Олександр Руднєв
СЕО бренду "Молокія"
06.09.2022

Три чинники, що забезпечать успіх навіть в умовах війни

Сьогодні бізнес переживає складні випробування. Але на наших плечах тримається економіка, тож зупинятися не можна

Сьогодні бізнес переживає складні випробування. Те, що вибудовувалося кропіткою працею, зруйновано: чимало виробництв опинилися в окупації чи зоні бойових дій, розірвалися зв'язки з партнерами та постачальниками, з'явився дефіцит сировини, матеріалів, палива.

Перед СЕО й власниками постали нові завдання: перевезти підприємства у безпечні місця, швидко знайти відповідні приміщення, облаштувати їх, скласти іншу логістику, зберегти команду, вмотивувати людей. На плечах бізнесу зараз тримається економіка країни, забезпечення ЗСУ та добробут українців. Тож здаватися й зупинятися не можна.

Як CEO "Молокія", хочу надихнути підприємців і поділитися успішним досвідом ведення бізнесу в екстремальних умовах. Розказати є про що: з моменту повномасштабного вторгнення відбулося стільки подій, що вистачить на пів життя. Дам кілька корисних порад.

1. Розв'язуйте нагальні питання одразу й разом. Чим раніше ви зберете раду, тим швидше відшукаєте прийнятне рішення.

Так, акціонери й правління "Молокії" зібралися у перші ж дні війни, щоб вирішити, як діяти далі. Тоді була повна невизначеність і хаос: магазини закривалися, люди у паніці виїжджали, ніхто не знав, як забезпечити себе найнеобхіднішим. А молочка є продуктом першої необхідності. Як сказав один з акціонерів на нараді: "Мама вранці повинна приготувати кашку для своєї дитини, і нам треба зробити все, щоб так і відбулося".

Компанія одразу поставила перед собою надскладне, але важливе завдання: в жодному разі не зупинятися

Тож компанія одразу поставила перед собою надскладне, але важливе завдання: в жодному разі не зупинятися – працювати! Це задало вектор іншим рішенням й усій подальшій роботі керівництва.

2. Вибудовуйте нову логістику. Шукайте інші шляхи збуту й доставлення продукції. Спирайтеся на свої можливості й переваги. Пропонуйте партнерам альтернативні варіанти співпраці.

Нашою безперечною силою завжди були логістичні можливості. Через свої фірми компанія організувала роботу таким чином, щоб постачати продукцію не тільки в магазини прицільної передової, а й у маленькі крамниці.

Коли ж виявилося, що великі мережі, зокрема національні, втратили доступ до своїх логістичних центрів, "Молокія" запропонувала вихід із ситуації: компанія робитиме все сама – доставлятиме продукцію у кожен магазин.

3. Відповідайте на потреби часу: допомагайте країні й населенню. Продумуйте наперед, чого може потребувати пересічний споживач, адже війна – це завжди нестача харчів, продуктів першої необхідності, медикаментів тощо.

Ми передбачили, що людей, які опинилися в оточенні, треба передусім забезпечити їжею. Тож керівництво почало думати, як нагодувати киян, бо на початку повномасштабного вторгнення у столиці було дуже складно з харчами.

Отже, компанія створила резервні запаси. Вони були такі великі, що навіть під час тривалого оточення містяни могли б досить довго споживати продукти першої необхідності. Не забули й про лікарні та тероборону, яких теж потрібно було годувати.

4. Працюйте в режимі постійної залученості.

Наприклад, через війну перед нами постали складнощі з постачанням пакувальних матеріалів і запчастин. Щоб вчасно реагувати на нові виклики, акціонери щодня збиралися до початку робочого дня й після. Це давало змогу оперативно ухвалювати ефективні рішення. До речі, у такому режимі компанія працювала досить тривалий період, майже донедавна.

Хочу зазначити, що попервах керівництво не могло визначитися, яку ж продукцію виробляти в умовах війни. Спочатку вирішили випускати найнеобхідніше для споживача: молоко, сметану, кефір. А виробництво якихось йогуртів із фруктами припинити, бо це не є продуктом першої необхідності. Потім воліли й те, й інше, але тут постала проблема з постачанням і закупівлею матеріалів.

5. Долати труднощі допомагає відповідальність і сміливість.

Наприклад, у нашому бізнесі задіяні не лише люди, обладнання й техніка. Хто дає сировину? Корови! Їх же треба доїти, адже вони не можуть припинити давати молоко.

Доходило до того, що акціонери садилися за кермо молоковозів і забирали сировину під час обстрілів

Дозволити собі просто виливати молоко компанія не могла, бо на його перероблення було витрачено й докладено стільки зусиль. Тож була вибудована така стратегія, щоб за любих обставин молоко було доставлено на виробництво, а готова продукція – до магазинів, навіть у гарячих точках. Доходило до того, що акціонери садилися за кермо молоковозів і забирали сировину під час обстрілів! Такий приклад дуже надихає команду.

6. Мотивуйте команду працювати.

Звісно, кожен з нас має свою внутрішню мотивацію. Однак керівництво компанії повинно спонукати людей. В кожного бренда є власний рецепт: хтось перевозить співробітників у безпечну зону, допомагаючи облаштуватися на новому місці, хтось бере на роботу переселенців, хтось мотивує своїм прикладом, а комусь вдалося ще до війни прищепити такі цінності в колективі, що співробітники відчувають ступінь важливості їхньої роботи й незамінності.

Коли в мене запитали, що мотивує наших співробітників, я виокремив три моменти:

– передусім почуття відповідальності перед споживачем. Відповідальність – це причетність до всіх подій, які зараз відбуваються;

– бажання самим наблизити перемогу. Що ми можемо зробити? Та багато чого. Наприклад, в "Молокії" понад 50 працівників призвані до лав ЗСУ – і компанія підтримує їх, сплачує заробітну плату;

– турбота про споживачів. Команда бренду їх любить, завжди піклується про їхнє здоров'я й вдоволеність. Прагне, щоб вони й надалі споживали молочні продукти, не були голодними і щоб це було корисно.

Коли персонал вмотивований та відчуває себе, як єдине ціле, можна навіть змінювати графіки роботи й працювати понад норму. Важливо, щоб керівники та наставники брали активну участь у спільній справі. Співробітники повинні бачити спільні зусилля заради загального результату.

7. Не бійтеся міняти схеми роботи, бо система, що була раніше, вже неможлива. Але в жодному разі це не повинно позначитися на якості продукції чи послуги.

Маю зазначити, що війна не вплинула на якість продуктів "Молокії" – ніяких послаблень чи погіршень. А от сама система роботи компанії постійно зазнає змін.

І замість підсумку, хочу назвати три чинники, що забезпечують успіх бренду. Перше – це любов до споживачів, реальна турбота про них, а не просто історія про те, що ти торгуєш і не порушуєш вимог, установлених законодавством. Друге – це чесність. І третє – повага до людей, яка проявляється в ініціативі.

Спеціально для Gazeta.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі