— Впервые поехали за товаром на седьмой день блокады. У нас закончились медпрепараты. В России заказали месяц назад. До сих пор везут, — каже підприємець 37-річний Юрій. Має дві аптеки. Бізнесом займається понад 10 років. Прізвище просить не вказувати. Пояснює, на півострові відстежують усіх, хто перетинає кордон по продукти і скаржиться на місцеву владу. Викликають у поліцію на допити. — Виїхати з Криму без українського паспорта — нереально. Мій при отриманні російського не забрали. Думав спалити, але стало шкода. Лишив на згадку.
Юрій — невисокий, має русяве волосся до плечей. У соцмережі написав оголошення: "У нас возобновили ассортимент лекарств. Поставки из Украины".
— Оголошення давав під чужим іменем. Колись зареєстрував, щоб знайомитися з дівчатами, — розповідає. — Ліків бракує. Анальгіну, корвалолу, валідолу київського заводу, з Харкова везли препарати крові, гормональні. Вони потрібні постійно. Коли почалася блокада, кілька днів в інтернеті вичитував, як пропускають на кордоні. Двічі їздив глянути. Коли перетинав кордон, трусилися коліна, весь спітнів. Боявся, що український паспорт не приймуть. Вигадав легенду, що їду до хворої мами. Насправді, в Україні маю лише тітку і то не знаю, де вона живе.
Юрій подався в Херсон.
— Коли скупився, зайшов у супермаркет. Там зустрів молоду пару з Криму. Вони вже втретє під час блокади були в Україні. Розказали, що по оптові покупки краще їхати в Миколаївську область. На Херсонщині за кілька днів після блокади підняли ціни на крупу, томатну пасту, олію, овочі. Наших тут зараз багато. Легкові автомобілі на кордоні ніхто не перевіряє. Познайомився з людьми, які їздять кілька разів на тиждень в Україну. Привозять на замовлення товари. З'явився підпільний ринок на зразок 1990-х.
З Ігорем та Аліною із Севастополя зв'язуюся у середу 30 вересня телефоном. Родина скуповується в Миколаєві.
— Времени на закупку товара мало. Дорога из Крыма в Николаевскую область забирает 7–8 часов. В основном везем молочку, йогурты, детские каши, смеси. В этот раз есть заказ на скумбрию, несколько мешков сухой штукатурки и лака, — каже Аліна, вона працює в торгівлі. — Проблема на півострові не лише з харчами. З України везли якісний камінь для будівництва, лаки, фарби, дерево. Через кілька місяців почнеться проблема з одягом. Кримчани звикли до якісного турецького, а через Росію його не везуть. Привезли партію білоруських спортивних костюмів і російських суконь та светрів. Але після першого прання вони розтягуються.
Транспортна блокада Криму триває з 20 вересня. Активісти продовжують не пускати вантажівки з продуктами. 30 вересня повідомили, що "Правий сектор" побудував дамбу на північно-кримському каналі. Перекрили прісну воду на півострів. Того ж дня перед російським пропускним пунктом розтягнули український прапор 10 м завширшки і 26 завдовжки.
На залізниці поставили протитанкові їжаки
У понеділок протитанковими їжаками й бетонними плитами заблокували залізничну колію до кримського заводу "Титан". Він належить українському мільярдеру Дмитрові Фірташу, 50 років. Доти активісти тиждень чергували поблизу найближчої залізничної станції у Херсонській області. Не пускали сировину на підприємство. Там зібралося 60 вагонів. Кажуть, розблокують після повернення півострова Україні.
Завод є одним із найбільших у Східній Європі виробників діоксиду титану. Експортує продукцію в понад 50 країн. Запасів сировини на підприємстві вистачить на місяць, каже так званий голова уряду Криму 42-річний Сергій Аксьонов. Обіцяє допомогти Фірташу. Збираються постачати сировину з російських регіонів.
США звинувачують Дмитра Фірташа в хабарі індійським чиновникам — за дозвіл на видобуток корисних копалин. Торік у березні олігарха арештували в Австрії. Тамтешній суд поки що не погоджує його екстрадицію до США.
Коментарі
2