Поради від Київстар
Сучасний телефон — важлива частина життя. Це зв'язок, фото та відео, листування, отримання медичних послуг, платіжний інструмент, база для збереження банківських і персональних даних.
Із розвитком технологій набирає обертів кібер- та мобільне шахрайство. Злочинці вміло виманюють у користувачів гроші й особисту інформацію. Кожен користувач мобільного телефону може стати жертвою шахраїв.
Кібершахрай — це комп'ютерний та мобільний злочинець, який зловживає довірою в цифровому просторі: викрадає персональні дані, паролі до особистих кабінетів, надсилає інформацію від імені інших, погрожує. Шахрай може телефонувати й переконувати жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію, щоб пограбувати користувача.
Розповсюджені шахрайські схеми:
1. Дзвінок ніби від "оператора"
Вам телефонують із невідомого номера, називаються представником оператора чи банку. Просять продиктувати код із SMS, який попередньо надіслали, або вимагають повідомити дані банківської картки. Це — шахрай!
Співробітники мобільного оператора не телефонують абоненту із проханням назвати персональні дані, коди з SMS-повідомлень, дані банківської картки чи паролі.
Порада: Якщо отримали подібний дзвінок, негайно покладіть слухавку. В жодному разі не розголошуйте PIN-код та СVV-код карти, одноразовий пароль із SMS незнайомій людині, навіть якщо вона називає себе представником авторитетної установи.
2. Крадіжка SIM-карти
Ваш мобільний номер телефону можуть вкрасти. Шахрай телефонує кілька разів підряд за короткий проміжок часу з невідомих номерів. Так він створює історію дзвінків на ваш мобільний, яку може використати для здійснення блокування номера, а згодом і отримати дублікат заблокованої SIM-картки. А з тим — доступ до мобільних додатків, особистих кабінетів, зокрема й до банківських.
Процедури операторів захищають абонентів від шахрайських дій, але злочинці навчилися "виманювати" необхідну інформацію від людей, користуючись їхньою довірою.
Порада: зверніться до телеком-оператора із заявою, що дублікат вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорта. Використовуйте складні паролі, своєчасно їх оновлюйте. Обирайте контрактну форму обслуговування — це перший захист від шахрайських схем із вашим номером.
3. Обіцянки виграшу та несправжні акції
Злодії діють від імені магазину, компанії чи соціальної установи. Пропонують пройти невелике опитування і заповнити анкету. Потім обіцяють грошовий подарунок або соціальну виплату.
Порада: Перед тим, як заповнювати будь-яку анкету та передавати свої персональні дані, перевірте в офіційних джерелах (сайт, гаряча лінія магазину) інформацію про обіцяний виграш або іншу виплату.
4. Фальшива благодійність
На тлі війни багато українців готові допомагати фінансово благодійним фондам або людям, які потрапили в біду. Шахраї користуються цим, створюють фальшиві запити і просять гроші на допомогу.
Порада: Перераховуйте гроші тільки на офіційні рахунки перевірених установ (наприклад, Нацбанк, фонд "Повернись живим", "єПідтримка") або людям, яких ви особисто знаєте.
5. "Допомога" рідним
До вас звертаються з невідомого номеру та починають залякувати, ніби хтось із близьких потрапив у халепу й вимагають гроші. Як правило, такі дзвінки надходять вночі чи рано вранці.
Порада: Негайно припиніть діалог — покладіть слухавку, не відповідайте на подальші повідомлення. Заспокойтеся та ретельно перевірте інформацію. Зателефонуйте близьким і запитайте, чи дійсно необхідна допомога. Зверніться у правоохоронні органи.
Завжди зберігайте спокій. Перевіряйте інформацію. Не довіряйте незнайомцям і надійно зберігайте персональні дані.
Жовтень — міжнародний місяць кібербезпеки, про яку слід пам'ятати завжди. Дотримуйтеся правил кібергігієни, а у випадку шахрайства повідомляйте про злочин мобільному оператору, службі безпеки банку. Також зверніться в кіберполіцію та поліцію. І залишайтеся в безпеці!
Пресцентр "Київстар"
"Газету по-українськи" можна передплатити онлайн на сайті Укрпошти за "ковідну тисячу"
Коментарі