До перших класів нині йдуть значно здібніші діти, ніж кілька десятків років тому. У зв"язку з науково-технічним прогресом тепер п"ята частина дошкільнят мають потенціал обдарованих дітей.
— У школах же виявляють тільки два-п"ять відсотків обдарованих дітей з усієї маси. Батьки та вчителі не розвивають належним чином їх здібності, — говорить Катерина Муліка, завідувачка обласного Центру практичної психології і соцроботи. — У старшому дошкільному і молодшому шкільному віці більше обдарованих дівчат. У старших класах — хлопців. І жінок-геніїв у світі мало.
Діти, які йдуть до школи, не тільки знають літери та склади, але й читають.
— Нинішні діти змалечку працюють на комп"ютерах, дивляться фільми й телепередачі для старшого віку. Із ними можна поспілкуватися на будь-яку тему. Навчальну програму опановують нормально, хоч вона набагато складніша, ніж років 15 тому, — каже 47-річна Любов Мельник, учитель початкових класів школи в селі Погреби Глобинського району.
Проте відзначає, у селах батьки раніше більше уваги приділяли підготовці дитини до школи. Дошкільнят готували в дитсадках, але по багатьох селах їх закрили.
— Тепер же батьки в основному переймаються, щоб їхні чада мали гарне навчальне приладдя, були одягнені не гірше від інших, — зауважує Любов Анатоліївна.
Звертає увагу на те, що колись діти були скромніші та стриманіші. Нині ж їх удома вчать давати здачі у випадку конфліктів.
13-річний Олександр Костюкович 1 вересня піде в 11-й клас із поглибленим вивченням англійської мови школи N3 у Полтаві. Від своїх однокласників він менший на три роки.
Алфавіт хлопець вивчив у два роки. Із батьком його мати Наталія розлучилася, коли Олександру було три роки. Віддала сина на виховання своїм батькам у Великі Будища на Диканьщині.
У школу Олександра прийняли в чотири роки відразу в другий клас. Тоді він уже прочитав 600 сторінок міфів Давньої Греції, міг розповісти їх напам"ять.
Бабуся Віра Костюкович не вважає онука вундеркіндом. Своїх доньок, Наталю та на шість років старшу Жанну, вона навчила читати в чотири роки. Олександра в молодших класах ображали, одного разу викупали в калюжі. Постояти за себе він не міг, бо слабший від своїх однокласників.
Чотири роки тому хлопець потрапив у лікарню з підвищеним умістом ацетону в крові. Лікарі сказали, що це через великі навантаження. Нині хворіє не часто, загартований.
Радять до п"яти років не обтяжувати дітей навчанням письма й читання
За його навчанням слідкує мати. Не дозволяє дивитися мультфільми, називає їх тупими й повними жорстокості. Змушує переглядати пізнавально-наукові телеканали. Хлопець читає книжки англійською в оригіналі. Після закінчення школи вступатиме в медичний вуз у Київ. Матір переїде в столицю разом із ним.
— Однокласники ставляться до Сашка як до меншого брата. Не ображають його, поважають його розум. Агресивності в його бік нема, — говорить про Костюковича вчителька школи N3 Полтави, просить не називати імені. — Якщо у молодших класах різниця не зовсім істотна, то в старших класах вона разюча. Перш за все у фізичному розвитку. Хлопці запрошують його грати у футбол, але йому важко. Плюс у тому, що він раніше закінчить школу. І, звісно, у його розумі. Батьки приділяють багато уваги його навчанню. Тому він — один із найкращих учнів класу, йде на золоту медаль. Найбільше любить фізику і біологію.
Психологи й учителі радять не робити з дошкільнят вундеркіндів, бо з часом виникне купа проблем.
Занадто розумних дітей не люблять однолітки, тож у них мало друзів. Використовують їх тільки для списування шкільних завдань. Вундеркінди можуть зненавидіти людей, які їх постійно змушують щось учити. У таких дітей часті перевтоми. Іноді вони заїкаються, бо потік думок випереджає їхню мову. Також можуть бути агресивними, хворіти на енурез, безсоння, гастрит та інші психосоматичні захворювання. Психічні розлади в дітей зазвичай провокують дорослі, вимагаючи від них учитися, оцінюють їх за досягнення. Не досягши якоїсь мети, дитина сприймає себе нездарою.
Психологи радять до п"яти років не обтяжувати дітей навчанням письма й читання, а краще звернути увагу на розвиваючі ігри та забавки.
— Не варто віддавати дитину з трьох років у кілька гуртків. Навантаження має відповідати фізичному розвитку й можливостям дитини, слід берегти її здоров"я, — каже Катерина Муліка. — Батьки часто хочуть реалізувати в дитині те, чого самі не досягли. Не батьки повинні змушувати дитину щось учити, а дитина сама має обрати. Скажімо, іноземну мову дошкільняті слід вивчати не систематично, а в ігровій формі.
Вундеркінди не сприймають загальну систему школи. На уроках їм нудно, бо вже знають навчальний матеріал. Через це конфліктують з учителями.
— Можуть ображатися, коли на уроці тягнуть руку, а їх не запитують, — розповідає Катерина Миколаївна. — Обдаровані діти набагато чутливіші від звичайних.
16-річний Євген Боклаг із Гадяча піде в 11-й клас. Має отримати золоту медаль. Каже, батьки вчитися не заставляють. Це його бажання.
— Читати Женя навчився в три роки самостійно. Уже в п"ять розгадував кросворди, — згадує 57-річна Леся Донос, сусідка Боклага. — До дитсадка його не водили, був удома з бабусею. У чотири роки на карті міг показати всі країни і назвати їх столиці.
Євген 13 разів брав участь у телепроекті "Найрозумніший". Найбільшими досягненнями за три роки гри були четверте місце в сезоні і друге — в окремій грі. Планує й далі змагатися. Три останні роки посідає призові місця в республіканських олімпіадах і турнірах з географії. Хлопець показує понад 60 грамот і дипломів про перемоги на олімпіадах:
— Олімпіади пишуть із кількох предметів одночасно. То я встигаю зайти на дві по черзі. По результатах конкурсу "Кенгуру" отримав відмінний результат. За це нагородили двотижневим відпочинком у кримській Лівадії.
У будинку Боклагів чимало довідкової літератури, енциклопедій та іграшок.
— Це все подарунки за призові місця, — пояснює мама Алла Миколаївна. — А ще книжки, сувеніри, рюкзаки, чашки, футболки. Грошима десь понад 1,5 тисячі за рік набігає.
Необхідну інформацію Євген переважно черпає з Інтернету. Комп"ютер йому подарувала міська рада.
— Люблю філософію і психологію. Читаю багато художньої літератури. Нині — "Темну вежу" Стівена Кінга, — говорить хлопець. — Щовечора беру участь в інтернет-турнірі "Що? Де? Коли?". Двічі на місяць — я ведучий цієї гри, сам готую запитання.
На виконання домашнього завдання витрачає до 30 хв.
— Вистачає того, що в школі розповідають, — пояснює. — Було б добре зробити в старших класах профільне навчання. Та й викладати можна було б цікавіше, якщо змінити методику. Потрібно ввести філософію, музику, мистецтво. Узагалі учні перевантажені. Останній урок уже не сприймають.
Після школи Боклаг планує вивчати географію в Київському університеті ім. Шевченка.
Коментарі