У понеділок, 31 травня, Міждержавний авіаційний комітет передав Варшаві копії записів "чорних скриньок" Ту-154. Польський літак розбився 10 квітня під Смоленськом. На борту було 88 пасажирів і вісім членів екіпажу. Усі загинули. Серед них президент Польщі Лех Качинський із дружиною Марією і частина політичної еліти країни.
На стенограмі зафіксовані голоси капітана, другого пілота, бортінженера, диспетчера, стюардеси, штурмана і невідомого співрозмовника.
О 9.09 штурман дивиться карту, перевіряє датчики. Другий пілот повідомляє, що в літаку є 11 т палива. Диспетчер радить набирати висоту до 7,5 тис. м.
— Землю видно... Щось там справді видно... Може, вдасться уникнути трагедії, — каже за хвилину другий пілот.
Диспетчер повідомляє про температуру, тиск і курс.
— Скажи, яка температура. Х-о-о-о-лодно, — другий пілот жартує з колегою.
За кілька хвилин він і командир літака вирішують, яку висоту набирати.
— Смоленськ. Видимість 400 метрів. Туман, — повідомляє диспетчер.
Бортінженер, невстановлена особа і пілот обговорюють ситуацію.
О 9.17 капітан розмовляє із невідомим:
— Бася, туман. Не знаю, чи сядемо.
Припускають, що Бася — це головнокомандувач ВПС Анджей Бласік.
— А якщо не вдасться? — цікавиться невідомий.
— Доведеться відійти, — відповідає капітан.
Сумніви в тому, чи зможе сісти літак у Смоленську в диспетчера з"являються за 17 хв. до катастрофи. Він питає, чи є запасний аеропорт. Капітан каже про Вітебськ і Мінськ.
Ту-154 о 9.25 зв"язується з польським літаком, що раніше сів у Смоленську.
— Нам пощастило. Сіли в останню хвилину. Спробуй посадити літак. Якщо не вдасться з другої спроби, йди на запасний аеродром. У Москву чи куди-небудь, — кажуть із землі.
Капітан вирішує знижуватися.
— Їм же вдалося, — підтримує його пілот.
Із першої спроби сісти не вдається.
Капітан пропонує повисіти з півгодини в повітрі і, якщо не розпогодиться, сідати у Вітебську чи Мінську. Ту-154 зв"язується з польськими колегами на землі. Ті кажуть, що хмари надто товсті. О 9.29 капітан запитує, чи прилетіли вже на місце росіяни.
— Іл двічі намагався сісти. Здається, полетів кудись, — відповідають із землі.
— Найгірше, що туман і чорні хмари, — каже другий пілот за 11 хв. до аварії.
Командир наказує знижуватися.
О 9.39 літак готовий до посадки. Диспетчер каже: "смуга вільна". За хвилину до аварії пілоти чотири рази отримують голосове повідомлення, що земля надто близько. Екіпажу наказують негайно підніматися. О 9.41 чути шум від зіткнення з деревом.
— Курва мать, — кричить другий пілот.
Лунає новий наказ диспетчера йти вгору на друге коло. Його слова заглушає крик у кабіні президентського літака.
Коментарі