та мінімізувати помилки. ERP також важливі для виробничих підприємств з великими обсягами операцій та складними логістичними процесами. Згадаю також великі торгові компанії – насамперед роздрібні мережі та дистриб'ютори.
Тим не менш, є і види бізнесу, які можуть обходитися без ERP-систем, якщо їх процеси не надто складні. Це, наприклад, невеликі фірми з обмеженою кількістю операцій та процесів – вони можуть справлятися з завданнями через прості програми для обліку або спеціалізовані локальні рішення, а іноді навіть Excel.
Спокійно можуть існувати без ERP, як мені здається, фрілансери, всілякі стартапи на ранній стадії свого розвитку, а також креативні агенції. Якщо компанія займається проектною роботою або має справу з невеликими обсягами даних та ресурсів, можливо, не буде потреби у ERP-рішеннях, хоча для великих проектних компаній ERP системи навіть мають спеціалізовані модулі для управління проектами. І ще, як мені бачиться, без ERP-систем можуть обходитися магазини з обмеженим асортиментом – невеликі роздрібні або онлайн-магазини з маленьким товарообігом та мінімальною складською логістикою.
Загалом, якщо бізнес росте, розширює асортимент чи географію, або має складні внутрішні процеси, впровадження ERP стає логічним кроком для покращення управління компанією та можливої масштабованості бізнесу.
Коментарі