У Тернопільському художньому музеї з 15 лютого виставили відреставровану ікону Святого Миколая. У нього чотири руки.
У залі напівтемно. Світло не вмикають, бо немає відвідувачів. Реставратор 24-річна Юлія Демкович підводить до ікони. По обидва боки розвішані фотографії — етапи реставрації.
— Де її намалювали, не знаю. Нам із місцевої церкви Різдва Христового передали, — розповідає. — Виявилося на одному полотні три зображення. Оригінал намалювали наприкінці XVIII століття. Тоді на іконах робили фактурний орнамент — граф'я. Святого малювали фарбою на основі жовтка, змішаного з водою, пивом або оцтом.
Ікону двічі перемальовували олійною фарбою. Попереднє зображення покривали новим. Перше відрізняється від наступних положенням тіла святого.
— Може, образ був частково знищений. Або його перемальовували так, як було модно в той час, —припускає Юлія.
Спочатку Миколай був у зелених тонах, потім — у синіх. Останній — в яскравих, помаранчевих.
Реставратор відновила ікону так, що на ній можна частково побачити всі три зображення. Миколай постав із чотирма руками: двома лівими він тримає біблію та посох, двома правими — благословляє.
Відновлювали ікону п'ять місяців.
— Вийшла пародія на ікону, — вважає протоієрей церкви Воздвиження Чесного Хреста УАПЦ із Тернополя отець Дмитро Лисак. — Робити святого чотирируким чи двоголовим не личить. Якщо вже бралася за реставрацію, то треба було дійти до кінця — до того первісного, що створив автор. Бо підмальовують і перемальовують ікони часто, але найбільш ціниться первісне.
Коментарі