— Віддавати дитину треба до вчителя, а не в певну школу. Й обирати цього вчителя разом із дитиною, — переконана 39-річна Наталія Шавровська, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Черкаського національного університету ім. Хмельницького.
Який оптимальний вік, аби віддати дитину до школи?
— Це індивідуально. Загалом є чотири параметри, за якими визначають готовність дитини до навчання: фізіологічний, мотиваційний, інтелектуальний та психологічний. Одна із основних ознак — фізіологічна готовність. Якщо дитині вже є 6 років, але вона хвороблива, слабенька, краще зі школою не поспішати. Хоча, з іншого боку, саме в 6 років у дітей найвища мотивація до навчання, вони ще хочуть учитися. Віддавати ж до 6 років небезпечно, бо 5-річний малюк не готовий до перебування у великому колективі однолітків і з чужими дорослими.
Як визначити психологічну готовність дитини до школи?
— Уміння читати, писати і лічити не забезпечують умінь самостійно діяти, взаємодіяти з іншими та зосереджуватися. Основні ж психологічні навички, потрібні для навчання дитини в школі, — здатність виконувати словесні інструкції й дотримуватися правил та ставати на позицію іншої людини.
5-річний малюк не готовий до перебування у великому колективі
Коли доцільно починати вивчення іноземної мови?
— Існує думка, що доречно в дитинстві опановувати дві мови одразу. Що ж стосується вивчення іноземної з першого класу, то воно має бути вибірковим. Адже в дитини може не вистачати пам"яті або не бути схильності до іноземних мов.
Чим загрожує дитині перевантаження?
— Насамперед воно виражається на фізіологічному рівні, починаючи від головного болю і закінчуючи психосоматичними захворюваннями, такими як розлад травлення, втрата сну. У дітей зникає мотивація до навчання. Псуються стосунки з однолітками. У старшому віці ці проблеми можуть перерости у некерованість і дезадаптацію. Школа сприймається як стихійне лихо, яке треба пережити.
Коментарі