Режисер 59 річний Олег Бійма створив 11 стрічок. За серіали "Пастка" та "Злочин із багатьма невідомими" 1996-го отримав Шевченківську премію.
На Контрактовій площі, біля пам"ятника Григорієві Сковороді Олег Бійма сідає за столик під зеленим наметом. Замовляє міцну каву еспресо.
— Скоро буду святкувати 40-річчя, відколи прийшов на студію "Укртелефільм". Три роки тому рейдери намагалися її захопити. Мій імідж досвідченого режисера і знайомства з небайдужими до українського кіно впливовими людьми врятували "Укртелефільм". Слава Богу, тепер я вже не директор студії (Олег Бійма заступник директора "Укртелефільму". — "ГПУ"). Це звільнило мене від неприємних обов"язків — ходити на засідання, писати звіти.
Місяць тому Олег Бійма розпочав зйомки документальної стрічки "Довге покаяння".
— На початку ХХ століття біля Умані, в містечку Дубова, була зона осілості євреїв. Їх там вирізали всіх, дві з половиною тисячі. Немає точної інформації, хто їх винищив. У тих місцях ходило багато російських, молдавських банд. Усе частіше проскакує в суспільстві думка, що українці генетично ненавидять євреїв. Я хотів дослідити толерантність українців до інших народів. Ми знайшли свідків — бабусь, яким зараз по 96–97 років. Фільм знімаю власним коштом. Отримую зарплату чи якусь премію, беру в знайомих машину і їду в Дубову. Маю оператора 20-річного Віталія Білозора, який працює без копійки гонорару. Ще й підвозить членів знімальної групи на своєму автомобілі.
Курить "Кемел". Каже, що фотокамера кореспондента його сковує.
— Хочу зняти 10 серій детективу за романом Василя Шкляра "Ключ". 10 років Василеві вже обіцяю. Планую екранізувати новели зі збірки "Нація" і роман "Солодка Даруся" Марії Матіос. На зйомки потрібно півмільйона гривень. На студії імені Довженка за такі гроші зняли б 10 хвилин. Я знімаю удесятеро разів дешевше. Працюю швидко, аби робота не встигла набриднути. Серіали "Пастка" і "Злочин із багатьма невідомими" зробив за п"ять місяців. На іншій студії знімали б років зо два.
1996-го Олег Бійма створив 10-серійний фільм "Острів любові". Використав любовні твори класиків Михайла Коцюбинського, Володимира Винниченка, Марка Вовчка.
— Гадаю, стрічка викликала інтерес не через еротику. Картина вдалася, бо я взяв класну літературу. Хоч колеги й говорили: "Хочеш зняти поганий фільм, візьми українську літературу та наших акторів". Я задіяв 300 артистів. Мої асистенти їздили всією Україною, шукали нові обличчя. Коли закінчили серіал, почалися найгірші часи для вітчизняного кіно. На тому воно почало зникати.
— Не пропонували акторам зніматися безкоштовно?
Хочеш зняти поганий фільм, візьми українську літературу
— Я до такого нахабства ще не дійшов. Але, думаю, вони погодилися б. Богдана Сильвестровича (Богдан Ступка. — "ГПУ") треба пару разів попросити, на третій він би зголосився. Я знімав його у двох стрічках. Нам було цікаво працювати разом. Шкода українських акторів, яким доводиться грати в поганих серіалах. Щоб вижити, мій улюблений Олексій Богданович мусить зніматися у цьому лайні.
Коментарі
1