Причину катастрофи літака Як-42 під Ярославлем, в якій загинула хокейна команда "Локомотив", назвав "МК" джерело в авіапромі, близьке до розслідування. Як виявилося, до трагедії призвела банальна помилка пілотів, яку автомобілісти називають "помилкою блондинки": вони забули відключити гальмо стоянки.
За даними джерела, що заслуговує довіри, комісією вже встановлено, що літак почав розгін по злітно-посадковій смузі з невимкненим стоянковим гальмом. Це пристрій - аналог ручного гальма в автомобілі - використовується тільки під час стоянки. Потужності двигунів цілком вистачає, щоб повітряне судно зрушило з місця, при цьому знаходячись на стоянковому гальмі (так само, як деякі забудькуваті автомобілісти рушають на "ручнику") і проїхало по стерновій доріжці на ЗПС. А от розігнатися до злітної швидкості вже стає проблематично.
Помилки, коли пілоти не відключають гальмо стоянки, хоч і рідко, але все ж трапляються. Так, в 2005 році в Хабаровському аеропорту не зміг злетіти Boeing американської компанії Kalitta Air, оскільки екіпаж не зняв шасі з гальма. У результаті колеса зруйнувалися, їх фрагменти потрапили в двигуни. На щастя, тоді обійшлося без важких наслідків.
Крім того, джерело повідомило виданню, що, як з'ясувалося з розшифровки мовного самописця Як-42, безпосередньо перед зльотом командир повітряного судна Андрій Соломенцев наказав другому пілотові Ігорю Жевелову взяти керування на себе, мотивуючи це поганим самопочуттям.
ФОТОРЕПОРТАЖ: Причини авіакатастрофи під Ярославлем: відмова техніки чи неякісне паливо
Гальмо стоянки повинен був відключити саме командир. Але, можливо, в момент передачі управління пілоти про нього просто забули і не звернули увагу на відповідний сигнал на приладовій панелі (звуковим сигналом він не дублюється).
Не виключено, що коли Як-42 почав розганятися на зліт і ніяк не міг набрати потрібну швидкість, пілоти помітили помилку і відключили гальмо. До речі, теоретично на те, що гальмо стоянки не відключене міг звернути увагу і бортінженер Олександр Сизов, який вижив в авіакатастрофі, хоча на злітному режимі він завантажений роботою не менше командира.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Економічні амбіції Путіна розбилися об старі літаки?
Чому екіпаж прийняв рішення продовжувати зліт, а не застосувати екстрене гальмування, можна тільки припускати. Можливо, пілоти понадіялися на те, що їм вистачить довжини ЗПС - літак стартував з половини смуги, а це 1,5 км, тоді як Як-42 для зльоту потрібно 800 метрів. Але виявилося пізно. У результаті літак злітав вже з грунту (він проїхав задніми візками шасі приблизно 400 метрів по траві). Само по собі це не стало б причиною трагедії, але літак не встиг набрати безпечну висоту, зачепився за щоглу маяка, що і призвело до руйнування лайнера.
За даними видання, офіційний висновок про причини катастрофи може бути підготовлено вже в середу. Голова Міждержавного авіаційного комітету Тетяна Анодіна доповіла прем'єру Володимиру Путіну, що літак був повністю справний і навіть "разових команд, які свідчать про відмови авіатехніки, на записи параметричного самописця поки не виявлено". Крім того, за її словами, перед зльотом екіпаж перевірив всі канали управління літаком і переконався в їх справності, літак не перевантажували, а метеоумови були нормальними.
Проте джерело припустило, що в офіційних висновках, які будуть оголошені, "комісія з чисто етичних міркувань спробує не валити всю провину на екіпаж, а знайти, що ж все-таки там могло б зламатися". Оскільки льотчики самі стали жертвами катастрофи.
Коментарі
4