пʼятниця, 22 грудня 2017 13:44

Одне з трьох дерев прибрали, щоб не було натяку на тризуб

27 жовтня 1979 року в київському палаці "Україна" відбувся передпрем'єрний показ фолк-­опери "Коли цвіте папороть". Подію згадують Євген СТАНКОВИЧ, Оксана ЗІНЧЕНКО, Тадей РИНДЗАК і Леонора СТЕБЛЯК-ШЕКЕРА

Євген СТАНКОВИЧ, 75 років, композитор:

– Для мене ця постановка була великим святом. А коли на генеральній репетиції побачив автентичні костюми, унікальні декорації, прекрасні хори й хореографію, моїй радості не було меж.

Після здачі художник Євген Лисик сказав: "Здається, за нашого життя ця опера ніколи поставлена не буде". Він передчував заборону, побачивши пісні обличчя членів комісії.

Оксана ЗІНЧЕНКО, 78 років, художниця з костюмів:

– Ми приїхали на прем'єру зі Львова. Потяг прибув зранку. Тому вирішили піти ще й на генеральну репетицію. Довкола палацу "Україна" було стовпотворіння: маса людей хотіла потрапити на здачу, але нікого не пускали.

Ми тинялися попід дверима, заглядали, просили тих, хто ненароком визирнув із приміщення, пропустити нас. І якийсь добрий чоловік змилостивився, провів через бокові двері. Йшли темними коридорами на другий балкон. Проповзли попід кріслами, щоб нас не зауважила комісія.

Вистава була прекрасна. На сцені змінювалися чотири задники з порами року. Перед ними вінок прикрашався відповідно до весни, літа, осені, зими. Особливо сподобався осінній – зі стиглими жовтогарячими плодами. На тлі синього неба.

На авансцені "росли" три де­рева-стовпи. На верхівках були лелечі гнізда. З них погляд веселили дитячі голівки. Ніна Матвієнко співала колискові.

Комісія сказала забрати одне або два дерева, щоб не було натяку на тризуб. Діток у вінках не треба, бо подібні до ангелів. Було ще кілька заборон.

Євген Лисик був убитий таким резюме. Задники кинули на балкон, під дощем і снігом вони згнили. Ескізи, слава Богу, залишилися.

Тадей РИНДЗАК, 76 років, теат­ральний художник:

– Євген Станкович працював над "Цвітом папороті" з київськими художниками. А потім запросив нас на підмогу. Виділили зал філармонії. Там трудилися більше місяця – аж до генеральної репетиції. Євген Микитович попросив мене зробити макет дерев-стовпів із лелечими гніздами.

Після заборони вистави нам усім було дуже жаль розставатися з декораціями. А десь років через десять Євген Микитович повернувся до ескізів. Осінній задник доповнив козацькими мотивами. Він зберігається у Львівському оперному театрі. Його використовують у деяких концертних програмах.

Леонора СТЕБЛЯК-ШЕКЕРА,

77 років, педагог класичного танцю:

– Хореограф Анатолій Шекера перед прем'єрою перегорнув море літератури. Шукав, як найкраще досягти автентичності в танці. Його козацький гопак був, наче дохристиянські ігрища. У танці русалок відчувалося щось язичницьке й містичне.

Я дивилась – і в мене виростали крила. Тепер думаю: нічого дивного, адже виставу робили люди, які глибоко знали історію, культуру, мистецтво.

У короткій розмові з Євгеном Лисиком французький імпресаріо зауважив: сподівався на щось оригінальне, але побачене відібрало йому мову. "Коли цвіте папороть" могла стати світовим явищем. Шкодую, що не знімала цієї вистави. Кажуть, хтось зафільмував, але досі мовчить.

Зараз ви читаєте новину «Одне з трьох дерев прибрали, щоб не було натяку на тризуб». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути