У столиці презентували дослідження діяльності Укрзалізниці. Його провів Український інститут майбутнього. Експерти аналізували виклики, що стоять перед компанією, і прогнозували можливі варіанти її виходу з кризи.
— Україна з точки зору залізниці — унікальна, — вважає колишній заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер, 49 років. — Країна, де велика частина вантажів перевозиться залізницею, — з великою позначкою "поки".
Обсяг вантажоперевезень зменшується — а це, по суті, серце Укрзалізниці. У 2018 році він скоротився на 4,4 відсотка. І так триватиме. Дорожній фонд, що недавно запрацював, 75% коштів виділяє на автошляхи. Наступного року — 100%. Якість доріг підвищуватиметься, і частина вантажу піде з перевезень Укрзалізницею на автомобільний транспорт. У країнах ЄС і передових країнах Азії повертаються з перевезень автомобілями на залізницю. Вона вважається більш екологічною.
Виклик номер один для Укрзалізниці — тарифна система.
Вона формувалася в 1950 роках і досі існує. Завдяки цьому перевозити, наприклад, метал у 2,5 разу дорожче, ніж залізну руду. Переговори, щоб наблизити українську тарифну систему до загальносвітової, зайшли в глухий кут.
Збиток у 2018 році від пасажирських перевезень — майже 10 млрд грн.
До 2030 року, якщо тенденція не зміниться, Укрзалізниця втратить до 100 млрд грн лише за цим напрямом.
Підвищення тарифів — політичне питання. Перед виборами підвищувати ціни на проїзд мало хто хоче. Склалася катастрофічна ситуація з державною компенсацією проїзду пільговиків. У 2018 році державний борг перед Укрзалізницею — близько 500 млн грн. І так триватиме, доки не буде монетизації пільг.
Голова УЗ Євген Кравцов як приклад низьких тарифів наводив приміський потяг Київ — Фастів (відстань 63 км). Квиток коштує 9,99 грн. Яка має бути вартість для такого напрямку, запитуємо у Володимира Шульмейстера.
— Це можна порівняти з відстанню Амстердам — Гаага у Нідерландах. Пасажири платять 15 євро. Це в 40 разів дорожче, ніж у нас. Але там і якість інша. Зараз Укрзалізниця працює значно нижче від собівартості.
За рівнем зношеності інфраструктури в 2018 році Укрзалізниця опинилася на 37 місці в світі.
На 12 позицій опустилася з 2014 року і далі скочується. Зношені 40% шляхів. Що вище ми в такому рейтингу, то гіршою є безпека, нижча швидкість переміщення залізницею. У 2025 році з нинішньою динамікою 60% шляхів будуть аварійні.
– 2025 рік може стати "точкою неповернення" — коли знос інфраструктури буде дуже потужним, — каже Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури Українського інституту майбутнього. — Необхідно від 30 до 60 мільярдів доларів інвестицій в інфраструктуру та рухомий склад.
Показник залучення коштів в Укрзалізницю майже дорівнює нулю, на відміну від інших країн.
У світі до 2022 року $2,3 трлн інвестицій підуть в залізничний транспорт. У Нідерландах вклали 3,5 млрд євро — тільки в рухомий склад пасажирських перевезень. У середньому треба інвестувати $3 млрд на рік, вважає Володимир Шульмейстер.
— Парламент відновив повну сплату Укрзалізницею податку на землю, — нарікає директор з економіки і фінансів ПАТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев. — Ця сума відтепер становитиме 3,6 мільярда гривень щороку — замість 1,2 мільярда. Це абсолютно неприйнятно: в інших країнах залізниця не платить податку на землю. При цьому з майже 80 мільярдів гривень прибутку Укрзалізниця сплачує 20–22 мільярди платежів усіх рівнів.
При загальному прибутку у $3 млрд на рік, близько 84 млрд грн, Укрзалізниця втрачає $2 млрд. Шульмейстер пояснює на прикладі задачки з ванною. Кран відкручують, набирають ванну, паралельно вода з неї витікає. Якщо уявити Укрзалізницю як ванну, то частину доходів втрачаємо за рахунок нинішньої тарифної системи. Це мінус $800 млн на рік (22,4 млрд грн). Втрати від проїзду безбілетників передмістями — ще $150 млн (4,2 млрд грн). Додаємо неефективне управління власністю. Усередині самої Укрзалізниці є чимало дірок, через які витікає бюджет. Це, зокрема, і неефективні закупки — приблизно $200 млн на рік (5,6 млрд грн).
— Укрзалізниця може стати або гальмом, або двигуном у розвитку та модернізації країни, — вважає перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту Ігор Васюник, 49 років. — Реальний валовий внутрішній продукт України має безпосередній зв'язок з обсягом вантажних перевезень залізницею. Не важко спрогнозувати наслідки для економіки, якщо ефективність роботи Укрзалізниці сьогодні критично низька.
12 відсотків — на стільки з 1 квітня зростає вартість квитків Укрзалізниці. У жовтні ціна зросте ще на 12%.
Коментарі