Переважна частина українських фільмів знімається завдяки держфінансуванню. Відповідно і право розпоряджатися цими стрічками зосереджується у Державного агентства з питань кіно (Держкіно), яке вкладає державні кошти у їх створення. Однак вже найближчими роками ситуація має змінитися, і в нашій країні з'являться незалежні кінопродюсери.
"Приблизно через два роки в Україні з'явиться повноцінна кінопродюсерська система", - відзначив виконавчий директор Української Кіно-Асоціації Ігор Савиченко під час свого виступу на медіа форумі Kiev Media Week. За його словами на сьогоднішній день кінопродюсер в Україні лишається "таким собі агентом по авторським правам від Держкіно". Адже авторські права на фільми, що знімаються при повній або частковій підтримці бюджетних коштів, лишаються у Державної Агенції з питань кіно.
При цьому голова Держкіно Катерина Копилова відзначила, що привілей у розпорядженні правами на фільм надаються саме продюсеру. "Продюсер отримує право на те, щоб просувати стрічку на фестивалях, а також продавати її на телеканали чи для кінотеатрального прокату", - відзначила вона. Катерина Копилова каже, що в разі, якщо створення фільму на 100% профінансовано з держбюджету, то правами на стрічку розпоряджається виключно держава. Однак якщо фільм знято лише частково за держкошти, то система відносин між продюсерами стрічки та Держкіно лишається неясною.
На думку Ігора Савиченка, для того, щоб виправити ситуацію, необхідно суттєво змінити законодавство, яке врегульовує діяльність вітчизняної кіноіндустрії. "Зараз ми розробляємо абсолютно нові закони, адже за рахунок внесення змін в старе законодавство покращити ситуацію не вдасться… В якості прикладу ми беремо закони, що врегульовують кіноіндустрію в Чорногорії, Словенії, Польші тощо" - сказав продюсер.
Зміни в законодавство мають привернути до вітчизняної кіноіндустрії нових приватних інвесторів. Ну, а поки що вони не наважуються вкладати гроші у вітчизняне кіно, адже воно не є прибутковим.
"Щоб кінопрокат в Україні був прибутковим – необхідно, щоб було не менше 1000 кінозалів. А на сьогодні ми маємо лише 407, з яких ефективно діють лише 320 кінозалів. Тому сьогодні в Україні вигідно знімати лише мало бюджетні стрічки для показів на телебаченні", - додав Ігор Савиченко.
Слова продюсера підтвердив фінансовий директор компанії Film.ua Сергій Молчанов: "Практично всі телефільми нашої компанії повертають вкладені в них кошти. А велике повнометражне кіно знімати в Україні без держпідтримки майже неможливо". Також він відзначив, що багато разів намагався привернути до створення фільму банківські установи. Проте щоразу чув відмову. Натомість у наших північних сусідів банки вже поступово починають приймати участь у створенні фільмів.
Російський продюсер Георгій Малков ("Піраммміда", "Мами") розповів, що у фінансуванні одного з останніх його фільмів приймала участь банківська установа. "Нам вдалось розробити нестандартні для російського банківського діла кредитні умови, за якими банк буде повертати собі вкладені у створення фільму гроші безпосередньо з кінотеатрів", - розповів Георгій Малков.
Лишається сподіватись, що в Україні найближчим часом побільшає приватних інвесторів, котрі вкладатимуть кошти у вітчизняне кіно, і що серед них будуть зокрема і банки.
Коментарі