вівторок, 05 лютого 2019 06:05

"Укрзалізниця потребує антикризової програми та менеджменту, який буде спроможний її виконати"

 

У столиці презентували дослідження діяльності Укрзалізниці. Його провів Український інститут майбутнього. Експерти аналізували виклики, що стоять перед компанією, і прогнозували можливі варіанти її виходу з кризи.

— Україна з точки зору залізниці — унікальна, — вважає колишній заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер, 49 років. — Країна, де велика частина вантажів перевозиться залізницею, — з великою позначкою "поки".

Обсяг вантажоперевезень зменшується — а це, по суті, серце Укрзалізниці. У 2018 році він скоротився на 4,4 відсотка. І так триватиме. Дорожній фонд, що недавно запрацював, 75% коштів виділяє на автошляхи. Наступного року — 100%. Якість доріг підвищуватиметься, і частина вантажу піде з перевезень Укрзалізницею на автомобільний транспорт. У країнах ЄС і передових країнах Азії повертаються з перевезень автомобілями на залізницю. Вона вважається більш екологічною.

Виклик номер один для Укрзалізниці — тарифна система.

Вона формувалася в 1950 роках і досі існує. Завдяки цьому перевозити, наприклад, метал у 2,5 разу дорожче, ніж залізну руду. Переговори, щоб наблизити українську тарифну систему до загальносвітової, зайшли в глухий кут.

Збиток у 2018 році від пасажирських перевезень — майже 10 млрд грн.

До 2030 року, якщо тенденція не зміниться, Укрзалізниця втратить до 100 млрд грн лише за цим напрямом.

Підвищення тарифів — політичне питання. Перед виборами підвищувати ціни на проїзд мало хто хоче. Склалася катастрофічна ситуація з державною компенсацією проїзду пільговиків. У 2018 році державний борг перед Укрзалізницею — близько 500 млн грн. І так триватиме, доки не буде монетизації пільг.

Голова УЗ Євген Кравцов як приклад низьких тарифів наводив приміський потяг Київ — Фастів (відстань 63 км). Квиток коштує 9,99 грн. Яка має бути вартість для такого напрямку, запитуємо у Володимира Шульмейстера.

— Це можна порівняти з відстанню Амстердам — Гаага у Нідерландах. Пасажири платять 15 євро. Це в 40 разів дорожче, ніж у нас. Але там і якість інша. Зараз Укрзалізниця працює значно нижче від собівартості.

За рівнем зношеності інфраструктури в 2018 році Укрзалізниця опинилася на 37 місці в світі.

На 12 позицій опустилася з 2014 року і далі скочується. Зношені 40% шляхів. Що вище ми в такому рейтингу, то гіршою є безпека, нижча швидкість переміщення залізницею. У 2025 році з нинішньою динамікою 60% шляхів будуть аварійні.

– 2025 рік може стати "точкою неповернення" — коли знос інфраструктури буде дуже потужним, — каже Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури Українського інституту майбутнього. — Необхідно від 30 до 60 мільярдів доларів інвестицій в інфраструктуру та рухомий склад.

Показник залучення коштів в Укрза­лізницю майже дорівнює ну­лю, на відміну від інших країн.

У світі до 2022 року $2,3 трлн інвестицій підуть в залізничний транспорт. У Нідерландах вклали 3,5 млрд євро — тільки в рухомий склад пасажирських перевезень. У середньому треба інвестувати $3 млрд на рік, вважає Володимир Шульмейстер.

— Парламент відновив повну сплату Укрзалізницею податку на землю, — нарікає директор з економіки і фінансів ПАТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев. — Ця сума відтепер становитиме 3,6 мільярда гривень щороку — замість 1,2 мільярда. Це абсолютно неприйнятно: в інших країнах залізниця не платить податку на землю. При цьому з майже 80 мільярдів гривень прибутку Укрзалізниця сплачує 20–22 мільярди платежів усіх рівнів.

При загальному прибутку у $3 млрд на рік, близько 84 млрд грн, Укрзалізниця втрачає $2 млрд. Шульмейстер пояснює на прикладі задачки з ванною. Кран відкручують, набирають ванну, паралельно вода з неї витікає. Якщо уявити Укрзалізницю як ванну, то частину доходів втрачаємо за рахунок нинішньої тарифної системи. Це мінус $800 млн на рік (22,4 млрд грн). Втрати від проїзду безбілетників передмістями — ще $150 млн (4,2 млрд грн). Додаємо неефективне управління власністю. Усередині самої Укрзалізниці є чимало дірок, через які витікає бюджет. Це, зокрема, і неефективні закупки — приблизно $200 млн на рік (5,6 млрд грн).

— Укрзалізниця може стати або гальмом, або двигуном у розвитку та модернізації країни, — вважає перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту Ігор Васюник, 49 років. — Реальний валовий внутрішній продукт України має безпосередній зв'язок з обсягом вантажних перевезень залізницею. Не важко спрогнозувати наслідки для економіки, якщо ефективність роботи Укрзалізниці сьогодні критично низька.

12 відсотків — на стільки з 1 квітня зростає вартість квитків Укрзалізниці. У жовтні ціна зросте ще на 12%.

Зараз ви читаєте новину «"Укрзалізниця потребує антикризової програми та менеджменту, який буде спроможний її виконати"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути