— Українці на подорожчання продуктів реагують нестандартно: біжать на ринок чи до магазину й намагаються накупити якомога більше. Це викликає ще більше зростання цін, — говорить 45-річний Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту продовольчої і сільськогосподарської організації ООН.
Чому подорожчала картопля нового врожаю?
— У серпні 2019-го ціни зросли завдяки психологічному фактору, — продовжує Ярмак. — Люди пам'ятали, що було з вартістю цибулі. До того ж на початку вересня пішли чутки, що картоплі зібрали дуже мало. Водночас фермери врожай продавати не поспішали. Вартість продукції щоденно зростала. Ситуація, коли психологія впливала на ціни, не унікальна. Подібне траплялося з пшеницею, гречкою, овочами. Наприклад, у 2001–2002 роках заявили про більші, ніж зазвичай, обсяги експорту зерна з країни. Люди, які здебільшого купували не більше 5 кілограмів борошна, почали брати його мішками. Заодно згрібали крупи, макаронні вироби. Ціни злетіли. Виробництво працювало цілодобово і не могло покрити попит. Експорт зупинився. Борошно почали завозити в Україну з-за кордону. Зрозуміло, що люди не змогли з'їсти все закуплене. Частина продуктів пішла у смітник, частину згодували свійським тваринам.
Що зараз відбувається з ціною?
— Сьогодні гуртова ціна стабільна — близько 8 гривень за кілограм. Попит низький, бо багато людей накупили картоплі наперед. Тому потреби ходити на базар поки що немає. Однак на такому емоційному і хаотичному ринку, як у нас, може статися що завгодно. Ймовірність, що картопля буде дешевшати найближчим часом — досить велика. Запаси зі сховищ треба розпродати. З іншими овочами борщового набору ситуація протилежна. Вони коштують дешевше, ніж минулого сезону. Фермери скаржаться, що деякі види продукції взагалі збиткові. Наприклад, морква.
Майже половина асортименту вітчизняних базарів — імпортна картопля. У липні-листопаді в Україну завезли 188,4 тисячі тонн. Це в 700 разів більше, ніж за такий же період 2018-го. Українські фермери не до кінця усвідомлюють, що у них залишилося близько чотирьох місяців, щоб продати картоплю, яку зберігають у сховищах. З огляду на обсяги імпорту, вони вже подарували мінімум два повні місяці продажів постачальникам із Білорусі та Росії. Причому — за найвищою ціною. Імпортери й далі активно завозять до нас продукцію.
Чому в Україні постійні цінові гойдалки — овочі коштують або дуже дорого, або дешево?
— Вітчизняним фермерам потрібно вчитися працювати на експорт. Овочі — це дешевий товар. Якщо хочеш запобігти ціновим коливанням, треба мати продукт міжнародної якості. Тоді його можна буде продавати будь-кому. Наприклад, експортувати моркву до багатьох країн. Але для цього її потрібно розсортувати, помити, правильно охолодити й запакувати. Необхідні інвестиції, кадри і знання логістики. Поки що цього немає. Ту ж саму моркву фермери продають переважно на місцевому ринку. Якщо є надлишок продукції, реалізувати не можуть. Морква псується і йде в сміття.
Коментарі