вівторок, 10 квітня 2018 20:49

Витягла з волосся шпильку. Хотіла дістати кулю, але вона пішла ще глибше

45 років не бачила брата Ганна СОРОКА

1935 року На запрошення нашого священика до села приїхав єпископ Іван Бучко. Вітали його пишно – повісили синьо-жовтий прапор, хор одягнувся у вишите. У нашій церкві Святого Михаїла єпископ благословив громаду. Ночував у священика. Ми з сестрою Марисею вистелили зіллям дорогу до ліжка, де він спав.

Напівсироту Василя мої батьки взяли до себе, щоб помагав. Жив у нас. Тато його вдягав, годував і платив гроші. Любили його, як рідного. Раз пішов Василь на поле якогось поляка. Нарвав цибулі і приніс. Батько сказав: "Де взяв? Верни". Більшовики забрали Василя до армії, звідки він не вернувся.

Поляки в селі не робили на наші свята, а ми – на їхні. А ще вони давали гроші на нашу дзвіницю. Наприкінці 1930-х приїхали поляки в село з каральною акцією – мали злапати 20 чоловіків за політику. Четверо з них, багачі, сховалися в дідича (поміщик. – Країна), інші перечекали в Городку. А один на прізвище Портах тікав конем, коли його зупинили. Спитали: "Чи ви не знаєте, де є Портах?" Показав у протилежний бік: "Поїхав он туди". Так уникнув кари. Тоді сильно побили Іваніва й Гавриляка. Перший у лікарню не пішов, лежав удома. За два місяці помер. Залишив жінку і трьох дітей.

  Ганна СОРОКА  (дівоче прізвище – Жигар), 89 років, зв’язкова Організації українських націоналістів. Народилася 4 серпня 1928-го в селі Завидовичі Городоцького району на Львівщині в родині Івана Жигара та Єви Фурдас. Вони допомагали повстанцям продуктами. Батька двічі арештовували. Врешті засудили на вісім років виправно-трудових таборів і п’ять років – позбавлення громадянських прав. 1 лютого 1951-го помер у таборі. Закінчила сім класів школи. Вчилася у львівському училищі на кравчиню і на вчительських курсах. Була зв’язковою Організації українських націоналістів. 10 лютого 1951-го вийшла заміж за односельчанина Михайла Сороку, який повернувся з фронту. Обоє працювали в колгоспі. Живе в рідному селі. Чоловік помер 25 жовтня 2005 року. Похований у селі Завидовичі Городоцького району на Львівщині. Має чотирьох дітей, 10 онуків і 12 правнуків. Мала сімох братів і сестер: Ганну, Антіна, Василя, Осипа, Євстахія, Катерину та Марію. Брат Осип Жигар на псевдо ”Пімста” був чотовим у курені ”Леви” воєнної округи Української повстанської армії ”Буг”, потім – зв’язківцем у підпіллі ОУН. 1947-го перейшов у Західну Німеччину. Звідти емігрував у Канаду. Проживає в Торонто. Має двох синів
Ганна СОРОКА (дівоче прізвище – Жигар), 89 років, зв’язкова Організації українських націоналістів. Народилася 4 серпня 1928-го в селі Завидовичі Городоцького району на Львівщині в родині Івана Жигара та Єви Фурдас. Вони допомагали повстанцям продуктами. Батька двічі арештовували. Врешті засудили на вісім років виправно-трудових таборів і п’ять років – позбавлення громадянських прав. 1 лютого 1951-го помер у таборі. Закінчила сім класів школи. Вчилася у львівському училищі на кравчиню і на вчительських курсах. Була зв’язковою Організації українських націоналістів. 10 лютого 1951-го вийшла заміж за односельчанина Михайла Сороку, який повернувся з фронту. Обоє працювали в колгоспі. Живе в рідному селі. Чоловік помер 25 жовтня 2005 року. Похований у селі Завидовичі Городоцького району на Львівщині. Має чотирьох дітей, 10 онуків і 12 правнуків. Мала сімох братів і сестер: Ганну, Антіна, Василя, Осипа, Євстахія, Катерину та Марію. Брат Осип Жигар на псевдо ”Пімста” був чотовим у курені ”Леви” воєнної округи Української повстанської армії ”Буг”, потім – зв’язківцем у підпіллі ОУН. 1947-го перейшов у Західну Німеччину. Звідти емігрував у Канаду. Проживає в Торонто. Має двох синів

Вчилася у старенькій школі, що розвалювалася. У нашому господарстві тато організував майстерню з виробництва щіток – для взуття, підлоги. Виручені кошти віддав на будівництво нової школи. По грошу давали і ті, хто здавав молоко на молочарню. Школу відкрили за німців. Першого ж дня священик її покропив. У кожному класі повісили освячений у церкві хрест.

Повстанці забрали з молочарні п'ять блоків масла по 5 кілограмів. Німці почали слідство. Забрали керуючого Петра Телюка і його заступника Йосифа Филипіва. Били обох. Не пройшло і півроку, як Йосиф помер. Похорон зробили великий, гарний. Вбрали його, як до шлюбу, бо був ще хлопцем. Я причепила йому на груди квітку із синьо-жовтою стонгою (стрічка. – Країна).

Німці закликали чоловіків чистити трасу від снігу. Хлопи взяли шуфлі (лопати. – Країна) в руки й полетіли. Наш сусід Іван Гузар чогось довго збирався. Його вивели на подвір'я в одній сорочці й сильно били райпачами (палиці з плетеної лози. – Країна). Я плакала. Після того він не міг робити. Десь за півроку помер.

Жив у селі Шмілько. За Польщі робив у молочарні, а як прийшли перші совєти – працював у своєму господарстві. Розказували, що він і директор школи Кабушкін перестріли Івана, який мав антирадянську листівку. Нарадили йти з ними до Городка. Там хлопця замордували. Згодом Шмілько подався в совєтську армію. Коли прийшли німці, разом із нею відступив. Люди з села тоді постріляли його батьків і сестру. Казали: кров за кров. Після війни Шмілько приїхав до села в цивільному, хотів розізнати про долю рідних. Але нічого толком не довідався.

Багато людей із села вивезли в Німеччину на роботу. Списки формував голова сільради. Дійшла черга до зовсім юних. Мій тато сказав: "Не можна всю молодь відправляти до Німеччини". Він задумав скинути сільського голову. Якось уночі зібрав у нашій стодолі вісьмох господарів. Стали радитися. Батько не хотів бути головою. Висунув Гринька Юринця, але той відмовився. Сказав: "Я – інвалід, маю багато дітей". Поставили Савку. Як прийшли другі більшовики, його заслали в Сибір.

Брат Осип сказав, що буде відходити з хлопцями до лісу. Але просив не говорити батькам. Ладила йому броцак (рюкзак. – Країна): впхнула щітку, мило, пасту, рушник, білизну, сорочки і коц (ковдра. – Країна). Поклала і свою хустку, щоб мене згадував. То була потрібна річ – хусткою можна й рану перев'язати. Сіли вечеряти. Мене стала совість мучити: брат може загинути, а попрощатися ніхто не встигне. Сказала: "Тату, наш Осип нині відходить. Ви 1918 року не здобули України, то він іде здобувати". За півгодини під'їхала фіра з хлопцями, й Осип скочив на неї. Наступного разу побачилися 1991-го в Торонто.

Покликали до сільського магазину. По боках від мене на лавці сіли двоє. Спитали: "Когда вы приехали с Германии?" Відказала, що взагалі там не була. Стали тягти за коси. Один розірвав на мені одяг і сильно стиснув груди. Кричала несамовито. Благала секретаря сільради Гука: "Скажіть, що не було мене в Німеччині". Відповів: "Я там знаю, де ти була". Тут прибіг місцевий Гринько: "Панове, в Німеччині була не та дівчина". Та Ганна, яку вони шукали, додому не повернулася. Згодом писала рідним із Канади.

На щедрий вечір 1946-го вночі біля нашої хати стала фіра. Була на подвір'ї, коли підійшли двоє старших чоловіків: приймай подарунки. Занесла в хату три стоси листівок. Наказали розклеїти тієї ж ночі. Це було небезпечно, бо в селі стояв гарнізон. Але наказ мала виконати. Половину листівок дала Миколі, який приїхав до батьків зі Львова, де вчився. Клеїли на парканах, стодолах і деревах звареним у воді борошном. Раптом підійшла подруга Катруся. Спитала, що роблю. Відказала: "Якщо комусь хоч слово скажеш, відріжу язика, а хлопці приб'ють печатку на чоло і пострижуть наголо". Катерина мовчала до смерті.

Автор: фото надане Ганною СОРОКОЮ
  Ганна Сорока з племінницею Євою і сестрою Марією (справа наліво). 1940 рік
Ганна Сорока з племінницею Євою і сестрою Марією (справа наліво). 1940 рік

У ніч перед виборами до Верховної ради СРСР у лютому 1946 року на сільській школі, де мали голосувати, повстанці повісили синьо-жовтий стяг. Більшовики запримітили його о четвертій дня, бо одна старша жінка ніяк не могла відвести від прапора очей. Скоро зняли. Батько, який весь день разом із двома чоловіками охороняв у школі урну, після голосування привів до нас на гостину трьох більшовиків. Один із них, Симеренко, взяв качалку і став бити мене по спині. Тато скочив і закричав: "Що робиш? За що б'єш бахура (дитина. – Країна)?" Той відказав: "Я даю їй лиш п'ять, а 20 – дарую". Мав на увазі 25 років тюрми за те, що помагала повстанцям уночі перед виборами. Вони зайшли до нас після того, як повісили прапор. Дала їм хліба і вареного м'яса. Потім через городи повела до стодоли, що була за кілька хат від нашої. На випадок облави, сказала тікали в бік Мохнатиці (назва пасовища. – Країна).

Уночі прийшли шестеро повстанців. Із ними був поранений у плече "Бас". Узяла теплу воду, йод, бинти. Витягла з волосся шпангу (шпилька. – Країна). Хотіла дістати кулю, але вона пішла ще глибше. Перев'язала рану. Він стогнав від болю, марив: "Мамо, дай пити. Мамо, мені так рука болить". Плакав, а я й собі. Бачила, що лишати зброю біля нього небезпечно. Сховала ніж і автомат. "Баса" залишили на ніч у своїй хаті, а самі подалися до іншої. На другий день прийшла зв'язкова "Орися". Піднесла йому тарілку з зупою. А він до неї: "Ти де була? Коло мене хто ходить? Марш звідси, щоб я тебе не бачив!" Шпурнув ту тарілку так, що вона розбилася. Через деякий час з'явилися хлопці. Став до них кричати, чого лишили його беззбройного. Пояснила, чого зброю у нього забрала. Все повернула. Разом повечеряли, і вони пішли. "Баса" забрали з собою.

На Спаса 1947 року більшовики поранили Івана Гаврилишина з УПА. Того вечора він прийшов у село привітати сестру з народженням сина. Стрибки (від російського "истребительный батальйон" – воєнізовані формування, створені з місцевого населення для боротьби з підпільниками. – Країна) за ним пильнували і влаштували засідку. Побачили Івана й почали стріляти. Поранений він якось дійшов до хати Тані Маціївської, яка жила на околиці. Вона прийняла Івана, намагалася врятувати. Але за кілька годин він помер. Таня відтягнула його у стодолу, загорнула у сніп і накрила жолобом. Під час обшуку більшовики все перерили, але туди заглянути не додумалися. У той час у селі померла жінка. То Івана таємно вночі поховали біля неї. Більшовики ходили по цвинтарі, шукали свіжу могилу. Священик підтвердив, що ховали тільки жінку.

У день святого Михаїла (21 листопада. – Країна) 1948 року тата забрали вдруге – за політику і за те, що був "куркуль". Деякий час тримали в тюрмі на Лонцького у Львові. Спочатку возила передачі, а потім їх перестали приймати. Три місяці ми не знали, що з татом. Із Полтави він написав, що його засудили на вісім років таборів. Спершу відправили в Караганду, потім перевели в Іркутськ. Ми йому послали сорочку, кальсони, борошно і тютюн – щоб їжу вимінював. Через деякий час усі посилки стали повертатися назад без жодних пояснень. Раз поїхала забирати чергову повернену посилку в Городок. Перед тим як віддати, поштарка здерла наклеєну на ній карточку. Там було написано, щоб посилок від нас більше не приймали. Зрозуміла: тата не стало. Невдовзі мій племінник Андрій, який робив у поштовому вагоні, поїхав у той табір. Йому сказали, що мій тато помер 1 лютого 1951 року. 10 лютого, нічого не відаючи, я брала шлюб із Михайлом.

Як прийшли розкуркулювати, то забрали всю худобу і реманент. Усе наше поле відійшло колгоспу, а стайню і стодолу довжиною у 25 метрів розібрали. Залишили без даху над головою. Наш міліціонер сказав: "Займіть собі хату. Але нікому не говоріть, що я таке радив". Казав про хату, господарів якої виселили у Сибір. Міліціонери тримали там своїх коней. Ми з чоловіком вибили двері, та й зайшли зі своїми пожитками. У Городку начальство радилося, що з нами робити. Вирішили нам ту хату віддати, бо чоловік був ветераном війни.

У травні 1951-го вивезли маму з найменшим братом Стахом у Тюменську область на спецпоселення. За два роки він женився. Мати лишатися там не хотіла. Назбирала грошей на дорогу і втекла додому. Я працювала бригадиром у колгоспі. Сказали йти додому, бо там мене чекають дільничний і якийсь чоловік із МДБ (Міністерство державної безпеки. – Країна). Їх і маму посадила за стіл. Поставила самогонку, сало і цибулю: "Тепер буде заміна: мама лишається, а я поїду замість неї". Знала, що мене не візьмуть, бо маю чоловіка-фронтовика. Коли гості трохи захмеліли, підійшла до того чекіста і всунула йому в кишеню пару рублів. Сказав приходити наступного дня до нього в Городок на розмову. Так і зробила. Він говорив: "Є розпорядження – коли втікача зловили в дорозі, слати назад. А як застали дома, то залишити в спокої". Більше нас не чіпали.

Зараз ви читаєте новину «Витягла з волосся шпильку. Хотіла дістати кулю, але вона пішла ще глибше». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути