"Універсальна" освіта зникла. Ми опинилися в суспільстві невігластва
На місце інтелектуалів прийшли "експерти", а на місце державців - "технократи"
Чим більше ми опиняємося в "суспільстві знань" (knowledge society), тим більше ми опиняємося в "суспільстві невігластва". Такий от парадокс сучасності.
Чому так? Бо слово "знання" за останні десятиліття змінило сенс. Воно все більше означає "прикладне знання", "спеціальне знання". Суспільство знань - це суспільство вузькопрофільних спеціалістів. Тому на місце інтелектуалів прийшли "експерти", а на місце державців - "технократи". І зник горизонт.
І ця тенденція буде продовжуватися: суспільство все більше фрагментується, і знання разом із ним. Тому ми все більше будемо мати гіперпрофесійних медиків, які є невігласами в економіці, чудових IT-спецалістів, які несуть маячню про історію (і навпаки), і геніальних бізнесменів, які не вміють відрізнити якісну новину від маніпуляції.
Провідна освітня ідея сучасності, що, мовляв, університети мають працювати винятково на "ринок праці", є згубною
Саме тому я кажу постійно: провідна освітня ідея сучасності, що, мовляв, університети мають працювати винятково на "ринок праці", є згубною і уже призвела нас в повний популізм. Бо "універсальна" освіта (якою має займатися університет, бо він так називається) зникла. Люди не мають хоча би базових міждисциплінарних компетенцій. Тому маніпуляції так легко проходять.
Професію для "ринку праці" можна здобути за рік-два. Університет - не про це. Він про горизонт знання. Про навичку вчитися, будувати зв'язки і "входити" (хоча б на поверхні) в головні дисципліни, які визначають наше життя.
Ось ключ до "критичного мислення". Бо яке може бути критичне мислення, якщо ти вузькопрофільний спеціаліст, а в інших сферах - повний невіглас?
Текст є постом автора у мережі Facebook і не написаний спеціально для Gazeta.ua. Передруковується з дозволу автора.
Коментарі