
— 2015-го в супермаркетах подорожчало все. В першу чергу імпортні товари: морська риба, фрукти, чай, кава, шоколад. Ціни зростали пропорційно курсу долара, — розповідає директор асоціації постачальників супермаркетів Олексій Дорошенко, 42 роки.
— Покупцям імпортні товари стали не по кишені. Багато компаній-імпортерів закрилися після стрибка долара в лютому — валюту продавали по 30 гривень. Конкуренція серед постачальників зменшилася. Як наслідок — почали робити більшу націнку на товарах. Там, де сильна конкуренція, ціни не сильно збільшуються. Наприклад, алкоголь, пиво. Вони дорожчали тільки через зростання акцизу та встановленої державою мінімальної ціни. Цигарки в грудні подешевшали на 2 гривні через конкуренцію. Важко, з точки зору економіки, пояснити, чому овочі в серпні подешевшали, а в жовтні подорожчали на 60 відсотків. Стрибків курсу валюти не було. Люди через брак грошей не робили великих закупок на зиму.
У супермаркетах поменшало покупців?
— Так, бо подорожчали продукти, які купують найбільше — крупи, овочі, яйця, м'ясо. Люди пішли на базари, де товари на 10–15 відсотків дешевші. Замість дорогої гречки більше купують пшеничної крупи. Але деякі продукти замінити неможливо. Наприклад, морську рибу, каву, шоколад. Їх просто беруть менше.
Що зникло, що нового з'явилося в магазинах?
— Виробники, щоб здешевити свій продукт, почали зменшувати упаковку. Замість літра молока, продають 890 грамів. Вибір у магазинах став бідніший. Якщо рік тому на полицях стояло чотири-п'ять видів крупи, зараз — два-три.
Як вплинув на асортимент бойкот російських товарів?
— Російських продуктів харчування, побутової хімії лишилося дуже мало — 1–2 відсотки. Їхні постачальники шукають обхідні шляхи. Наприклад, червону ікру розфасовують тепер в Україні. Міжнародні компанії, що виробляють продукцію на російських заводах, почали завозити товар з Європи. Раніше 70–80 відсотків видів чаю та кави, які були представлені в наших супермаркетах, фасували в Росії. Зараз частину замінили на продукцію з Польщі, Німеччини, Болгарії.
Коментарі