Зеленський іде шляхом Януковича: євроінтеграція не на часі

Доки на телемарафоні бадьоро звітують, як Єврокомісія у звіті похвалила нашу владу за зусилля, спрямовані на вступ до ЄС - варто розглянути сам звіт. А там - серйозні застереження щодо корупції, "ручних" і підпорядкованих владі ДБР і Генпрокурора, утиски та репресії щодо опозиції та провладний телемарафон, про скасування якого не казав хіба що лінивий. І ще безліч серйозних зауважень. Та чи прислухаються до нрих на Банковій - і чи потрібно 5-6 менеджерам вести Україну в Європу, якщо це вимагає від них відмовитися від повноти влади?

Уже, певно, всі почули захоплення багатьох представників влади позитивністю Звіту Єврокомісії про прогрес України на шляху до членства в ЄС.

Справді, важливо, що під час такої брутальної війни Єврокомісія знаходить спосіб збалансувати своє об'єктивне розуміння процесів, які відбуваються в Україні, так, щоб не була втрачена динаміка підтримки України. Водночас розумію, що влада не готова читати між рядків, і мало хто візьметься читати увесь текст звіту. Тому зверну увагу на кілька речей.

Після липневого шоку від атаки на НАБУ і САП у Брюсселі дуже уважно стежили за тим, чи поверне Банкова все, як було. А вона не повернула

Насамперед, ЄК, певно, турбує, що влада намагається робити євроінтеграцію багатомільйонної держави у війні силами 5-6 менеджерів. Адже у звіті вказано, що "необхідно забезпечити активну участь усіх зацікавлених сторін, з акцентом на співпраці між виконавчою та законодавчою гілками влади. Уряду необхідно продовжувати спілкування з громадськістю щодо інтеграції з ЄС". Після липневого шоку від атаки на НАБУ і САП у Брюсселі дуже уважно стежили за тим, чи поверне Банкова все, як було. А вона не повернула...

Єврокомісія це бачить і прямо вказує, що "посада Генерального прокурора залишається політизованою. Положення про автоматичне закриття кримінальних справ у зв'язку із закінченням строків досудового розслідування після повідомлення про підозру та скорочені строки розслідування призвели до закриття кількох гучних справ, а інші перебувають під загрозою. Законодавство, ухвалене в липні 2025 року, дозволяє переведення та призначення прокурорів без конкурсу та надає Генеральному прокурору доступ до будь-яких матеріалів досудового розслідування (за винятком матеріалів НАБУ та САП)". ЄК закликає утриматися від подальшого застосування цих положень до їхнього скасування.

Також не пройшов непоміченим цинізм, коли, прикриваючись патріотичними гаслами і гострою воєнною необхідністю, влада створювала собі і придворним комфортні умови для грабунку країни.

Антикорупційні установи... повідомляють про зростаючий тиск з боку державних установ, зокрема через кримінальні розслідування...

Ось, як це відображено у звіті: "Були зареєстровані або ухвалені законодавчі ініціативи, представлені як такі, що захищають бізнес або національну безпеку, що ризикують підірвати ефективність боротьби з корупцією, зокрема шляхом обмеження прозорості публічних реєстрів та кримінальної відповідальності за корупційні злочини. Антикорупційні установи та організації громадянського суспільства повідомляють про зростаючий тиск з боку державних установ, зокрема через кримінальні розслідування правоохоронними та безпековими органами. Загалом, ці події ставлять під сумнів відданість України своєму антикорупційному порядку денному".

Також у ЄС бачать, на що Зеленський перетворив ДБР, і по суті, закликають перезавантажити цей орган, а саме: "запровадити прозорі та засновані на досягненнях процедури відбору на керівні посади в центральному та регіональних управліннях Національної поліції України та Державного бюро розслідувань за участю незалежних експертів, призначених міжнародними партнерами, а також суворі дисциплінарні та антикорупційні правила".

ЄК висловлює серйозне занепокоєння зростаючим опором участі незалежних експертів, призначених міжнародними організаціями, у різних процесах відбору або перевірки, включаючи незавершене конституційне клопотання та законодавчу ініціативу, що оскаржує всі інтернаціоналізовані процеси.

Жодних законодавчих ініціатив, що регулюють права парламентської опозиції, не було розроблено чи зареєстровано

Окрему увагу і чіткі формулювання партнери приділили утискам опозиції: "Деякі депутати парламенту від опозиції продовжували підпадати під певні обмеження, особливо щодо поїздок за кордон або заморожування активів. Для демократичної стійкості важливо постійно забезпечувати дотримання прав опозиції. Жодних законодавчих ініціатив, що регулюють права парламентської опозиції, не було розроблено чи зареєстровано".

ЄК закликає Україну зміцнювати прозорий, плюралістичний та незалежний медіаландшафт, забезпечуючи відповідність обмежень, тимчасово запроваджених воєнним станом, ключовим суспільним правам та інтересам, таким як доступ до інформації та свобода ЗМІ. Ну і чітко пояснює, що пора вже припиняти гру в телемарафон, наголошуючи, що "перегляд потреби телемарафону як формату, що фінансується державою, має відбутися щонайпізніше до того, як Україна призупинить воєнний стан".

Це тільки частина серйозної критики. Є ще проблеми в державному управлінні, публічних закупівлях, місцевому самоврядуванні…

Можна, врешті, схаменутися і припинити імітацію реформ, а можна і спочивати радісно на лаврах ніби-то карколомного успіху, але ж можна і затягти старої пісні про те, що "я не ходжу в гості туди, куди мене кличуть". Боюся, нас ще може чекати останній варіант із перекладанням відповідальності на європейців.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі