13 ікон XIV— XVII ст. відправили на реставрацію у столичному Художньому музеї. Через різкі перепади температури на них з'явилися тріщини, здулася фарба.
— Зараз температура піднялася до 14 градусів тепла, — касирка музею Тетяна Олексіївна гріє руки над обігрівачем. Вона в теплій пуховій кофті, на плечі накинула хустку. — А за сильних морозів опускалася до 10. Не можна було всидіти. Всі працівники ходили в куртках і шапках. Грілися гарячим чаєм.
Квиток до музею на вул. Грушевського, 6 коштує 20 грн, дитячий — 10, пенсіонери і студенти ходять за 5 грн. На касі висить оголошення про скорочення робочого дня. Раніше музей працював до 17.00, тепер зачиняється на годину раніше. Збоку від каси на дошці прикріплені папірці зі враженнями відвідувачів. На одному англійською написано: "Вразили ікони. Вони — неймовірні. Навіть у Метрополітен-музеї немає роботи, що могла б із ними зрівнятися".
— Через морози відвідувачів поменшало. За день приходять 30-40 людей, раніше мали до сотні. Іноземці незадоволені. Кажуть: "Ми хотіли на ікони подивитися, а ви половину поховали".
На вході до кожної зали музею сидять наглядачі. Кутаються в пальта, руки гріють біля ледь теплих батарей.
У музеї представлено 61 ікону. Вони займають три зали. У перших двох зняли по дві роботи. Замість них табличка "Твір на реконструкції". Третій зал закрили — бо там постраждало дев'ять ікон.
— Роботи почали псуватися, як тільки почалися морози, — каже заввідділу стародавнього мистецтва Галина Белікова, 52 роки. — Картини мають зберігатися при постійній температурі й вологості. Нормально — 18-20 градусів тепла, і вологість не більше 65 відсотків. У нас температура опустилася до 10 градусів, а вологість упала до 30-40 відсотків. Холод висушує повітря, від цього дерево зсихається. Першою віднесли до реставраторів ікону "Богородиця Одігітрія". На ній з'явилися дві нові тріщини, в кількох місцях видулася фарба. В усіх музеях світу працює система клімат-контролю. У нашому — немає.
На столі посеред зали лежать чотири ікони, накриті цигарковим папером. Їх зняли у вівторок, збираються реставрувати.
— Найбільше постраждала "Богоматір Волинська" XIV століття з Луцька. На ній фарба піднялася майже по всій поверхні. Фахівцям доведеться з нею працювати більше трьох тижнів. Вони мають слідкувати, щоб з ікони не впав жоден шматочок фарби.
Показує рельєфну візантійську ікону Святий Георгій. Вона найстаріша, XII ст. Ікона не постраждала, бо зберігається за скляною рамкою.
— Скло захищає від перепадів температури. Хотіли купити спеціальний бокс і для Волинської Богоматері. Їх роблять у Німеччині з куленепробивного скла. Всередині задається необхідна вологість і температура. Один коштує 10 тисяч доларів. Грошей на це не знайшли.
Галина Олексіївна веде до приймальні директора 58-річного Анатолія Мельника. За його столом акуратно розкладені папери, збоку лежать окуляри. Анатолій Іванович сидить у куртці, поправляє на шиї сірий шарф.
— Капітальний ремонт у цьому приміщенні не робили 110 років, — каже. — Частковою реставрацією обійтися не вийде. Треба вивести міську теплотрасу, що проходить через цокольне приміщення музею. Бо якщо вона розірветься, багато експонатів можемо втратити. Треба зміцнити фундамент. Коли музей зводили, тут їздили лише фаетони, а тепер рух значно посилився. Вібрація негативно впливає на картини. Проект реконструкції ухвалили років із 10 тому. Його підписували всі три президенти — Кучма, Ющенко і Янукович. Для розбудови музею виділили земельну ділянку на вулиці Інститутській. На будівництво сучасного комплексу потрібно 40 мільйонів доларів. Це дозволить зберігати картини в належних умовах і розширити тематику експозицій. На розвиток нічого не отримуємо. 2011 року з держбюджету нам виділили 2,1 мільйона гривень. Ці гроші пішли на підняття рівня протипожежної безпеки, часткове кондиціювання приміщень.
У кабінеті реставраторів заввідділу Наталія Чамлай під лупою розглядає пошкодження на іконі "Христос" другої половини XV ст.
— Відреставрували близько 10 робіт, — розповідає. — Від перепадів температури піднімається левкас і фарба відстає від основи. Для укладання левкасу на основу використовуємо осетровий клей. Наносимо його на цигарковий папір і пригладжуємо прасочкою. Відреставровані роботи назад у зали не заносимо — чекаємо, доки стабілізується температура.
Коментарі