Ексклюзиви
вівторок, 13 жовтня 2020 18:31

У любовному трикутнику кожен обирає між коханням, кров'ю та комунізмом

100 фільмів показали на 11-му Одеському міжнародному кінофестивалі. Тривав із 25 вересня до 3 жовтня у форматі онлайн. Обговорення та майстер-класи транслювалися у Facebook та YouTube. Більшість кінематографістів підключалися через відеозв'язок. Гранпрі отримала комедія "Вечеря в Америці" американського режисера Адама Ремеєра. Грошовий еквівалент нагороди 3 тисячі євро – 98 тисяч гривень

Автор: piffindia.com
  Литовський актор Дайніус Казлаускас у драмі ”Невидимий” зіграв танцівника. Аби привернути увагу та здобути успіх на телебаченні, вдає сліпого, за сюжетом. Фільм показали в міжнародній конкурсній програмі 11-го Одеського кінофестивалю
Литовський актор Дайніус Казлаускас у драмі ”Невидимий” зіграв танцівника. Аби привернути увагу та здобути успіх на телебаченні, вдає сліпого, за сюжетом. Фільм показали в міжнародній конкурсній програмі 11-го Одеського кінофестивалю

Субота, 26 вересня

16:00

– Часто показую, що трагедія буває смішною. Сум може здаватися кумедним, веселим. І необов'язково бути циніком, аби так вважати. Це особливе почуття гумору, – каже шведський режисер Рой Андерс­сон, 77 років. Провів майстер-клас для глядачів. Отримав почесний "Золотий Дюк" за внесок у кіномистецтво. У межах фестивалю відбувся показ його мініретроспективи, до якої увійшли стрічки: "Шведська історія кохання", "Пісні з другого поверху" та "Про нескінченність".

– Не так уже й легко рік за роком знімати кіно. Особливо, коли є бажання зробити щось важливе для людства. Якби я хотів лише розважати, фільмував би значно більше (за 50 років режисерської кар'єри створив шість повнометражних стрічок. – Країна). Берґман зняв понад 50 фільмів, але лише два з них прийнятні. Він дитячий, поверхневий, штучний. Мене дивує, що його так сильно цінують.

Коли завершую стрічку, впадаю в депресію. Маю відчуття порожнечі. Можна бути щасливим і спустошеним водночас. Не знаю, чи хочу зняти ще один фільм. Чи маю достатньо сили.

19:10

– Головна мета нашого фільму – донести до максимальної кількості глядачів, що в Україні триває війна з Росією. І показати результати всіх війн. Вони починаються з різних причин, а закінчуються плюс-­мінус однаково – втратами, ексгумаціями та зруйнованою територією, – каже режисер Валентин Васянович, 49 років, про драму "Атлантида". Перемогла в міжнародному конкурсі.

Події розгортаються 2025-го, після перемоги України у війні з Росією та повернення окупованих територій. Через екологічну катастрофу Донбас став непридатним для життя. Військовий повертається в рідні місця, за сюжетом.

– У стрічці знімалися непрофесійні актори, – продовжує Васянович. – Було важливо, щоб мали досвід військових дій. Ми разом укладали діалоги, сцени. Старалися зняти так, щоб у ветеранів не виникло недовіри. Виконавець головної ролі Андрій Римарук – розвідник. До війни був журналістом і HR-менеджером. Нині – працівник фонду "Повернись живим". Класно тримається, пластичний, типажний, із чудовою українською.

– Чи були відгуки з Росії? – запитує генеральна продюсерка Одеського кінофестивалю Юлія Сінькевич, 36 років.

– Скабєєва присвятила цілу передачу нам, – говорить Андрій Римарук,

34 роки. – Ми її токшоу подивилися, вже коли з Венеції прилетіли на фестиваль до Торонто. Вдруге в них пригоріло, коли ми отримали нагороду в Білорусі. Що це таке, як же братня Білорусь – Білорусія для них – таке вчинила?

– Як у Європі реагували на стрічку?

– Переглядав італійську пресу до Венеційського кінофестивалю і після. У двох виданнях після прем'єри писали вже не "конфлікт", а "війна". Це перемога.

Що зараз відбувається на Донбасі – розпитували в Польщі та Японії. Чимало японських критиків і глядачів прямим текстом назвали історію головного героя шляхом самурая. У них є чудова традиція. Щосуботи протягом майже 40 років жителі Токіо пікетують посольство Росії з вимогою повернути Курильські острови.

Неділя, 27 вересня

20:00

– Найгірше, що може зробити режисер, – це розповісти про свій фільм, – каже литовський постановник Іґнас Йонінас, 49 років. Його стрічку "Невидимий" створено в копродукції Литви, України, Латвії та Іспанії.

Танцівник Йонас переживає вікову кризу. Проводить час у Карпатах. Вдає, що сліпий, і стає зіркою санаторію. Його помічає продюсер. Запрошує взяти участь у танцювальному конкурсі на литовському телебаченні. Із партнеркою – коханкою продюсера – стають найпопулярнішими учасниками шоу. У цей час із в'язниці виходить давній знайомий Вітас, який відсидів за вбивство дружини. Він єдиний знає правду про Йонаса. Хоче помститися, бо вважає танцівника винним у загибелі жінки, за сюжетом.

– Сценарій створював із філософом Кріступасом Саболіусом, – продовжує Йонінас. – Навколо нас багато маніпуляцій. У соцмережах людина хоче бути кимось іншим. Політика показує не те, що в дійсності. На телебаченні реаліті-шоу – ніякі не реаліті. Ми всі – частина дивного, маніпуляційного, трохи вже віртуального життя. Особливо під час коронавірусу. Зрозуміли, що за цим криються й інші теми. Свободи, потреби в іншій людині. Питання, чи можемо бути вільні.

Розповідаємо історію через танець. Ним найскладніше маніпулювати. Йонас обманює незрячістю, але рухи не збрешуть. Танець передає, чого хоче герой – уваги до себе. Друга тема – романтична лінія. Вони з партнеркою мало говорять, але багато танцюють. Стає зрозуміло, що з ними відбувається.

Автор: imdb.com
  Угорська акторка Лілі Волтерс у комедії ”Товариш Дракуліч” грає секретну агентку. Отримує завдання стежити за почесним гостем соцалістичної Угорщини та з’ясувати секрет його вічної молодості. Виявляє, що незнайомець – вампір. Його втілив актор Жолт Наґ
Угорська акторка Лілі Волтерс у комедії ”Товариш Дракуліч” грає секретну агентку. Отримує завдання стежити за почесним гостем соцалістичної Угорщини та з’ясувати секрет його вічної молодості. Виявляє, що незнайомець – вампір. Його втілив актор Жолт Наґ

Понеділок, 28 вересня

18:15

– Моє кіно про страх. І як не здаватися, – говорить словацький режисер Іван Остроховський, 47 років. Його драма "Служителі" отримала спеціальну згадку журі міжнародного конкурсу.

Дія відбувається 1980-го в Чехословаччині. Міхал і Юрай – студенти братиславської духовної семінарії. Побоюючись закриття навчального закладу, наставники виховують семінаристів за канонами Комуністичної партії. Кожен семінарист мусить обирати: співпрацювати з режимом чи виживати під пильним наглядом спецслужб.

– Мої герої – наївні, але мужні та сміливі. Викладачі намагаються зламати дух юнаків, – продовжує Остроховський. – Хотів зняти про те, через що пройшла наша країна за тоталітаризму. Але шукав новий кут зору. Вивчав ситуацію в семінаріях. Це хороше місце, аби порушити моральну проблему колабораціонізму. Багато священників співпрацювали з владою – отримували кар'єру, добрий заробіток і можливість мандрувати.

Я не католик і не комуніст, тому мій досвід був із нуля. Нічого не знав про ті часи. Всі розказували про відчуття параної. Щоб фільм був просякнутий цією атмосферою жаху, його зробили чорно-білим.

Вівторок, 29 вересня

15:25

"25 квітня 1986 року румунська селянка вирушила в Україну на екскурсію. Була на шостому місяці вагітності. Наступного дня вибухнув четвертий реактор Чорнобильської АЕС. Жінка подорожує Україною ще два тижні. Бере участь у першотравневій демонстрації. Про існування Чорнобиля довідалася після повернення додому. Наприкінці липня я народився сліпим. Коли було п'ять днів, зробили операцію. Зараз у мене частково є зір в одному оці завдяки унікальному лікарю, рогівці з моргу та моїй матері", – такими словами румунського режисера 34-річного Адріана Пірву починається фільм "Не все буде добре". Картина спільного виробництва Румунії та України.

Протягом п'яти років Пірву разом із українкою 37-річною Оленою Максьом документував подорожі Україною та Білоруссю в пошуках людей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Стрічка отримала нагороди "Найкращий повнометражний фільм" і "Найкраща режисерська робота" в національному конкурсі.

– Ідея картини з'явилася, коли мені було 29, – каже Пірву. – Відчував потребу щось робити зі своїм життям до того, як стукне 30. Вирішив зняти кіно про себе та співвітчизників із чорнобильського покоління. Багато імпровізував, шукав героїв. Познайомився з Оленою. Фільм дав сенс моєму життю.

Середа, 30 вересня

20:20

– Стрічка "Номери" – незвична. Це вже не театр і ще ніби не кіно. Але динамічна, яскрава, змістовна. З чудовими акторськими роботами і класною драматургією, – говорить співрежисер Ахтем Сеїтаблаєв, 47 років. Над антиутопією "Номери" про ув'язнене суспільство, що намагається побороти страхи й отримати свободу, працював разом із 44-річним Олегом Сенцовим. Це перший український фільм, який знімали без фізичної присутності одного з авторів. Сенцов перебував у колонії російського міста Лабитнангі.

В основі сюжету – однойменна п'єса Сенцова 2011 року. Картину презентуали в позаконкурсній програмі "Спеціальні покази". Автора на обговоренні не було. Напередодні він розпочав зйомки кримінальної драми "Носоріг".

– Вдячний Олегові за чоловічу гідність, – продовжує Сеїтаблаєв. – За те, що так багато робив, аби Крим був в інформаційному полі усього світу.

Робота над "Номерами" стала для мене формою підтримки Олега у в'язниці. П'єса нагадала театр абсурду Альбера Камю, Славомира Мрожека, Семюела Бекета. Атмосферою та прагненням персонажів знайти відповідь на запитання: хто я такий? Чи є в мене ім'я?

Здалося, я знаю, про що в кожній сцені розмовляють герої. Дав собі слово, що жодної літери не скорочу. У нас було приблизно 100 листів з Олегом. Здивувався, як чітко, точно й педантично він уявляв майбутню картину. Якби не знав, що він голодує, не повірив би, що це пише людина, для якої питання життя і смерті – не просто текст п'єси.

Четвер, 1 жовтня

16:40

Леонід Брежнєв хоче здобути вічне життя. Наказує організувати в Угорській Народній Республіці донорський марафон для В'єтнаму. Це прикриття, щоб заманити вампіра – товариша Фабіана – й дістати від нього укус, який зупинить старіння генсека. Такий сюжет комедії "Товариш Дракуліч" угорського режисера 37-річного Марка Боджара. Дія розгортається на початку 1970-х. За почесним гостем стежить пара, яка працює в угорській таємній поліції. Виникає любовний трикутник, де кожен змушений обирати між коханням, кров'ю та комунізмом.

– Збирався зняти фільм про вампірів, я фанат жанру. Хотів поєднати цю тему з нашим комуністичним минулим, – каже Боджар. – Я народився 1983-го. Спогадів про соціалізм небагато. Мене зацікавило, що ж відбувалося в Угорщині з 1950-х і до зміни режиму 1989-го.

Під час створення фільму сотні годин провів у архіві Центральноєвропейського університету в Будапешті. Спілкувався з колишнім представником таємної поліції.

Завжди думаю, що роблю значне й велике, але в результаті мої стрічки стають комедіями. Старшому поколінню кіно сподобалося, а молодь розчарована. Для них це був лише фільм про вампірів, а їх замало – лише один.

19:30

– Треба бути кращою, переконливішою, успішнішою за чоловіків, щоб зібрати кошти для наступного проєкту, – розповідає польська кінорежисера Аґнєшка Голланд, 71 рік. На ОМКФ презентує картину "Шарлатан".

– Жіночим кіно вважають фільми для сімей, дітей, романтичні комедії. Протягом багатьох років жодна режисерка не потрапляла в Голлівуді на рівень певного бюджету. Кінокритики значно прискіпливіші, коли йдеться про фільми, які знімали жінки. Переходять на особистості, а не аналізують стрічку.

7 відсотків фільмів і серіалів зрежисовано жінками. Між тим ми становимо 51 процент населення. Це означає, що половина людства не мала голосу в кіно.

Кожен думає, що реальність – це тільки те, що бачите ви. А ще є люди з Африки, Азії, гомосексуальні, люди різні за віком – лише комплексність голосів створює справжнє твердження, ким ми є як людство.

У фільмі "Шарлатан" ідеться про цілителя Яна Міколашека. Лікував травами еліту міжвоєнної Чехословаччини, згодом нацистів, комуністів. Для багатьох це історія конформізму, пригнічення власного єства. Тобто Східної і Центральної Європи ХХ століття, яка була об'єктом боротьби різних режимів. Намагалася пристосуватися, щоб вижити. Також це історія чоловіка з великим даром, що водночас є його тягарем. Для когось це історія взаємозв'язку з природою, як віднайти в ній справжню силу. Або – історія кохання.

Дія відбувається в часи комунізму. Ми нехтували аналізом режиму Сталіна й інших комуністичних лідерів. Та це не створило вакцини проти тоталітаризму. Відчуваю відповідальність і обов'язок повертатися до цього періоду, щоб показати, наскільки актуальним є досі. Можемо стати суб'єктами нових авторитарних і тоталітарних режимів, які спиратимуться на досвід і модель комунізму чи нацизму.

"Шарлатан" показали місяць тому в Чехії онлайн. Пандемія навіть допомогла сприйняттю. Люди хочуть говорити на складні теми. Майбутнє непевне. Тому вибирають популістичних лідерів, які кажуть: ми знаємо, що ви нещасні, але в нас є рішення. І запевняють, що небезпека – це інші, темношкірі, євреї, біженці, німці. У Польщі влада знайшла найбільшу загрозу польському суспільству – це представники ЛГБТ-спільноти.

Зараз ви читаєте новину «У любовному трикутнику кожен обирає між коханням, кров'ю та комунізмом». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути