20 листопада у столичному Театрі оперети відбувся гала-концерт переможців фестивалю "Червона рута". Музиканти виступили в напрямках танцювальної, акустичної, популярної і рок-музики. 4-годинний концерт відкрили лауреати конкурсу з українського автентичного фольклору.
Першу премію у цій номінації отримав київський гурт "Буття". Музиканти на двох скрипках, бубні та басолі заграли танець "гречаники".
— Цього року вперше змагаються у фольклорі, — каже скрипаль Кирило Стеценко, 58 років. — У світі народна музика давно перестала бути архаїкою. Сьогодні фольклор — це повсякденність.
На сцену запрошують переможців у жанрі акустичної музики. Кожен виконує по одній пісні.
— А теперь немного кухонных песен, — каже харківський музикант Євген Кудлатий. Він посів третє місце у своїй номінації. Одягнений у смугастий кольоровий светр, тримає гітару.
— Українську мову давай! — кричить із залу театральний режисер Сергій Архипчук, 51 рік.
— Все нормально — мы с Харькова приехали, — відповідає музикант. По закінченні пісні виразно протягує: "Дзякую".
— Фестиваль народжувався глибоко в підпіллі, — каже Сергій Архипчук. Він був одним з організаторів першої "Червоної рути". Вона відбулася 1989 року в Чернівцях на стадіоні "Буковина". — "Рута" виникла не одразу, а готувалася роками. Група людей придивлялися одне до одного. Кількох осіб вигнали з дирекції. Ті не були українцями по крові. Мали проблеми з допущенням до конкурсу "Братів Гадюкіних", бо вони демонстративно спілкувалися у Львові російською. Щоб фестиваль офіційно дозволили, до журі запросили голів фонду "Культура", товариства "Просвіта", представників державних установ. Тоді фестиваль підтримав комсомол.
Сергій Архипчук каже, що "Червона рута" передбачала незалежність країни.
— Дівчата у бюстгальтерах проносили на стадіон синьо-жовні прапори. Глядачів обшукували, арештовували, не давали носити символіку. Тараса Петриненка не пускали на сцену. Львівську акторку Ліду Данильчук двоє переодягнених у цивільне тримали, а один з розбігу бив ногою в живіт.
Серед організаторів першого фестивалю був Кирило Стеценко. Він сидить у шостому ряду.
— 1989-го на стадіоні було 30 тисяч глядачів, а сьогодні в маленькому залі оперети набереться з тисячу, — каже музикант. — Фестиваль дрібніє, втрачає рівень, перестає впливати на суспільство. Остання прогресивна і потужна "Рута" була в Харкові 1997-го. Тоді на ній засвітилися Катя Чілі, "Танок на Майдані Конго", "Тартак".
У цьогорічному фестивалі взяли участь понад 300 музичних колективів і виконавців. Перше місце в жанрах "популярна" та "рок-музика" не присудили нікому. Переможцем у номінації "інша музика" став столичний гурт "Ілларія".
Коментарі
2