Ексклюзиви
понеділок, 05 березня 2018 17:38

Логопед пояснила, коли і як вчити дитину говорити

Професійний логопед та автор всеукраїнського інтернет-проекту Logoclub Олена Король в інтерв`ю Gazeta.ua дала відповіді на найпоширеніші запитання батьків щодо мовленнєвого розвитку дітей.

Автор: Олена Король
  "Найчастіше саме сюсюкання дорослих до дітей стає причиною деформації мовлення", - Олена Король
"Найчастіше саме сюсюкання дорослих до дітей стає причиною деформації мовлення", - Олена Король

- Коли потрібно починати вчити дитину говорити?

- Я є прихильником ідей пренатальної педагогіки. З дитиною слід спілкуватися тоді, коли вона ще в утробі. Проте щойно дитина зявилася на світ, необхідно максимально спілкуватися. Дитина ще не розуміє значення слів, але відчуває інтонацію, сприймає рухи губ. Цікаво, що перші слова, які з`являються в мовленні "мама, баба, папа" залежать не від любові чи нелюбові дитини до рідних. Дитина повторить того, хто з нею найбільше спілкується. Рух чиїх губ вона найчастіше спостерігає.

- Хто повинен навчати дитину говорити?

- Той, хто найбільше часу проводить з дитиною. Тут важливо розуміти, що обовязково потрібно називати усі предмети, які оточують дитину. Також слід називати усі маніпуляції з предметами. Дітки, з якими багато спілкуються, починають швидше говорити і засвоюють більше слів. Помилково вважати педагогів відповідальними за розвиток "говоріння" дитини. Учителі — це помічники, які можуть розширити те, що було закладене в сім`ї.

- Хто відповідає за мовленнєвий розвиток дитини?

Відповідальність лежить на батьках. До 6 років у дитини повинне повністю сформуватися мовлення. Якщо ж дитина почала говорити пізніше, то відбувається "часовий зсув" у розвитку мовлення. Тоді говорять про затримку мовленнєвого розвитку.

- Як допомогти дитині швидше заговорити?

Треба стимулювати дитину до говоріння. Головне — це розвиток словничка. Варто називати предмети і дії з ними. Потрібно постійно повторювати назви предметів, щоб дитина їх запам`ятовувала і розуміла. "Не дам, поки не назвеш предмет", - це неправильно. Навпаки, потрібно допомагати називати предмет і робити усе на позитиві. Це стимулюватиме до розвитку мовлення і бажання говорити. Так формується словниковий запас, а потім і мислення дитини.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пісок допомагає дітям подолати вади мовлення

- Коли дитина має почати говорити і скільки слів?

- До 1 року дитина має називати "спрощені еквіваленти слів". Їх має бути близько 10. Наприклад, мій син до 1 року мовчав. А потім перше слово його було "ка" - спрощений варіант слова "кран". Тут ще треба пам`ятати про індивідуальні особливості розвитку. Дитина із задоволенням буде говорити про те, що її в цей момент цікавить. Якщо до одного року дитина мовчить, то поспостерігайте за тим, що її цікавить.

Автор: Олена Король
  Олена Король з сином Максимом на фестивалі красномовства у Вінниці
Олена Король з сином Максимом на фестивалі красномовства у Вінниці

- Якщо дитина не розмовляє, то до якого віку це норма?

- Нерозмовляти може тільки немовлятко. Це до 1 року. Після 1 року "мовчання" має насторожити. Часто батьки виправдовують це міфами про "папа не говорив до трьох років, а потім розговорився", "хлопчики ліниві". Це неправильний підхід. До моменту навчання в школі, у дитини не повинно бути жодних мовленнєвих порушень. Буває, звісно, що і в три роки дітей "прориває", але це вийняток, а не правило. Повністю сформовується мовлення у дитини до 6-7 років. Якщо ж дитина почала говорити пізніше, то відбувається "часовий зсув" у розвитку мовлення. Тоді говорять про затримку мовленнєвого розвитку.

- Чому діти говорять "своєю мовою"? Це нормальне явище?

- Це може бути свідченням недорозвитку фонематичних процесів. Фонематичний слух — це здатність чути, розрізняти звуки мови. Іноді у дитини кашеподібна мова, "своя" мова. Усувати це можна в ігровій формі. Наприклад, в порожнє яйце від КіндерСюрпризу засипати різні предмети, які по-різному звучать. Завдання - знайти яєчка, які звучать однаково. Це тренує слух. Також можна вчити за напрямком звуку.

Часто дорослі самі провокують "дитячу мову". Найчастіше саме сюсюкання дорослих до дітей стають причиною деформації мовлення. Слова "цясечка" замість "чашечка", "ав-ав" замість "гав-гав" не дозволяють дитині чути правильні звуки, а потім і правильно говорити. Іноді батьки спілкуються дуже швидко або "ковтають" звуки і закінчення слів. Дитина не встигає почути слово і не може самостійно зорієнтуватися, тому створює "свою мову".

Автор: Олена Король
  Батьки повинні бути обізнані з темпами мовленнєвого розвитку дитини і докладати зусиль до її мовленнєвого розвитку
Батьки повинні бути обізнані з темпами мовленнєвого розвитку дитини і докладати зусиль до її мовленнєвого розвитку

- Як навчити говорити звук "р"?

- Хочу застерегти від самодіяльності, бо звук "р" артикуляційно найскладніше. Він виникає завдяки вібрації на кінчику язика. Якщо дитині правильно не пояснити, як і де виникає звук "р", то може виникнути проблема з вимовою. Якщо до 5-6 річного віку дитина не вимовляє, то це норма. Але краще опанувати до навчання в школі.

- Дитина шепелявить, що робити?

- Необхідно тренуватися на словах із шиплячими звуками — шина, шум, шок, жир, жаба, жук, часник, час, чистота. Також важливою є артикуляційна та дихальна гімнастика.

Олена Король зауважила, що сучасний ритм життя відсторонює батьків від процесу спілкування з дітьми.

"Вони віддають дітей у навчальні заклади, гуртки, щоб полегшити свій побут. Проте самоосвіта і спілкування з дітьми є необхідними.

Батьки повинні бути обізнані з темпами мовленнєвого розвитку дитини і докладати зусиль до її мовленнєвого розвитку", - каже логопед.

У всіх людей від народження є мовна матриця. Її головне завдання - від народження до п'яти років допомогти людині опанувати мову.

Зараз ви читаєте новину «Логопед пояснила, коли і як вчити дитину говорити». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі