— Більше було жінок. Дехто малював на столах і підлозі в залі музею, дехто — на галявині перед ним. Маркерами, пензлями, спрей-балонами, — розповідає художник 38-річний Олександр Ком'яхов, засновник мистецького марафону "Вівці. Свобода!".
5 липня українські митці влаштували цю акцію на підтримку виставки американського графіка українського походження Якова Гніздовського, що з 29 травня по 30 серпня триває в Національному художньому музеї України. 15 січня минуло 100 років від дня народження митця — він побачив світ у селі Пилипче, нині Борщівського району Тернопільської області. 8 листопада виповниться 30 років, як художник помер у Нью-Йорку. Невдовзі після відкриття виставки Гніздовського робітники комунального підприємства "Київреклама" демонтували з огорожі музею афішу про неї.
— До музею надійшов лист із департаменту містобудування та архітектури Київської міськдержадміністрації з вимогою демонтувати вивіски на нашому паркані, бо це — зовнішня реклама, — розповідає 38-річна Олена Гончарук із відділу зв'язків із громадськістю НХМУ. — Ми відповіли, що це — не реклама, а афіша, яка інформує про діяльність музею. І якщо вона не відповідає певним вимогам, ми готові розглянути пропозиції департаменту. Відповіді не отримали. А вранці 3 червня вивіску демонтували. Тепер ми позбавлені важливої для нас можливості повідомляти про події в музеї.
Працівники музею на демонтаж відповіли акцією "Я — вивіска". Наділи на себе літери та склали з них "Яків Гніздовський". І кілька годин стояли так біля огорожі. До акції долучилися також відвідувачі НХМУ. Тепер у справі повернення афіші музейників підтримують художники.
Більшість графічних робіт Гніздовського — зображення рослин і тварин. Найулюбленіші — вівці. Закручена структура вовни давала змогу максимально детально зобразити орнамент. Одна з найвідоміших робіт митця — "Вівці відпочивають". Яків Гніздовський вважав овець вільними істотами. Саме тому їх обрали символом акції протесту. "Відпускаючи овець на волю, ми самі стаємо вільними!" — написано на сторінці мистецького марафону "Вівці. Свобода!" у "Фейсбуці". Художники 4 год. поспіль малювали овець і баранців, кожен у властивій йому манері.
— Попри спеку, все відбулося з ентузіазмом і досить невимушено, — розповідає Ком'яхов. — На сторінці акції у "Фейсбуці" зареєструвалися близько 500 осіб. Відвідали ж її та виставку, мабуть, половина з них. Творили інсталяцію близько 30 художників, а також із десяток дітей та просто зацікавлених непрофесіоналів. Звернув увагу, як люди по-різному реагують на шаблон. Адже ми пропонували малювати певну форму — із силуетом голови вівці з гравюри Гніздовського. Аби потім створити візуальну цільність отари з робіт, повісивши їх на огорожу музею замість демонтованої вивіски. Та не всі погоджувалися. Казали: "Я хочу по-своєму" і пропонували власні візуальні рішення. Ми не заперечували, враховуючи гасло акції. Малювати ж "як Гніздовський" насправді важко, хоча б з огляду на складну техніку гравюри: малюнок ще треба вирізати на деревині, надрукувати вручну. Та насамперед — треба мати унікальне бачення, щоб звичайні предмети чи істоти перетворювалися на філософські об'єкти.
На огорожі музею, однак, вивісять лише роботи художників — учасників мистецького марафону "Вівці. Свобода!" — всього 38 овець.
377 гравюр створив художник Яків Гніздовський. Близько 80% із них виконані у рідкісній техніці деревориту — різьблення на поздовжньому зрізі дерева. Більшість робіт — у Національному музеї американського мистецтва у Вашингтоні, решта у провідних музеях світу та приватних колекціях.
Дереворит "Кущ" купила бібліотека Конгресу США у Вашингтоні. У листопаді 1975-го персональну виставку Гніздовського в Токіо відвідав син японського імператора Хірохіто. Всі роботи викупила найбільша тамтешня галерея "Йосейдо". Разом із виставкою сучасної американської графіки твори українця побували в країнах Латинської Америки, Японії та Індії. Президент США Джон Кеннеді прикрасв свій робочий кабінет гравюрами художника "Зимовий пейзаж" і "Соняшник".
"Дереворити Якова Гніздовського є одним із найбагатших і найоригінальніших звершень в американському графічному мистецтві за останні 30 років", — пише в передмові до видання творів митця 1976 року Пітер Вік, куратор відділу графіки бібліотеки Гарвардського університету.
Коментарі