40-кілометровий залізничний тунель під Гібралтарською протокою сполучить Африку та Європу. Його будівництво — перша спроба об"єднати два континенти. Минулого тижня глави урядів Іспанії та Марокко заявили, що готові докласти всіх зусиль для реалізації проекту.
Зараз із міста Танжер на північному узбережжі Марокко до Іспанії добираються паромом.
Проект залізничного сполучення розробляє швейцарець Джованні Ломбарді, 80 років. Він був одним із проектувальників Євротунелю під протокою Ла-Манш між Францією та Великою Британією.
— Новий проект не можна порівняти з жодним попереднім, — запевняє Ломбарді. — Це виклик для мене.
Тунель між Африкою та Європою планували зробити коротшим. Однак тоді працювати довелося б на глибині 900 м під водою. Тому інженери обрали трохи довший шлях. Він пролягатиме на 300-метровій глибині. Це у шість разів глибше, ніж сполучення під Ла-Маншем.
Окрім глибини, проблемою для інженерів може стати дно в районі, де Середземне море зустрічається з Атлантичним океаном. Це активна сейсмічна зона. Там стикаються африканська та європейська плити.
З обох берегів — іспанського та марокканського — уже викопали тестові фрагменти тунелю. Спеціалісти взяли зразки ґрунту. Їх дослідження допоможе команді інженерів розуміти особливості поверхні, де триватимуть роботи.
Вартість будівництва поки що не підрахували. Іспанська та марокканська сторони називають суму $5–10 млрд. Досвід Євротунелю показує, що такі проекти забирають значно більше грошей, ніж планується.
До кінця року науковці сподіваються повністю вивчити морське дно в районі прокладання тунелю й розробити остаточний проект. Роботи планують розпочати 2008 року, а закінчити 2025-го. За перший рік користування тунелем планують перевезти 9 млн пасажирів і 8 млн т вантажу.
Найдовший тунель сполучає японські острови
Довжина тунелю "Сейкан", який спорудили між японськими островами Хонсю та Хоккайдо, 53,9 км. 23,3 із них проходять під водою. Цей тунель — найдовший у світі, відкрили його 1988 року.
Другий за протяжністю — Євротунель. Віл Фолкстоуна (Велика Британія) до Кале (Франція) — 49,94 км. Однак підводна ділянка на 14,7 км довша, ніж у "Сейкану". Тунель під Ла-Маншем відкрили 1994 року.
Коментарі