У містах не видно людей з інвалідністю, бо бар'єри загнали їх в клітку
Вони витіснені з публічного простору всіма цими сходинками, тротуарами без спусків, відсутністю ліфтів, імітацією пандусів
Одна з основних змін, що відбулася зі мною після народження дитини, полягає в тому, що я несподівано для себе навчився гуляти містом. Раніше я не бачив у цьому сенсу і вважав тратою часу, тож біля замку чи на набережній мене можна було зустріти лише коли приїжджали гості. Ті кілька годин екскурсії й показування міста були для мене справдешньою мукою, хотілося якомога швидше закінчити прогулянку і всістися за накритий стіл.
Але впродовж останнього року донька навчила мене неспішно крокувати вулицями й отримувати від цього задоволення. Просто штовхаєш перед собою візочок – і дивишся вперед, зустрічаєш знайомих, вітаєшся, спостерігаєш, насолоджуєшся різними порами року, дихаєш, мокнеш, мерзнеш від холоду й прієш від спеки. Достоту як заповідав усім штовхальникам дитячих візочків мудрий Іван Франко: "Нехай ні жар, ні холод не спинить вас!"
Як заповідав усім штовхальникам дитячих візочків мудрий Іван Франко: "Нехай ні жар, ні холод не спинить вас!"
Разом із цим новим досвідом змінився й мій погляд на місто. Не тільки рідне місто, а місто взагалі – як простір для всіх його мешканців. Раніше – як пішоход і водій автомобіля – я не міг належним чином оцінити всі його вулиці, тротуари, переходи, входи, східці й двері. Лише завдяки візочку я побачив, наскільки неприступними можуть бути міські вулиці й будівлі.
Виявилося, що для комфортної прогулянки на все місто знайдеться лише кілька вулиць, а якщо хочеш, щоб дитина могла поспати у візочку, то мусиш іти на набережну – лише там покриття настільки рівне, що маля не прокинеться від тарахкотіння. Найгірша ситуація – з пішохідними переходами й з'їздами з тротуарів, бо майже скрізь вони хоча й мають похилий спуск, але він усе одно зроблений криво і створює сходинку.
Ще гірша ситуація зі входами у магазини, установи, заклади, різноманітні будівлі. Майже скрізь сходинки спроектовано таким чином, що зайти з візочком неможливо, доводиться підіймати його і заносити, а для цього треба попросити в когось допомоги. А якщо трапилося диво і сходинки зручні й не занадто високі, то двері обов'язково матимуть таку потужну пружину, що доведеться шукати когось, хто їх для вас притримає.
Я ще розумію, якщо всі ці незручності трапляються в історичній зоні, збудованій задовго до нас. До барокової будівлі кафедрального собору в Ужгороді ведуть елегантні сходи, на яких, ясна річ, немає пандусу, бо півтора століття тому до будівельників не ставили подібних вимог.
Там, де біля входу все ж споруджено пандус, він зазвичай дуже стрімкий і некомфортний – його поставили не з думкою про людей, а просто щоб виконати норму закону
Дивують натомість нові, свіжі будівлі, спроектовані без думки про комфорт відвідувачів. Якщо до нового магазину ведуть три височезні й вузькі сходинки, то, крім усього іншого, це позначиться негативно й на виторгах, бо людина з візочком туди просто не поткнеться. А там, де біля входу все ж споруджено пандус, він зазвичай дуже стрімкий і некомфортний – його поставили не з думкою про людей, а просто щоб виконати норму закону.
Те саме зі свіжовідремонтованими вулицями й тротуарами. Після реформи децентралізації міста отримали колосальні бюджети, і скрізь по країні мери масово закатують ці гроші в асфальт і вкладають у бруківку. Але найчастіше це робиться абияк, якість не контролюють, тож каналізаційні люки, решітки дощоприймачів та з'їзди завжди "кульгають".
Прогулянка містом з дитячим візочком чимось нагадує біг з перешкодами і тест на витривалість. А ще пояснює значно страшнішу проблему: чому в наших містах не видно людей з особливими потребами на візочках. Вони просто всіма цими сходинками, тротуарами без спусків, відсутністю ліфтів, імітацією пандусів витіснені з публічного простору. Ні, не так: вони не просто витіснені, а загнані всіма цими бар'єрами в клітку.
Передруковується з дозволу видання "Збруч"
Коментарі