середа, 04 жовтня 2017 18:46

Закон про Донбас не зупинить війну

Закон про Донбас не зупинить війну
Політолог Михайло Басараб: "Законопроект про Донбас жодним чином не наближає нас до вирішення ситуації, яку маємо сьогодні з окупованими територіями" / Фото: Главком

Закон про реінтеграціє окупованих територій не може й не повинен зупиняти війну.

Таку думку в інтерв'ю Gazeta.ua висловив політолог Михайло Басараб.

- Це хибні очікування. Закон має виконати інші завдання: зафіксувати законодавчо акт збройної агресії Російської Федерації та факт тимчасової окупації Криму і Донбасу, уніфікувати позицію України щодо всіх окупованих територій і надати їм статус таких. А також закласти основу для формування консолідованої претензії України щодо Росії, як держави-агресора. Вона повинна нести відповідальність за те, що відбувається на окупованих територіях. Й у майбутньому, після поразки у війні, відшкодувати нам завдані збитки.

Цей закон - крок до повернення регіону силою?

Ні, він не повинен пришвидшити повернення окупованих територій. Ухвалення закону повинне перешкодити планам Росії "впхати" нам окупований Донбас на їхніх умовах. І через нього тероризувати всю Україну. Він має визнати відповідальність Росії за все, що відбувається в ОРДЛО. Інакше Росія матиме підстави наполягати на тому, що це внутрішній конфлікт, і ми маємо за нього нести відповідальність.

Донбас — інструмент у руках Кремля для політичного упокорення України

Чи виконує ці завдання законопроект, який вніс Порошенко?

Ні, не виконує. Попри те, що в ньому досить чітко прописані положення про збройну агресію РФ та статус тимчасово окупованих територій ОРДЛО, він не уніфікує позицію України щодо Донбасу та Криму. Стосується лише окремих регіонів Донецької та Луганської областей. Виходить, що ми поділяємо запропонований Кремлем підхід, що в Криму й на Донбасі різні, не пов'язані між собою ситуації. Тобто говоримо лише про Схід, майже забувши про анексований півострів. Це згубно зі стратегічних міркувань. Це рух у заданому Кремлем алгоритмі, який не відповідає інтересам України.

Чи допоможе ухвалення цього законопроекту повернути території Донбасу?

Предметом конфлікту між Росією і Україною є не Схід, а державність України.

У нас не стоїть питання за будь-яку ціну і в будь-якому стані отримати Донбас назад. ОРДЛО — це територія суцільної гуманітарної і техногенної катастрофи. Україна має повернути окуповані території відповідно до своїх інтересів, а не російських умов.

Цей законопроект жодним чином не наближає нас до вирішення ситуації, яку маємо сьогодні з окупованими територіями. Донбас — інструмент у руках Кремля для політичного упокорення України.

Визнаючи території окупованими, знімаємо відповідальність за їх утримання. Що це змінить?

В оприлюдненому законопроекті виписано, що Росія повністю відповідає за те, що відбувається на території окупованого Донбасу. Але це лише перший крок у виставлення претензій України до РФ. Однак, підготовка такої претензії та реальне відшкодування збитків— різні речі. Для відшкодування повинен відбутися тривалий процес переслідування Росії міжнародною спільнотою відповідно до міжнародного права. Росія зараз виставляє певні умови, а Україна під тиском Заходу ухвалює правові акти. Це аж ніяк не свідчить про фіаско агресора.

Тим більше, Росія грає зараз як відсторонений суб'єкт, який пропонує варіанти урегулювання внутрішнього конфлікту на території України. Ухвалення цього закону не означає автоматичного відшкодування завданих збитків.

Згадка про Мінські домовленості — забаганка президента України або Заходу

Які недоліки має законопроект?

Мене насторожує, що керівник Об'єднаного оперативного штабу встановлюватиме режим перетину лінії розмежування для громадян і товарів. Це може стати фундаментом для маніпулювання режимом блокади тимчасово окупованих територій. Є загроза скасування чи послаблення її. А блокада необхідна в мовах ведення війни.

Ще один недолік цього законопроекту — згадка Мінських домовленостей. Це забаганка або президента України, бо вони - основа його так званого мирного плану, або західних партнерів. Однак, це не має жодного змістового сенсу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Президентський закон щодо Донбасу "зайшов" у Раду

Як виконання Мінських домовленостей, про яке йдеться в законопроекті, узгоджуватиметься з ідеєю введення на Донбас миротворців?

Мінські домовленості не можуть узгоджуватися з ідеєю миротворців, але нікого це не хвилює. Президент заявляв, що ми не домовлятимемося з ДНР і ЛНР. Але з іншого боку, Росія теж не визнає своєї присутності на Донбасі. Тому виникає питання, з ким Україна погоджуватиме впровадження миротворчої місії. У нас дуже багато правових колізій у так званому мирному процесі щодо Донбасу. Але на них ніхто не зважає. Тому не виключаю, що якщо ключові учасники процесу ухвалять політичне рішення про миротворців на Донбасі, їм жодним чином не завадить гібридна легітимація Мінських домовленостей українським законодавством. Цілком можливо, що для України ухвалять якесь унікальне рішення, яке суперечитиме попередній практиці.

Законопроект про реінтеграцію Донбасу, внесений президентом Петром Порошенком, передбачає визнання Російської Федерації агресором та визначає Мінські домовленості як пріоритетні.



Зараз ви читаєте новину «Закон про Донбас не зупинить війну». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 25817
Голосування Чи можливий мир на Донбасі за "формулою Штайнмаєра" (вибори+відведення військ+амністія бойовиків+особливий статус Донбасу)?
  • Так, пора закінчувати війну будь-якими способами
  • Ні, мир буде тільки після перемоги
  • Потрібно далі проводити переговори та залучити до них США
  • Війна в Україні закінчиться тільки після повернення Криму
  • Ваш варіант (у коментарях)
Переглянути