Пандемія коронавірусу змінила звичний ритм українців, додавши до життя "дистанційку". Для багатьох це стало чималим стресом, адже такий режим роботи потребує високої самоорганізації.
Якщо ви зможете саморганізуватся в домашніх умовах, то ефективність роботи підвищиться в рази, — про це Gazeta.ua говорить ведуча програм для економії часу та підвищення ефективності бізнесу Оксана Долгова.
Чи в багатьох проблема із самоорганізацією на карантині?
Ця проблема зараз актуальна. Дуже багато людей жаліються на те, що в них злилося все в купу. Під час карантину вони змушені сидіти вдома, в них є і сім'я, і робота. Все це перетворюється в безперервний потік одних і тих самих завдань. Люди перестають виділяти час на здоров'я, зокрема на зарядку або спорт. Є багато бар'єрів. Наприклад, зовнішні завади, коли закриті спортзали.
Як цьому зарадити?
Обов'язково потрібно виділити час на здоров'я і самоосвіту. Якщо ми говоримо про здоров'я та особистісний розвиток, то виділіть хоча б 30 хвилин для тренувань і читання якоїсь книжки. Це може бути вивчення якихось інструкцій або методологій. Для того, щоб сконцентруватися для дистанційної роботи, потрібно розподілити, скільки годин ви хочете виділити для роботи і для сім'ї. Коли ви розпишете свої завдання, то починає функціонувати інструмент тайм-калькуляція. Тобто позначаєте, скільки часу займає певне завдання. При визначенні часу важливо додати час на форс-мажори, які можуть вибити з цього графіку. Це необхідно для того, щоб згодом це не стало якимось розчаруванням. Замість 20 хв варто вказати 30. Це буде більш правильно. Коли ви розписали завдання, намагайтесь прописати конкретний час їх виконання. Вам буде простіше це контролювати.
Як правильно розподілити час і не відволікатися на сторонні справи?
Якщо зранку ви заплануєте свої справи і розумітимете, що вони важливі, то ніхто вам не зможе завадити. До прикладу, якщо ми говоримо за робоче завдання і у вас є команда. Можете повідомити команду про те, що у вас зараз час недоступності. Але якщо ви очікуєте, що потенційно вас можуть відволікати ці справи, то просто забронюйте для них час. Якщо у вас закладений час на форс-мажор, то це аж ніяк не виб'є з робочого ритму. Більш того, ви не будете засмучені і досягнете більшого результату.
З чим пов'язано те, що люди продуктивніше працюють на роботі, ніж удома?
Це питання виключно самодисципліни та самоорганізації. Важливо добре спати і рано прокидатися. Якщо людина може себе самодисциплінувати в складному завданні, то решту можна виконати дуже легко. Основною навичкою ефективних людей є самодисципліна. Коли люди на роботі, вони заплановані. Або ви плануєте, або вас планують. Завдання більш налагоджені, тому що вас планують. Вам ставлять конкретні задачі, цілі й це треба виконати. Ось так само це працює і по відношенню до себе.
Як організовувати свій робочий день?
Важливо його планувати. Ідеально виконувати планування на папері. Якщо незручно, то можна це робити в гаджеті. Коли ви працюєте на папері і записуєте, то вмикається моторика і ви можете відкоригувати. Якщо правки відбуваються в електронному форматі, то просто видаляєте і вставляєте щось нове. Дуже важливо, щоб ваші цілі були пов'язані з вашими завданнями. Якщо ми говоримо про електронні носії, то, як правило, немає прив'язки до цілей. Є тільки завдання. Насправді це пригнічує самооцінку людини. Більшість людей називає це плануванням, але це не так. Це просто виконання завдань. Ми робимо багато зайвого і це пригнічує, виникає бажання не планувати далі. Коли людина напише багато завдань, а потім не може їх виконати, то вона звичайно розчаровується. В неї спадає рівень енергії, мотивація.
Варто прописати завдання і виділити час на них. Після цього треба визначити пріоритети A, B або C. А — це те, що обов'язково треба виконати сьогодні. В — можливо, щось можна делегувати. С — можна виконати або ні.
Виконуючи кожне завдання, ви ставите собі плюсики. В цей момент підвищується рівень мотивації.
З чого варто починати?
Варто прокинутися рано вранці. Першим, що треба зробити, — посміхнутися, потягнутися і вже в бадьорому настрої прийняти контрастний душ. Можливо, до того ще варто встигнути зробити зарядку. Ваш ранок має бути надихаючим.
Якою має бути перерва на обід під час роботи вдома? Скільки вона має тривати?
Перерва на обід може бути різною. Якщо ви йдете на роботу, то все заготовлено і це займає значно менше часу. Вдома ви готуєте і це якраз займає годинку. Виберіть свій найзручніший час для обідньої перерви. Наполегливо рекомендую, що треба відпочивати щогодини по 10 хвилин. Ви встаєте з крісла і починаєте ходити. Це добре впливає на хребет і самопочуття. Окрім того, можете почитати книжку. Мозок не буде добре працювати, якщо йому не давати перерву.
Як зробити свою роботу продуктивнішою та результативнішою?
Є два поняття продуктивність та ефективність. Насправді люди їх дуже часто плутають. Продуктивність — коли ти робиш дуже багато, добре, але це не завжди потрібно. Ефективність - коли ти орієнтований на результат. Щоб зробити свою роботу результативною та ефективною, необхідно мати цілі. Вони мають стосуватися і сімейної, і робочої, і ключової галузей. Вони повинні стосуватися всіх напрямків. Наприклад, якщо ви хочете, щоб ваші діти навчалася за п'ять років у закладі за кордоном, то маєте розуміти, які дії маєте робити сьогодні. Коли цілі прописані хоча б на десять років, не виникатиме питання, що робити та як мотивуватися.
10 днів без сну може призвести до смерті людини. Постійні недосипання зменшують не лише звичну ефективність, а ще й впливають на пам'ять, пояснюють в НАН України. Нейрофізіологи Академії наук дослідили, що в мозку людини діє особлива клітинна система. Вона качає міжклітинну рідину, яка омиває нейрони. Рідина забирає всі залишки життєдіяльності нервових клітин і віддає корисне. Під час сну вона рухається швидше, очищення відбувається активніше.
Таким чином відбувається консолідація пам'яті й видалення короткострокових спогадів.
Коментарі