— За останні 20 років ставлення батьків до вчителів кардинально змінилося. Раніше матері й батьки не втручалися в навчальний процес і довіряли педагогу. А зараз навпаки, — говорить лікар-психолог, член Асоціації корекційних педагогів України 46-річна Наталія Липка. Займається практиками з дітьми. Розповідає про головні причини цькування вчителів.
Як це впливає на поведінку учнів?
— Вони бачать зневажливе ставлення батьків до вчителів і наслідують таку поведінку, в інших формах.
Чи можуть причиною негативної поведінки стати друзі?
— Так, часто школярі лише прикидаються друзями однокласників. А насправді шукають жертву. Переконують, що зривати урок чи насміхатися над учителем — це круто. І якщо нова людина хоче влитися в компанію, має робити неправильні й неприємні для педагога речі.
Потрібно пояснити дитині, хто такі справжні товариші. Запитати — нові друзі їй допомагають і підтримують чи лише глузують.
Чому під час дистанційного навчання булінг щодо вчителів став масовим?
— Багато дітей думають, що витівки лишаться безкарними. Вчителі також не знають, як правильно чинити. Школяр не перебуває поряд, його неможливо викликати після уроків і провести наодинці виховну бесіду. Та найбільшою проблемою є поведінка батьків. Під час карантину весь контроль за дитиною ліг на їхні плечі. Стають роздратованими, гірше контролюють емоції. Замість спокійно вирішити проблему, що виникає у школяра з навчанням, критикують систему освіти та вчителів. Їхні коментарі спонукають дитину згодом поливати брудом педагога.
Батькам необхідно припинити погано висловлюватися про педагогів при дітях.
У карантин школяр починає нудьгувати, в нього виникає емоційний голод. Щоб компенсувати це, береться цькувати вчителя, адже він єдиний звертає на учня увагу.
Як учителю повернути авторитет серед дітей?
— Найважливіше, щоб педагог припиняв будь-які ознаки булінгу одразу, не давши ситуації розвинутися. Якщо буде один або два випадки цькування, однак із кривдником усе владнають, інші також це відчують. Та коли авторитет усе ж похитнувся, необхідно змінювати стиль викладання. Менше розповідати, а змушувати учнів більше виконувати практичних робіт. Необхідно, щоб школярі якомога більше роздумували над предметом. Можна частіше давати тести чи самостійні роботи. Тоді вони фокусують увагу на матеріалі, а не на вчителеві.
Які наслідки для вчителя, над яким чинили булінг?
— Через хвилювання людина втрачає психологічне і фізичне здоров'я, рівновагу. Їй складно приймати рішення, проводити заняття, адже постійно турбує сум'яття. Якщо над учителем вчинили булінг, не можна це приховувати. Слід розповісти про ситуацію будь-кому, кому він довіряє. Це може бути колега, хтось із рідних, а найкраще — психолог. Коли людина розказує про свою проблему, в її мозку задіюються аналітичні центри. Починає краще сприймати обставини і тоді простіше знайти рішення. Легше впоратися з емоціями й тривогою.
Коментарі