Письменниця Тетяна Стус називає сім родзинок, що роблять дитячу книжку успішною. Аналізує це на творах сучасних авторів
Родзинка 1: Вибір персонажів
Приклад: "36 і 6 котів" Галини Вдовиченко, "Кожен може стати принцесою" Кузька Кузякіна та Євгенії Добрової, "Дракони, вперед!" Катерини Штанко
Стереотип поведінки дівчат на довгі роки задали красуні з мультфільмів Волта Діснея – Білосніжка, Попелюшка, Аврора. Працелюбні, скромні, мрійливі, слухняні. Всі співають із птахами, спілкуються з тваринами. Друзів-людей у них нема. Таке трактування образу дівчини спровокувало "хворобу принцеси". Це – форма поведінки дорослої жінки, яка самозакохана, егоїстична, занадто чуттєва, скандальна. Сучасні українські письменники відходять від традиційного образу принцеси, роблять його щирішим і живим. Героїня книжки "Кожен може стати принцесою" Кузька Кузякіна та Євгенії Добрової – непосидюче дівча, яке ремонтує замок, рибалить, шукає ананаси на бере´зі і хоче стати письменницею.
Хлопці й дівчата люблять читати про драконів. Міфи та легенди про них відомі всім народам. У різних культурах різняться ознаки драконів і ставлення до них. У країнах Далекого Сходу їх зображають добрими покровителями людей. Західній традиції властиво показувати їх злими. В Україні прижилася східна. Хлопчики й дівчатка хочуть мати драконів-іграшок, їхні фото й аплікації на одязі, наклейках, книжках.
Коти створюють атмосферу психологічного комфорту, викликають яскраві позитивні емоції. Стимулюють вироблення гормонів задоволення, що сприяють роботі мозку. Читаючи про котів, діти отримують задоволення.
Родзинка 2: Історична тематика
Приклад: "Джури" Володимира Рутківського, "Як я руйнувала імперію" Зірки Мензатюк, "Війна, що змінила Рондо" Романи Романишиної та Андрія Лесіва
Батьки потребують літератури, що допоможе дітям розповісти про війну на Донбасі, про минуле й майбутнє України.
Книжка "Як я руйнувала імперію" спричинила дискусії. Це хроніка розпаду Радянського Союзу очима 13-літньої дівчинки. Одна з перших спроб українських письменників поговорити з дітьми про тоталітаризм. Дія відбувається в 1988–1989 роках. Головні герої – Ярина, її друзі з буковинського села, тітка Орися, репресований за національну ідею дідусь.
Дівчинка з батьками живе в Києві, на канікули їздить до баби на Буковину. Діти стають учасниками боротьби за національне відродження. Запалюють свічку біля місця загибелі воїна Української повстанської армії, виготовляють національну символіку, беруть участь у зібранні рухівців. Книжка допомагає розібратися в радянських реаліях. Пояснює, як працює телефон-автомат, що таке дефіцит. Дає визначення слова "совок". У дитячій літературі головне – пояснити складні речі просто.
Герої книжки "Війна, що змінила Рондо" Романи Романишиної та Андрія Лесіва – троє друзів. Вони живуть у місті Рондо, яке славиться квітами, що співають. Аж тут приходить Війна. Це – герой, який уособлює смерть і руйнування, закидає місто камінням і цвяхами. Спершу друзі просять Війну піти. Потім марно намагаються вигнати силою. За допомогою чарівної машини перемагають Війну, але на все життя лишаються скаліченими. Сюжет дає надію тим, хто постраждав через конфлікт на Донбасі.
Родзинка 3: Смерть
Приклад: "Душниця" Володимира Аренєва
Майже ніхто з батьків не знає, як говорити з дітьми про смерть. Проблема не в тому, що важко сказати правду, а в тому – як. Книжка Аренєва допомагає побачити явище з іншого боку. Дія відбувається в майбутньому. За сюжетом у хлопчика помирає дід. Його душа потрапляє в кульку, яку дитина протягом року носить із собою. При цьому хлопчик спілкується з душею діда.
Родзинка 4: Почуття
Приклад: "Гойдалка під кленом" Галини Ткачук, "Великі собаки бояться маленьких дівчаток" Сергія Лоскота
Діти перебільшують свої проблеми. В їхніх очах дрібниця може сягнути розмірів трагедії. У книжці Галини Ткачук "Гойдалка під кленом" сюжет такий: дівчинка лізла на гойдалку й ненароком розтоптала квіти. Коли помітила, її накрили емоції – зруйнувався цілий світ. Це тривога, розпач, страх покарання. Ситуація, з якої нема виходу. Авторка повертає сюжет так, що трагедія вирішується просто.
"Великі собаки бояться маленьких дівчаток" Сергія Лоскота – це історія про дружбу великого собаки й маленької дівчинки. Автор переконує – дітям не можна рости на самоті. Їм потрібні братики-сестрички, песики й котики. Тоді вони знатимуть про доброту й любов. Сергій Лоскот – воїн АТО, був у полоні. Коли втік із нього, всю бригаду звинуватили у зраді. Робота над книжкою допомогла пережити цей період.
Родзинка 5: Жанри масової культури
Приклад: "Полювання на мамонтів" Олександра Есаулова, "Задзеркалля" Оксани Лущевської
Ринку не вистачає дитячих детективів і дівчачо-жіночих повістей. Чтива, що не моралізаторствує, не заплутує авторськими відступами. В основі "Полювання на мамонтів" лежить класична детективна історія, в якій описана технологія розкриття злочину.
Ніша дівчачих романів в Україні майже порожня. В нас нема такої традиції. Стандартні сюжети – любов, зрада, розлучення, дружба. "Задзеркалля" Оксани Лущевської – жвава й динамічна історія шкільних інтриг. Події бачимо очима дівчини-підлітка Саші. Її життя спокійне і щасливе: гарна родина, сестра-письменниця, друзі, хлопець. Саша лежить у лікарні із запаленням легень. Поруч у палаті з'являється непритомна дівчинка з паралельного класу. Вона намагалася вкоротити віку через розлучення батьків. Саша нібито причетна до цього.
Родзинка 6: Аналогія
Приклад: "Чудове Чудовисько" Сашка Дерманського
Першу книжку з трилогії "Чудове Чудовисько" Дерманський видав у час, коли на хвилі успіху були мультфільми "Корпорація монстрів", "Університет Монстрів", "Готель Трансильванія, або Монстри на канікулах", "Монстр у Парижі". Книжка теж стала успішною. Видавець просив продовження. Вийшли друга, третя. Головний герой – рожеве волохате чудовисько Чу, яке вночі залізло у вікно до дівчинки Соні. Вона не злякалася, заприятелювала з гостем. Пішла в темний ліс на збори нечисті, щоби врятувати друга від покарання. Автор створює позитивного героя з непривабливого образу.
Родзинка 7: Місце дії
Приклад: "Вечірні крамниці вулиці Волоської" Галини Ткачук
Дитині легше уявити історію, якщо вона знає про місце дії. Галина Ткачук писала про вулицю Волоську на столичному Подолі, Лису гору, Михайлівську площу і стелу Незалежності. Читач мусить повірити, що в Києві на Подолі є крамнички, в яких торгують звірята. Відвідувачі – теж тваринки. У магазині "Каппадокія" працює продавцем ворона Васса, яка снідає сиром і запізнюється на роботу. У крамницях зберігається давня міська магія, окрема від відьомських чар Лисої гори. Магічні артефакти зникають і починається боротьба за їхнє повернення. Сюжет набуває детективних рис, коли в кота Романа щезає нерозмінний п'ятак. Жителі Києва – тварини – скаржаться, що в них теж зникли цінні речі. Підозра падає на чужинців, які прибули на кораблі без назви.
Коментарі