Українські водії використовують понад десяток знаків для допомоги одне одному на дорогах.
— Це і подяка "аварійкою" чи фарами, й спеціальні жести, коли щось несправне, — розказує віце-президент Міжнародної федерації захисту прав водіїв Вадим Карнаухов, 49 років. — Молодь часто їх використовує. Причому байдуже, яка в тебе машина — "жигулі" чи "мерседес". Усе одно допомагають. За радянських часів шофери підморгували один одному дальнім світлом перед небезпекою чи постом ДАІ. Солідарність була сильною, бо їздили "москвичами" й "волгами", які часто ламалися. Розраховували в дорозі тільки на себе та колег. У 1990-х такого поменшало.
— Зараз молодь за границю їздить. Там і набралася культури, — говорить житель столичної Борщагівки Анатолій Пугач, 52 роки. Він водій із 33-річним досвідом. — Я у Польщі багато водійських знаків вивчив, як на фурі почав робить. Наприклад, хочу обігнати автопоїзд на вузькій дорозі. Він вмикає лівий поворот, значить — "не рипайся. Назустріч їде машина". Вмикає правий — "обганяй". Це робить обгін безпечним для мене.
Найпопулярніший знак у місті — блимання аварійною сигналізацією. Так водії перепрошують або дякують.
— Що довше миготить, то більше вдячний. А бува, вмикаю "аварійку" на 3-4 секунди, коли на трасі мене сліплять ззаду дальнім світлом. Шофер після цього переходить на ближнє.
Аварійну сигналізацію зі стоп-сигналом вмикають, щоби повідомити про затор. Водій позаду бачить це й гальмує заздалегідь. Так уникає аварії. Правий поворот і миготіння дальнім світлом — прохання зупинитися на узбіччі.
— Їхали з жінкою з Одеси минулого літа. Дивлюсь, червоне "Шевроле Авео" доганяє, "просить" зупинитися. Не встиг я двері відкрить, як підбіга чолов'яга у брилі — водій "авео". Пішли, кавуном пригощу, каже. А в нього в салоні кавун 13-кілограмовий репнув. Він вирішив із нами поділитись, щоб не пропав. Солодкий був. Годину на узбіччі їли, розговорилися.
Одне довге блимання дальнім світлом — прохання пропустити.
— Або поступитися смугою, якщо світять ззаду. Інколи це показують указівним пальцем.
Деякі водії вдень використовують жести. Опущений вниз указівний палець сигналізує про пробите колесо.
— Водіям вантажівок показують дулю, коли у них між подвоєними задніми колесами застряв камінь. Він може вилетіти й розбити скло машині, що їде позаду. Багаторазове згинання руки в лікті — незачинений багажник. Раз доганяю на трасі "опеля" з відкритим багажником. З нього от-от лахи розсиплються. Рукою у повітрі махаю, а шофер не поніма. Думав, угрожаю. Закрив вікно — й навтьоки, — продовжує Пугач.
Не всі розуміють ці знаки. Через це бувають аварії, кажуть у Міжнародній федерації захисту прав водіїв.
— Один автомобіліст недавно мигнув фарами іншому, щоб той поступився смугою. Інший відповів так само. Вони зіткнулися, — розказує Вадим Карнаухов. — Слід керуватися правилами дорожнього руху в будь-якій ситуації. Бо не всі знають ці сигнали "джентльменства". Новачкам і жінкам краще не миготіти фарами й не жестикулювати, щоби пропустили. Це їх збиває з пантелику. Такі знаки добре сприймають водії автобусів і вантажівок. Їм вони справді будуть корисні, бо мало хто пропускає тихохідний транспорт.
Коментарі