пʼятниця, 29 березня 2019 21:46

Інтерв'ю з довічницями стали основою опери

  Дизайн афіші "Пеніта. опери" розробив Олександр Чаморсов
Дизайн афіші "Пеніта. опери" розробив Олександр Чаморсов

11 квітня на театральному майданчику "Сцена 6" київського Довженко Центру відбудеться прем'єра вистави "ПЕНІТА.опера".

Постановка є мистецькою частиною соціально-культурного проекту "ДОВІЧНО ВАЖЛИВО".

Його учасники прагнуть лобіювати проект закону, який би давав можливість довічно ув'язненим хоча б колись вийти на волю. Ще одна мета проекту - розвіяти стереотип про довічно засуджених як про втрачених для суспільства.

Основою лібрето для "ПЕНІТА.опери" стали розповіді ув'язнених Качанівської виправної колонії №54 у Харкові. Їх зібрала куратора проекту, драматургиня Тетяна Киценко.

"Ідея проекту "Довічно важливо" виникла у 2013 році, коли я збирала матеріал для п'єси "Моя міліція мене", - розповідає Тетяна Киценко. - Від когось із харківських правозахисників почула про 24 жінок, які відбувають довічне ув'язнення у Качанівській колонії. Вже тоді точно знала, що колись про них напишу.

Тема привабила своєю епічністю. У ній просто немає дна. Це справжній подарунок для сміливого автора.

Жанр документальної опери виявився дуже вдалим: римування, ритмізація розказаного довічницями дали можливість аналізувати текст, розкладати його на складові.

До колонії їздила двічі, проінтерв'ювавши чотирьох жінок, засуджених на довічне ув'язнення. У вироках – умисні вбивства за обтяжуючих обставин. Найстаршій з тих, із ким спілкувалася, 57 років. У 2004-му вона потрапила за ґрати вчетверте, її тюремний стаж налічує 38 років. Наймолодшій з чотирьох — 37. Це її перша судимість, яку жінка відбуває вже дев'ятий рік.

  Керівниця проекту, автор лібрето Тетяна Киценко
Керівниця проекту, автор лібрето Тетяна Киценко
Мотиви злочинів часто важко описати навіть самим засудженим. Ті, хто дійсно зізнається у вбивствах, кажуть щось на кшталт "перемкнуло". Дві з чотирьох респонденток стверджують: потрапили на лаву підсудних, бо надто довірилися чоловікам.

Катя Щука розказує: приїхала в гості у рідне містечко свого коханого. На гулянці у друзів розпалилася бійка. В результаті чоловік вбив хазяїв. А Катерину примусив нанести удари по вже мертвих тілах: аби зробити її спільницею. Він розраховував, що так дівчина його не видасть.

Це тільки одна з історій, яка увійшла до "ПЕНІТА.опери". Молода жінка визнає свою провину, проте плекає надію, що довічне їй колись замінять на строк – нехай навіть на 20-25 років.

Цілком усвідомлюю, що мені можуть брехати. Втім, незважаючи ні на що, наполягаю: кожен з довічників – чоловіків чи жінок – має право на справедливий вирок. На думку правозахисників, серед тих, хто приречений знаходитись за гратами до кінця життя, є безневинно засуджені. І доволі високий відсоток ще й тих, чия провина не відповідає настільки суворому покаранню.

Людям важко повірити, що подібне може статися і з ними. Завжди легше відхреститися: "тільки не зі мною" та "я б ніколи". Але всі чотири довічниці, із якими я спілкувалася, теж, напевно, так колись вважали. Як все це могло відбутися? Як трапилося, що ці жінки перетнули межу? Це головне питання, яке я задавала собі як драматургиня.

Кожна людина вважає себе хорошою. Проте у всіх є й тіньова сторона. І я пропоную на неї поглянути.

Мова не про виправдання вбивць. А про те, що засуджені - люди. Ми, звичайно, можемо їх сховати подалі, аби не бачити й про них забути, та чи вирішує це проблему? Чи маємо ми право на спрощування, узагальнення, відмахування – коли йдеться про людську долю?

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Лікар не знав, що пацієнт — його син

В опері головний конфлікт відбувається між героїнями та тими, хто знаходиться на свободі — та не хоче, не може їх почути та зрозуміти.

На сцені ці дві сторони йдуть стінка на стінку: хор постійно засуджує героїнь. Партію агресивного натовпу виконують музикати з Квартету імені Левка Ревуцького у складі Золтана Алмаші (віолончель), Андрія Тучапця (альт), Маріани Скрипи (скрипка), Едуарда Скрипи (скрипка). Але чотири засуджені – Віолончель, Альт, Хороша Скрипка, Погана Скрипка – являють собою такий само квартет. Кожна розповідаєь свою історію: про життя, смерть, любов та довічне ув'язнення.

Дія відбувається на тлі відеоінсталяції, до якої увійшли кадри з колонії. Одягнені у красиве концертне вбрання, героїні виходять на свою зіркову виставу, під час якої звертаються до людей на свободі.

Сценографія по-дизайнерськи мінімалістична, чорно-біла. Єдиний колір, який ми ввели, – червоний: символ і кохання, і крові.

Завершує оперу фотовиставка Русі Асєєвої: глядач виходить із зали — і бачить портрети довічниць. Назва "ПЕНІТА.опери" походить від терміну "пенітенціарний": саме так називається виправна система в усьому світі (рenitens в перекладі з латини означає "покаяння"). Ця постановка - дійсно рідкісне для нашої країни явище: масштабна соціальна вистава. Покази якої супроводжуються великою правозахисною програмою: науково-практичними конференціями, дискусіями, презентаціями правозахисної літератури.

Невеликій організації, навіть із хорошим ім'ям та послужним списком, такий проект навряд чи під силу. Тому "Театральна платформа" реалізує його у партнерстві з European Prison Litigation Network, а також Національною спілкою композиторів, "Київською Камератою", Харківською правозахисною групою - за підтримки програми Culture Bridges.

Композитор "ПЕНІТА. Опери" - Золтан Алмаші. Режисер - Максим Голенко. Художник-постановник – Максим Афанасьєв. Ролі героїнь виконують Ася Середа-Голдун, Лі Берлінська, Тетяна Лавська, Вікторія Ромашко.

Нагадаємо, київську прем'єру покажуть 11 квітня. З 21 по 26 квітня виставу зіграють в Одесі, Дніпрі та Харкові.

25 квітня оперу презентують у Качанівській колонії №54 - аби донорки історій могли побачити у ній себе.

Зараз ви читаєте новину «Інтерв'ю з довічницями стали основою опери». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі