Верховний суд на екстреному пленумі ухвалив рішення про дострокове припинення повноважень свого голови Всеволода Князєва, якому висловили недовіру через підозру в корупції. Це рішення підтримали 140 зі 142 присутніх. 26 з них не було на пленумі. Голосування було таємним. Обов'язки голови виконуватиме Дмитро Луспеник – суддя Касаційного цивільного суду в складі ВС. Напередодні Національне антикорупційне бюро повідомило, що Князєва спіймали на хабарі у $2,7 млн.
Все це – результат роботи антикорупційних органів. Те, що в Україні створювали багато років. Але зараз стоїть не менше важливе питання – формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів, від якої залежить майбутнє всієї системи та країни взагалі. Про це в інтерв'ю Gazeta.ua розповів голова правління фундації DEJURE, юрист Михайло Жернаков.
НАБУ зловило голову ВС Всеволода Князєва на $2,7 млн хабара, обшукали ще 18 суддів. Почалася боротьба з топ-корупцією чи що за цим стоїть? Наскільки ця справа є показовою?
Слідство і процесуальний нагляд по цій справі зробили НАБУ та САП. У нас є переконання, що ними хтось керує? Ні. Враховуючи як політична влада затягувала із призначенням незалежних керівників цих органів. Принаймні, САП. Поки ми не бачили багато доказів, окрім дивану з грошима. Але якщо НАБУ і САП стверджують про це, то, напевно, мають доказову базу, щоб говорити про масштабну корупцію. Тим більше, що йдеться про 18 суддів одразу.
Це те, що створювали багато років. Починали ще у 2014-2015
Це результат роботи антикорупційних органів. Назвати це масштабною боротьбою з корупцією – це не те, що хтось сів на Банковій і натиснув спеціальну кнопку. Це те, що створювали багато років. Починали ще у 2014-2015-х роках. Це дає результати. А те, як погано ми робили добір до Верховного суду – також показує свої результати.
Судді ВС виразили недовіру Князєву. Що це значить?
Припиняються повноваження голови суду. А це означає, що протягом місяця мають обрати нового.
Все залежить від того, які розклади і голоси у Верховному суді. На жаль, є ризик того, що зараз цим спробують скористатися інші сили, які були в опозиції до Князєва. Щоб хитнути ситуацію у свій бік. Там мало з кого можна обрати достойного голову.
Князєву світить від 8 до 12 років. Чи реально, щоб у нас посадили такого топ-чиновника?
Голови Верховного суду не було. Чи реально це? Треба дивитися. Але раніше не було навіть підозри. Тепер це реально. Все залежить від Антикорупційного суду. Який також формувався з міжнародними експертами, а не як Верховний. І маємо результат. ВАКС, очевидно, і давав дозвіл на негласні розшукові дії НАБУ і САП. Якщо не було витоку інформації, то вони спрацювали дуже добре. Чи буде рішення і обвинувальний вирок – все залежить від доказової бази. Ця справа – результат кропіткої роботи з вибудови антикорупційних органів.
Голова Верховного суду отримує близько 420-450 тис. Плюс премії, надбавки, пільги. Можна точно говорити про 600 тис. на руки, каже нардеп Олексій Гончаренко. В рік виходить близько 7,2 млн грн. Тобто висока зарплата - не гараниія від бажання чиновників збагатитися?
Висока – принаймні ринкова зарплата є необхідною, щоб людина не йшла за доплатою ще кудись. Але вона не є достатньою. Запорукою, що правильні люди потраплятимуть на посади, є правильна процедура добору. І правильні люди в комісіях, які здійснюють добір. Дуже хочеться, щоб хоча б десята частина уваги від цього скандалу приділялася б формуванню Вищої кваліфікаційної комісії суддів, яке відбувається у ці дні. Бо це саме та комісія, яка привела до Верховного суду цих діячів. Тому за умови пильної уваги громадськості у нас є шанс, що наберуть на 2,5 тисяч вакансій хороших людей. Маємо слідкувати за цим добором, щоб такі речі не повторювалися.
Нардеп Ярослав Юрчишин пише про ліквідацію Окружного адміністративного суду Києва: "вовчий суд" ніяк не хоче канути в лету і чіпляється за будь-які формальності, що можуть відтермінувати його остаточне поховання на смітнику судової історії". Суддя Руслан Арсірій подав до Київського окружного адміністративного суду позов проти Державної судової адміністрації щодо скасування їх наказу про утворення ліквідаційної комісії ОАСК. Як нам вирішити цю ситуацію?
Розголос працює. Звісно в ОАСКу дуже добре розуміються на всіх цих юридичних штуках. Але по-суті - це технічна процедура. Набагато більш важливе – формування ВККС. Тому що вона розглядатиме кваліфікаційне оцінювання цих суддів. І вирішуватиме, залишатимуться вони у системі чи ні. Якщо їх викинути, то опиратися ліквідації юрсоби буде просто нікому. Ярослав правий, що це важливе питання. Але основе тут – саме ВККС.
Волкова покривала факти тиску голови суду Бабенка, який зараз втік з України, на свого колегу
"Закінчилися співбесіди з кандидатами на посаду членів суддівської Вищої кваліфкомісії - органу, який от-от має набрати близько 2500 нових українських суддів. І от чому важлива була прозорість процесу: дехто з кандидатів, щодо кого були претензії, спростував їх. А деякі інші, навпаки, себе ще глибше закопали" – ваша цитата про конкурс у ВККС. Які найпроблемніші моменти побачили?
Вже побачили вісім кандидатів, які або не до кінця пояснили деякі обставини своєї біографії, або взагалі з'ясувалися нові – проблемні. Вони є різного ступеня тяжкості. Хтось продав машину за 49 тисяч гривень – що, скоріше за все, свідчить про ухилення від фінмоніторингу. Колишня суддя Волкова покривала факти тиску голови суду Бабенка, який зараз втік з України, на свого колегу Бондаренка. Нещодавно ВРП сама дозволила тримати Бабенка під вартою – правда поки заоочно. Але Волкову стосовно цієї обставини детально не допитували. А вона просто збрехала про це на співбесіді. Чи така особа буде достойною на посаді члена Вищої кваліфкомісії суддів? Точно ні. Є колишній колега з Громадської ради доброчесності Петро Варишко, який як мінімум не договорював, а то і збрехав про причини, чому пішов. А стосовно нього є питання. Таких принципових речей немало.
Треба призначити нормальний склад ВККС
Ви говорите про вісім людей. Але треба добрати понад 2 тис. Як не пропустити тих, хто захоче щось приховати?
Саме тому ми зараз формуємо ВККС. І від кожного її члена сильно залежить, хто буде цими двома з половиною тисячами. Якщо нам вдасться, щоб до кожного з них не було претензій – а ми знайшли таких 23, з них 16 можна вибрати запросто. Тому треба призначити нормальний склад ВККС, вони запустять процес формування нового складу Громадської ради доброчесності. Це ще 20 людей, які допомагатимуть дотримуватися доброчесності. А 36 людей зможуть впоратися із завданням набрати 2,5 тисячі, якщо ГРД свого часу змогла перевірити 3 тисячі суддів і ухвалили висновки стосовно них.
Зараз треба уважно слідкувати, хто і що говорить
Це звучить як схема, де зможемо збудувати хорошу систему. Але є є певні люди та організації, які намагаються ставити палиці в колеса. Хто може стати на заваді у формуванні здорової судової системи?
Вся судова мафія і впливові бізнесмени, які користуються послугами старої корумпованої системи. Вони – противники змін. Ймовірно, нам вдасться сформувати непоганий або навіть хороший склад ВККС, який ті не контролюють. Вони говоритимуть: "Не треба нам ці дві з половиною тисячі. Давайте перетасуємо судову систему. Змінимо територіальність, підслідність. І взагалі, може нам не треба нікого набирати". Ці люди хвилюються не за стан всієї системи, а про те, щоб все було як раніше. Щоб можна було заплатити гроші судді і впливати на вигідне їм рішення. Тому зараз треба уважно слідкувати, хто і що говорить.
Якщо ми сказали, що треба набрати 2,5 тисячі суддів, то маємо набрати. Якщо треба сформувати ВККС, то маємо зробити таку, до якої немає претензій.
Фінальний список членів ВККС Вища рада правосуддя оголосить десь за тиждень. "Сподіваємося, вони врахують всю важливу інформацію і дійсно виберуть найкращих" – ви пишете. Якщо не врахують, які ризики матимемо?
Відсутність верховенства права, Європейської інтеграції, сильної економіки та армії. Зрештою – програш у війні.
Це насправді потужний сигнал нашій судовій системі
Україну часто критикують на Заході за корупцію та повільну боротьбу з нею. На що реально впливають такі ситуації, як справа голови ВС? Чи дійсно це може стати причиною повільного постачання зброї і недостатньої допомогти з грошима?
У Верховному суді не всі святоші. Але це не є умовою нашої євроінтеграції, а тим більше – постачання зброї. Навпаки багато європейських колег цю справу бачать як ознаку того, що працює антикорупційна інфраструктура. Що корупційні схеми, які є у найвищих ешелонах влади, викриваються. А людей притягають до відповідальності.
Це, насправді, потужний сигнал нашій судовій системі. Ми зараз фактично кажемо: навіть якщо ти голова Верховного суду, – не означає, що за тобою не прийде справедливість. І це найважливіше. Тому говоримо про позитивний сигнал нашим міжнародним партнерам, що Україна дійсно бореться з корупцією.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Багато хто стік кров'ю і не дожив до евакуації" – дружина полоненого "азовця"
У 2023 році Україна у внутрішній політиці підходила з низкою завдань для інтеграції до Європейського союзу. Одна з них – судова реформа. Маємо запустити повноцінну роботу судів та повернути довіру до представників Феміди. Як зараз просувається справа з реформою? Яких успіхів вдалося досягти?
Як мінімум вже реформували Вищу раду правосуддя. Чи до всіх обраних членів немає претензій? Ні. Чи ВРП показує якість роботи, порівняно з попередньою? Так. Але найголовнішим стане те, як зараз призначать склад ВККС. Це інституція, яка згадана під номером два поруч із Вищою радою правосуддя, яку нам треба реформувати. Залежно від того, який буде склад кваліфікаційної комісії, автоматично буде зрозуміло і успіх по ній самій, і успіх ВРП. Зможемо оцінити, як виконали другу у списку рекомендацію за кілька днів. А якщо це буде хороший склад – одразу поставимо дві жирні галочки. І Євросоюз зробить так само.
Маємо закінчити гратися у те, щоб зберегти контроль над Конституційним судом
Питання з Конституційним судом – найбільш проблемне зараз. Тому що і далі наші можновладці намагаються просунути модель, яка дасть просто захопити цю інстанцію. Замість того, щоб реформувати процедуру і обрати дійсно незалежних суддів. І це все під виглядом реформи. Маємо закінчити гратися у те, щоб зберегти контроль над Конституційним судом, і одночасно євроінтегруватися. Це несумісні речі. Чим швидше наша влада це усвідомить, тим краще нам всім буде.
Коментарі