Демілітаризація, вибори та вільна економічна зона — таку дорожню карту представила українська сторона на засіданні Тристоронньої контактної групи. До того ж Україна має відвести ЗСУ на позиціях Слов'яносербську, Петрівці та Нижньотеплому в Луганській області, а також у Григорівці Донецької області.
Про те, наскільки цей план реальний до виконання, розповів Gazeta.ua співголова громадської організації "Права справа" Дмитро Снєгирьов.
Росія вже заявила, що роззброєння та передача ділянки російсько-українського кордону суперечить Мінським домовленостям. Відповідно, якщо РФ не погоджується на наше бачення, то всі розмови про розведення, розмінування, відкриття КПВВ не мають сенсу. Це тактичні кроки, які не впливають на припинення військових дій.
Розведення завершить війну?
Навіть якщо Україна погодиться провести вибори та інтегрувати ОРДЛО в політичне поле України, війна не завершиться. Суверенітет - це не контроль над окремими ділянками Луганської та Донецької областей, це ще й Крим. Його винесли за дужки, а РФ чітко заявило про те, що воно взагалі закрите. В такому разі ми залишимося в стані перманентної війни.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Експерт назвав дієвий спосіб ігнорувати російські вимоги
Як розведення змінить ситуацію?
Загальна протяжність лінії зіткнення близько 420 кілометрів. Якщо ми будемо розводити війська по 4 точки на рік, то це затягнеться років на 30-40. Те ж саме стосується КПВВ. Якщо українська сторона прийняла рішення закрити діючи пропускні пункти через погіршення епідеміологічної ситуації, то незрозуміло навіщо відкривати 10 листопада нові КПВВ з пропускною спроможністю у 15 тисяч осіб кожен. Тобто 30 тисяч потенційно інфікованих Covid-19 приїдуть в Україну. Ми наголосили на небезпеці, а вчора представник ООС, генерал-майор Богдан Бондар, заявив, що їх відкриють все одно. Ну так хай командування ООС несе персональну відповідальність за можливе погіршення рівня захворюваності. Нам розповідають, що 100 днів тримається режим припинення вогню. Ми за останній тиждень отримали 3 загиблих. Ба більше, зловили штаб ООС на брехні і вони були змушені назвати правдиве число. Крім того, депутат від "Слуги народу", під час їх поїздки на Донбас, заявив про постійні обстріли наших позицій. А нас заколисують і розказують, що обстрілів нема. Себто народний обранець сам спростовує цю інформацію.
Запропоновані ініціативи є бурхливою імітацією діяльності, яка не несе за собою практичного навантаження.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ворожий дрон скинув гранату - поранений український військовий
Україна вимагає допуску до наших бранців. Чи реально буде побачити повернення українських в'язнів додому?
РФ заблокувала процес обміну полоненими за принципом "всіх на всіх". Не звернула уваги на українські вимоги обміняти людей до листопада. Зараз діє формула "всіх верифікованих на всіх верифікованих". Це порушення Мінських домовленостей, бо там прописано обміняти всіх — тих, хто сидить в буцегарнях бойовиків та в російських тюрмах.
Чи реально впровадити на Донбасі вільну економічну зону?
Із вільною економічною зоною взагалі дурня, бо визначення "Донбас" не має географічно чіткого визнання території. Вибачте, але Донбас — це частина Дніпропетровської області із вугільними копалинами на заході і частина Ростовської області, місто Шахти зі сходу. Що мається на увазі під вільною економічною зоною на Донбасі? Якщо Кравчук кидається такими термінами, то має чітко прив'язувати географічно території із чіткими адміністративно-територіальними кордонами.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Росія запропонувала свій план щодо Донбасу. Може з'явитися компромісний документ - Гармаш
Чим ці дії обернуться Україні?
У нас є сумний досвід ВЕЗ, які були створені ним. Вони перетворилися у внутрішні офшори — території із мінімальними податками та легалізованими внутрішніми контрабандними схемами. Це визнали як в Кабміні, так і наші міжнародні партнери. Міжнародний валютний фонд чітко заявив про недопустимість ВЕЗ. Так от, на відміну від світового досвіду, в Україні є ВЕЗ. Досі не ліквідований Крим. Тільки де результати? Наприклад за 4 роки існування ВЕЗ в Китаї ВВП щорічно зростало на 9%. У нас стагнація економіки, не зважаючи на наявність. Це не тільки Крим, ще й Волинь, Закарпаття, Сумщина, Житомирська область, Чернігівщина, Харків та Луганщина з Донеччиною. Жодного сенсу від них, окрім звільнення від оподаткування підприємств, які наближені до наших можновладців, нема.
Яким має бути врегулювання? Яким чином на окупованих територіях проведуть вибори?
Якщо ми заявляємо, що вибори проведемо лише за умови звільнення від бойовиків цих територій, а РФ не погоджується, то й мови нема. Питання інше - тему виборів варто використовувати як дипломатичну пастку для самої Росії. Справа в тому, що їх проведення навіть за умови присутності там російських окупаційних військ має відбуватися під егідою ОБСЄ. В них є 15 пунктів щодо визначення вільного характеру проведення виборів.
Якщо хоч один пункт не відповідає, то ОБСЄ дає висновок, що вибори не демократичні. Враховуючи, що ОБСЄ — це колективний орган, який налічує 57 країн і рішення приймається колегіально, ми на цьому можемо грати. На жаль, наші можновладці не мають клепки цього зробити. Навіть Мінські домовленості, з умовами проведення виборів під егідою ОБСЄ, мали би і стати пасткою для РФ.
Ми маємо вимагати підвищення суб'єктності місії на момент проведення виборів. А в ОБСЄ вимагати відповідності цих виборів принципам європейської демократії. Росіяни на це не погодяться. У цьому то і весь сенс: підвищити суб'єктність ОБСЄ, вимагати вердикту щодо можливості, чи неможливості проведення виборів на окупованих територіях і відповідальності спостережної місії за їх результатами. Мінські домовленості можна відкласти в шухляду. Ні, у нас розповідатимуть про передачу територій, що вже є порушенням Мінську. А нас на цьому ловлять і ОБСЄ, і РФ.
У питанні врегулювання ситуації на Донбасі ніхто не має права претендувати, що тільки його пропозиції є найкращими.
Немає такої можливості ніде в світі, щоб будь-яка міжнародна організація давала прямі доручення владі певної країни. Про це заявиви перший президент України, глава делегації України в Тристоронній контактній групі щодо мирного врегулювання ситуації на Донбасі Леонід Кравчук.
Коментарі