Прожитковий мінімум в Україні планують прив'язати до середньої зарплати. Верховна Рада на початку червня підтримала в першому читанні відповідний законопроєкт.
Цьогоріч він має становити не менше 40% середньої зарплати. Це мінімальна сума для однієї людини на місяць. Щороку показник зростатиме на 1%. За 10 років досягне 50% середньої зарплати. Якщо фактичний розмір прожиткового мінімуму впродовж трьох місяців перевищуватиме на 10% затверджений, Кабмін має його переглянути.
Середня зарплата у квітні цьогоріч становила 13 543 грн, за даними Держстату. Прожитковий мінімум із 1 січня розрахований на рівні 2270 грн. Із 1 липня має зрости до 2379, з 1 грудня — до 2481 грн. Цей показник в Україні використовують для розрахунку мінімальної пенсії за віком, соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, посадових окладів, розмірів ставок судового збору, штрафів, аліментів.
— Середня зарплата — це умовний показник. Він не може бути орієнтиром для прожиткового мінімуму, — говорить економіст 43-річний Олексій Кущ. — Його розраховують за зарплатами штатних працівників. Їх в Україні 7 мільйонів із 24 мільйонів людей працездатного віку. Це показник ні про що. Золотий стандарт соціальної політики — коли прожитковий мінімум дорівнює мінімальній пенсії, зарплаті й неоподаткованому мінімуму доходів громадян. Наприклад, мінімальна зарплата становить 6 тисяч гривень. Тоді прожитковий мінімум — така ж сума мінус податки. Такою має бути і мінімальна пенсія. Але в Україні ця соціальна модель розбалансована. Прожитковий мінімум обраховується в бюджеті, він становить трохи більш як 2 тисячі гривень. Потрібно прив'язати прожитковий мінімум саме до мінімальної зарплати. Якщо обраховувати за формулою, яку пропонують депутати, то він зросте до 5 тисяч гривень.
— У Світового банку є показник — 2 долари на день. Це межа крайньої бідності. А поняття прожитковий мінімум у світовій економічній практиці немає, — каже 45-річний Гліб Вишлінський, директор Центру економічної стратегії.
— В Україні багато що прив'язано до мінімальної зарплати та неоподаткованого мінімуму доходів громадян. Останній колись установили на рівні 17 гривень. Досі не переглядали. Правильно було б визначити розміри штрафів, допомог, аліментів у певних сумах. Прописати в законах механізм їхнього перегляду, зважаючи на інфляцію. Мінімальна зарплата реально працює як мінімальний обсяг оплати праці за місяць, який мають видавати роботодавці. Але підвищувати її далі поки що не варто. Торік вже збільшили на 30 відсотків. Якщо знову так зробити — це призведе до інфляції, звільнень частини працівників. Бо держава почне вимагати платити більше, ніж можуть роботодавці.
Коментарі