Вищий адмінсуд відмовився скасовувати ухвалення ВР змін до Податкового кодексу, по так званій "поправці Кличка". В своєму рішенні від 10 січня 2014 року ВАСУ відмовив Віталію Кличку у позові до Верховної Ради, президента про визнання дій та бездіяльності протиправними. 24 жовтня більшість проголосувала за поправки про те, що особа, яка має право на постійне проживання на території іноземної держави, вважається такою, що не проживає в Україні. Ці поправки, як вважають в "Ударі" можуть бути використані для заборони участі Віталія Кличка у виборах президента.
Тут ситуація двояка, тому можна передбачати, як кілька різних варіантів. Це якщо зважати на підхід до юридичної практики, який ми спостерігаємо в країні за останні роки. Фактично з 2010 року, коли була відмінена Конституція 2004 року Конституційним судом, ми можемо очікувати різні рішення в юридичній площині, які будуть мотивовані політичною доцільністю та можливостями, якими володіє влада.
З іншої точки зору, згідно із законодавством, коли є подібний прецедент, то вже питання не розглядається. Коли Кличко обирався в київські органи влади, був позов стосовно тієї ж причини. І оскільки він таке рішення оскаржив, то вдруге така практика не може бути застосована проти нього.
Окрім того, я в цьому більше вбачаю політтехнологічного кроку влади, який спрямований на те, щоби в опозиції не було єдиного кандидата. І суть не лише в публічному його оголошенні. Зараз для опозиційних сил головне для себе його визначити, обрати та працювати на його перемогу. Керівництво країни робить все, щоби не відбувся процес переговорів між всіма опозиційними силами.
Тобто це може бути просто елементом тиску, щоби опозиція виходила з того, що першому турі брали всі участь кандидати, а в другому робитиметься ставка на те, щоби вийшов не Кличко, а хтось інший. Бо на сьогодні в нього найбільше можливостей перемогти кандидата від влади.
До речі, що стосується юридичного рішення, то його немає і у самої влади. Якщо ж вона все таки знайде вихід, та заборонить йому балотуватись, то це призведе до негативних наслідків вже після виборів. Велика помилка всіх політичних сил (влади в першу чергу, бо вона несе відповідальність за те, що відбувається в країні) - це ставка на всі сценарії лише з єдиною метою - перемога у виборах 2015. І,фактично, всі сценарії, весь можливий інструментарій, в тому числі радикальний, вибудовується лише на самих виборах. Ніхто не думає про те, що буде після них.
Тому, якщо буде реалізований сценарій заборони Кличку брати участь у виборах, а в другий тур вийдуть, наприклад, Тягнибок із Януковичем, і другий виграє, після виборів влада зіштовхнеться з багатьма проблемами. Перша і основна - делегітимація. Вибори вважатимуться нелегітимними, або напівлегітимними. Бо фактично основні кандидати опозиційні не братимуть участь у виборах. Пам'ятаємо, що Юлія Тимошенко сидітиме ще за ґратами.
Друга - масові протести. Тобто переможець від влади може швидко її втратити. Влада стане вразливою. Окрім того, керівництво зіштовхнеться із проблемами не лише внутрішніми. Виникнуть і зовнішні негаразди. Захід гостро відреагує. Ми вже зараз про це можемо говорити із нинішніх заяв західних експертів. Політикам не варто забувати, що Україна - це не Білорусь, не Росія. І, як показує історія, з 1991 року такі варіанти не походять.
Коментарі
2