вівторок, 14 листопада 2017 13:50

Грищенко пересварився з усіма в Москві

У Національному художньому музеї презентували книжку Віти Сусак "Олекса Грищенко. Динамоколір" – про українського художника, представника паризької школи.

Ініціатор видання французький колекціонер Мішель ЛЬЄВР МАРКОВИЧ розповідає про творчість Грищенка і власну збірку картин

Половина "російського авангарду" – це представники України. Зокрема, Казимир Малевич, Олександр Богомазов, Олександра Екстер.

Несправедливо забули про Олексу Грищенка. Друг і колекціонер, що має роботи Пікассо, купив у мене дві його картини. Сказав: "В історії мистецтва вже все написано. Неможливо знайти чудового художника, про якого б ніхто не знав".

Сьогодні Густав Кайботт займає своє почесне місце в музеях. Хоча 40 років тому про одного з найкращих французьких імпресіоністів знали хіба мистецтво­знавці. Був навіть час, коли забули Ботічеллі (італійський живописець епохи Відродження. – Країна).

  Мішель ЛЬЄВР МАРКОВИЧ, 56 років, фінансист, колекціонер витворів мистецтва. Народився у французькому Ліоні 17 червня 1961-го. Нащадок козацького роду Марковичів. Предків із нього мав Микола Гоголь. Опанас Маркович був чоловіком письменниці Марко Вовчок. ”Мій дід Володимир Маркович у 16 років взяв коня і пішов воювати у складі Білої армії. У жовтні 1920-го з генералом Врангелем і багатьма офіцерами евакуювався з Криму до Константинополя. Там був табір для білогвардійців під заступництвом Антанти. Ніхто не знав, що робити з цією армією. Солдати хотіли воювати, мріяли, що повалять більшовиків. Військових перестали утримувати. Дід потрапив спочатку в Болгарію, потім – у Сербію. У Францію прибув 1925-го. Я – єдиний дідів нащадок. У тіток і дядьків не було дітей. Як останній із могікан, тільки останній із Марковичів. Мій предок Андрій Маркович був полковником, генеральним підскарбієм Гетьманщини і другом Мазепи. А його сестра Анастасія вийшла заміж за Івана Скоропадського. Старший син Яків – моя лінія – одружився з донькою Полуботка. Моя мама й тітка народилися вже у Франції. Стосунки їхні з Україною були інші. Перший раз, коли привіз маму сюди, вона дуже переживала, навіть боялась. А я – навпаки. Дідусь передав мені любов до України. Хоча українську мову вперше почув, коли приїхав сюди 1991-го. Дідусь навчав мене російської, говорив українською лише з друзями з України. Зараз я розумію її відсот­ків на 80, але говорити поки що не можу”. Закінчив бізнес-школу й магістратуру з економіки в Ніцці. 20 років працював на біржі. Потім створив свою компанію. Консультує й допомагає клієнтам інвестувати в нерухомість, цінні папери та мистецтво. Колекціонує арт-деко меблі, підставки для книжок, роботи художників-авангардистів. Має найбільшу колекцію картин українського художника Олекси Грищенка. 14 років тому одружився з одеситкою Мариною. Познайомилися 1991-го, коли Мішель уперше приїхав в Україну. Дружина працює арт-дилером. Подружжя володіє будинком у Греції та квартирою – в Парижі. Живуть у Лондоні три роки. Від першої дружини має двоє доньок. Одна працює медсестрою, друга – маркетолог. У Марини теж є донька  від першого шлюбу
Мішель ЛЬЄВР МАРКОВИЧ, 56 років, фінансист, колекціонер витворів мистецтва. Народився у французькому Ліоні 17 червня 1961-го. Нащадок козацького роду Марковичів. Предків із нього мав Микола Гоголь. Опанас Маркович був чоловіком письменниці Марко Вовчок. ”Мій дід Володимир Маркович у 16 років взяв коня і пішов воювати у складі Білої армії. У жовтні 1920-го з генералом Врангелем і багатьма офіцерами евакуювався з Криму до Константинополя. Там був табір для білогвардійців під заступництвом Антанти. Ніхто не знав, що робити з цією армією. Солдати хотіли воювати, мріяли, що повалять більшовиків. Військових перестали утримувати. Дід потрапив спочатку в Болгарію, потім – у Сербію. У Францію прибув 1925-го. Я – єдиний дідів нащадок. У тіток і дядьків не було дітей. Як останній із могікан, тільки останній із Марковичів. Мій предок Андрій Маркович був полковником, генеральним підскарбієм Гетьманщини і другом Мазепи. А його сестра Анастасія вийшла заміж за Івана Скоропадського. Старший син Яків – моя лінія – одружився з донькою Полуботка. Моя мама й тітка народилися вже у Франції. Стосунки їхні з Україною були інші. Перший раз, коли привіз маму сюди, вона дуже переживала, навіть боялась. А я – навпаки. Дідусь передав мені любов до України. Хоча українську мову вперше почув, коли приїхав сюди 1991-го. Дідусь навчав мене російської, говорив українською лише з друзями з України. Зараз я розумію її відсот­ків на 80, але говорити поки що не можу”. Закінчив бізнес-школу й магістратуру з економіки в Ніцці. 20 років працював на біржі. Потім створив свою компанію. Консультує й допомагає клієнтам інвестувати в нерухомість, цінні папери та мистецтво. Колекціонує арт-деко меблі, підставки для книжок, роботи художників-авангардистів. Має найбільшу колекцію картин українського художника Олекси Грищенка. 14 років тому одружився з одеситкою Мариною. Познайомилися 1991-го, коли Мішель уперше приїхав в Україну. Дружина працює арт-дилером. Подружжя володіє будинком у Греції та квартирою – в Парижі. Живуть у Лондоні три роки. Від першої дружини має двоє доньок. Одна працює медсестрою, друга – маркетолог. У Марини теж є донька від першого шлюбу

Період слави Грищенка припадає на 1910–1920 роки. Він був членом "Бубнового валета" (спілка художників, які заперечували традиції академізму в мистецтві. До неї належали Казимир Малевич, Олександр Купрін, Василь Кандинський. – Країна). Вчився у майстерні Іллі Машкова (російський художник першої половини ХХ ст. – Країна), дружив з Олександром Шевченком (український художник-авангардист. – Країна).

Уперше побачив роботи Олекси Грищенка 2002-го, коли допомагав організовувати в Парижі виставку українських художників-­емігрантів. Мене вони вразили. За п'ять років до того прочитав його книжку "Україна моїх блакитних днів". Але тоді не знав його як живописця. Коли він приїхав у Париж, перезнайомився з усіма відомими художниками того часу – Пікассо, Матіссом. Але уникав тусівок, просто малював. Він був трудоголіком. Навіть дитиною, маючи копійку в кишені, заходив до магазину в рідному Кролевці й купував не цукерки, а фарби.

У Москві Грищенко пересварився з усіма щодо теорії мистецтва. Мав твердий характер, козацький. Не любив декорації в театрі. Вважав, що справжній художник повинен малювати на мольберті, був прихильником станкового живопису. Не сприймав абстракції. Був проти використання мистецтва для пропаганди. Тому покинув Москву 1919-го. Провів два роки в Стамбулі. Став справді вільним художником. Американський колекціонер Томас Вітмор купив 66 акварелей Грищенка. На ті гроші поїхав у Грецію, а потім – у Францію. Поступово його стиль змінювався: кольори ставали тепліші й насиченіші. Рисунки – дедалі динамічніші, з іншою перспективою.

Робіт московського періоду Грищенка майже немає. Поїхавши, залишив близько 600 картин і етюдів у майстерні. Більшовики наказали порізати їх – на полотна для студентів. Проте надіюсь, що якісь студенти зберегли кілька робіт. І я їх колись знайду.

Коли він дізнався, що втратив усі картини в Москві, навіть хотів їх повторити. Потім часто подорожував зі своїми роботами – боявся знову втратити їх.

Грищенко був українським патріотом. У книжці про Константинополь-Стамбул писав: "Мы, русские". А через кілька років перекладає і пише: "Ми, українці". Йому важливо було спілкуватися із земляками в еміграції. Його брат був у монастирі, який спочатку залежав від російського митрополита. Але там дуже погано поводилися з українцями. Тому згодом він опинився в українському монастирі. Я таких речей раніше не розумів. Тепер, завдяки Грищенку, я теж український патріот і націоналіст.

Якось я подорожував із Петербурга через Київ до Одеси. Росія – це інший світ і цивілізація. Кольорова гама – принципово різна. Початок ХХ століття був дуже плідний для художників. Нова епоха. Всі надихалися Сезанном, Модільяні, Пікассо. На французьких художників мало великий вплив примітивне мистецтво. Наприклад, африканське – на Матісса. В Україні теж відчувається вплив народного наївного мистецтва. Кольорова гама повторює вишиванку. У Грищенка це ще й Київська Русь і візантійські ікони.

Виробляю оливкову олію на 10 сотках у Греції. Маю майже 200 дерев, але точної цифри не знаю. Так само з картинами Грищенка. Я живу з ними, їх близько 30. Постійно купую й продаю полотна, щоб покращувати колекцію. У мене також багато його рисунків і ескізів. Шукаю картини до 1930 року. Маю лише чотири полотна пізнішого періоду. Той Грищенко мені цікавіший.

Автор: Фото надане Видавництвом ”Родовід”
  Картину ”Турки в кав’ярні” Олекса Грищенко написав 1920 року в техніці гуаш на картоні. Ця робота входить до циклу ”Константинополь блакитний і рожевий”
Картину ”Турки в кав’ярні” Олекса Грищенко написав 1920 року в техніці гуаш на картоні. Ця робота входить до циклу ”Константинополь блакитний і рожевий”

Картина "Райдуга на острові Мілос" висить над ліжком. Дуже люблю полотно "Містра", де зображена маленька церковка. З дружиною були у тому місці. Проїхали грецькими дорогами Грищенка. Той храм – наче останній острівець Візантії. Саме у Містрі коронувався її останній імператор, коли Константинополь оточили турки.

Більшість картин Грищенка придбав в української діаспори у Франції, США, Канаді. Чимало хто знав його особисто. Лише кілька купив на аукціонах, одну – на лондонському Christie's. Часом зустрічаються підробки. Мене вважають експертом із Грищенка, тому часто аукціони відправляють фото картин для підтвердження. Ціна залежить від періоду написання картини. Авангард до 1930-го – коштує дорожче.

Кубізм треба купляти до 1916 року, максимум – 1917-го, коли Пікассо перестав працювати в цьому стилі. Багато художників намагалися малювати так усе життя, але це вже не кубізм. Не було того руху, динаміки. Навіщо довго повторювати одне й теж? Наприклад, фовізм існував два роки.

Збираю переважно українських художників. Маю картини Івана Бабія, Василя Хмелюка, Миколи Глущенка, Марії Примаченко, Абрама Мінчина. Пік попиту на українське мистецтво й найвища ціна були 2008 року. Зараз вартість упала на 30–50 відсотків. Картини Грищенка нині коштують від 100 до 150 тисяч доларів.

Був одружений із француженкою

1883 рік – 1 квітня Олекса Грищенко народився в Кролевці на Сумщині. Закінчив Новгород-Сіверське духовне училище. Під час навчання у Чернігівській семінарії відвідує "четверги" Михайла Коцюбинсь­кого. Продовжує навчання на історико-філологічному факультеті Петербурзького університету.

Автор: prostir.museum.ua
 

1906 – вступає на природознавчий факультет Київського університету й навчається у мистецькій студії Сергія Світославського. Знайомиться з художниками Олександром Богомазовим, Володимиром Денисовим, Олександром Архипенком, Софією Левицькою.

1908 – переїздить до Москви. Вчиться на природознавчому факультеті в університеті. Відвідує студію Іллі Машкова, майстерню Володимира Татліна "На башті", бере участь у кубістичному гуртку. Розвиває свій мистецький напрямок динамоколір, поєднуючи принципи кубізму та мову візантійської ікони. Із художником Олександром Шевченком очолює майстерню у Перших вільних державних художніх майстернях (колишньому Строгановському училищі).

1917 – відкрилася виставка "Динамоколір і динамо-тектонічний примітивізм". Після неї Грищенко залишає Москву.

1921 – оселяється в Парижі. За рік влаштовує персональну виставку "Константинополь блакитний і рожевий" у галереї Поволоцького. Американський колекціонер Альберт Барнс купує в Леопольда Зборовського 17 творів Грищенка для своєї фундації.

1927 – одружується з француженкою Лілі де Мобеж. Мешкають у Кань-сюр-Мер на Лазуровому березі, багато подорожують.

1931 – стає членом комітету Осіннього салону в Парижі. Виставляється у Мадриді, Стокгольмі, Ґетеборзі, Страсбурзі, Москві. Картини Грищенка зберігаються у Музеї національного сучасного мистецтва в Парижі, у Фундації Бернеса – у Філадельфії, США, в колекції Керрігана – в Нью-Йорку, Королівських музеях – у Брюсселі та Копенгагені, Третьяковській галереї – в Москві, Монреальському музеї Канади.

1977 – помер 28 січня у французькому Венсе. Його роботи перевезли до Українського інституту Америки в Нью-Йорку.

2004 – колекцію картин Олекси Грищенка, згідно з його заповітом, повернули до України й передали в Національний художній музей.

Зараз ви читаєте новину «Грищенко пересварився з усіма в Москві». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути