середа, 05 квітня 2006 17:03

"Кудись їхати вже пізно"

Автор: фото: Євген Колесник
  Народна артистка СРСР Тетяна Таякіна проводить репетицію із учнями Київського хореографічного училища
Народна артистка СРСР Тетяна Таякіна проводить репетицію із учнями Київського хореографічного училища

55-річна балерина Тетяна Таякіна спершу відмовилася від інтерв"ю.

— У мене все в минулому, — відповіла по телефону російською. Але згодом передумала. І ось ми в Київському державному хореографічному училищі. Тут колишня прима-балерина Національної опери нині працює директоркою.

Ви така худенька. Дієти дотримуєтеся? — запитую пані Тетяну, поки йдемо до кабінету.

— Щоденні навантаження зберігають форму. Та й не об"їдаюся солодким.

У її кабінеті повсюди квіти. На табуретці біля піаніно — лійка з водою. Стіл заставлений іграшковими ведмедиками й собачками.

— Це подарунки дітей, — пояснює.

Таякіна символізує цілу епоху в українському балеті. Коли вона виступала в аргентинському театрі "Колон", примою там була легендарна Анна Павлова, другою — Майя Плісецька. Тетяна Таякіна була однією з небагатьох виїзних балерин, яких радянська влада випускала за кордон.

— Я була успішною балериною, яка танцювала головні партії, — пояснює. — З делегацією посилали кадебіста. Вони й не приховували, ким є. То були культурні, красиві люди. Я не відчувала, що за мною стежать. Ходила по крамницях, в кіно, театри.

Ми роздивляємося на стінах її фото зі спектаклів.

Мені ніколи не псували суконь, не ховали пуантів

— Я любила майже всі ролі, — каже пані Тетяна. — Спочатку від жодної не відмовлялася. Одилія-Одетта, Аврора, Мавка, Жизель... Потім, як прима-балерина, уже могла вибирати. Почала відмовлятися від того, що не пасувало мені зовні. Наприклад, мені не підходила Егіна в "Спартаку", Зарема в "Бахчисарайському фонтані", "Кармен-сюїта".

Балерина залишила сцену в 38 років.

— Я могла б іще кілька років танцювати, — зізнається. — Але дещо виходило вже не так, як раніше.

Важко було?

— Мене підтримував чоловік. Дарував зелені орхідеї і книжки. Раніше, — додає, — я збирала книжки про художників. Першу купила в магазині "Мистецтво" за копійки. Зараз у мене, мабуть, тисяча таких книжок. А вже потім Валера подарував пральну машинку. Доти я прала руками.

Вам було шкода себе, після того як пішли зі сцени?

— Усього, чого хотіла, я досягла. Виявляти жаль у балеті — шкідливо. Якось я три місяці готувалася до прем"єри "Баядерки". Про цей спектакль мріяла півжиття! На останній репетиції в мене зіскочила колінна чашечка. Я йшла по сцені і раптом упала. На прем"єру я прийшла в гіпсі й дивилася, як мою партію танцює інша. Я це витримала.

Тетяна Таякіна часто їздить до Японії.

— Там працював мій чоловік — Валерій Ковтун, у балетній студії "Очі інтернешнл балет". Я приїздила до нього щоліта. Зупинялася в апартаментах боса студії. А коли Валера помер від енцефаліту... я... все одно їжджу. Вчу маленьких японців класичного танцю.

Чим відрізняються японські діти від українських?

— Там не запитують: "Навіщо? Кому це треба?". Усе виконують мовчки. За кордоном немає державних училищ. Тому японці не балувані. У них всі заняття — платні, і проходять двічі-тричі на тиждень. До речі, — додає балерина, — цим і краща наша школа: тут займаються щодня.

Пам"ятаєте себе у віці ваших учнів?

— Мене віддали в балет у 10 років. Мама працювала продавщицею в магазині передплатних видань. Тато був водієм. Дитину ні з ким було лишити, тому мене віддали в Палац піонерів. Дівчата ходили в красивих платтячках, в коридорі повторювали па. Я попросилася в балетний клас.

І як?

— Спочатку займалися по дві години. А коли навантаження збільшили, думала, що кину. Але в мене такий характер: мушу довести, що можу краще. Танцювала навіть уночі. А на вступному іспиті в хореографічне училище мамі сказали, що в мене стирчать коліна. Тому зарахували умовно, на півроку. Коліна втяглися, і я залишилася.

Хочеш посварити сімейну пару, постав її танцювати

У вас там були суперниці?

— Зі мною вчилися народні артисти Людмила Сморгачова та Микола Прядченко. Ми не були друзями. Але й ворогами не були.

Ніколи вам не робили капостей?

— Мені ніколи не псували суконь, не ховали пуантів. Пліткували — так. Але коли в тебе немає ворогів, ти нічого в цьому житті не варта. Я знала, що мені заздрять. Це відчуваєш — з погляду, з розмови. Такі люди стримані, не говорять компліментів. Часто я танцювала з цими ж людьми. Але виставу відіграли — і розійшлися в різні боки. Я не дружила з артистами балету.

Але ж у вас є друзі?

— Мій добрий друг — облицювальник фасадів. Ми знайомі більш ніж 20 років. А найкращим другом був чоловік. Валера був старший на 6 років. Коли він почав працювати в театрі, ходила на всі вистави. А потім і мене взяли. Нас поставили в дуеті. Кажуть, хочеш посварити сімейну пару, постав її танцювати. Кожен починає доводити, що він головний. У нас усе було не так.

Швидко одружилися?

— Зустрічалися два роки. А потім я сказала: "Валеро, ходімо в ЗАГС". Переселилися в його однокімнатку, потім — у п"ятикімнатну на Малопідвальній. І досі там живемо... після Валериної смерті... Якийсь час після його смерті я зачинилася і нікуди не виходила. Але зі мною був син Кирило. Він звик, що ми з чоловіком — його опора. Коли Валера помер, опорою для Кирила мусила стати я. Зараз Кирило одружений, має двох дітей. Ми живемо разом.

Доглядаєте за онуками?

— О, ні, — хитає головою. — На це немає часу. Зате готую всім їсти — варю борщ, смажу гриби, запікаю м"ясо. Готую гарбузову кашу: окремо відварюю гарбуз і рис, а потім змішую зі згущенкою. Смачно-о-о! А ще розрізаю яблука навпіл, вирізаю серединки, кладу ложечку меду і запікаю — чоловік таке дуже любив.

Мій найкращий друг — облицювальник фасадів

Розкажіть про Кирила.

— Ми його насильно привели в училище. "Балетні" батьки не можуть допомогти дитині в математиці чи фізиці — тільки в балеті. А він весь час носився з дворовими котами, собаками й читав історичні книжки. Але ми були зайняті собою, і дитина росла обділена увагою. Кирило мовчки ходив в балетне училище, закінчив на "відмінно". Але якби оцінку йому ставила б я, це була б "трійка".

Він не сердиться на вас?

— Пізно сердитися. Він танцює в дитячому музичному театрі. І викладає в училищі дуетний танець.

Я питаю, чи не пропонували їй роботу за кордоном.

— Не раз, — відповідає. — Та якщо раніше я нікуди не поїхала, зараз тим більше пізно. Та й дім люблю. Найкращі вихідні — вдома, за телевізором і сканвордами.

І книжками, мабуть?

— О, так. Але не читаю нічого, пов"язаного з балетом.

1969 — артистка балету Національної опери
1977 — лауреат Французької академії танців імені Анни Павлової
1980 — народна артистка СРСР
1982 — закінчила ГІТІС
1989 — директор Київського хореографічного училища
2005 — на 61-му році життя помер чоловік, народний артист СРСР Валерій Ковтун
Має сина Кирила і двох онуків

Зараз ви читаєте новину «"Кудись їхати вже пізно"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути