"Навіть не мріяв про "мерседеса". Думав, наскладаю трохи грошей, куплю собі якусь стару "вісімку" чи "дев'ятку". А брат нарадив у Польщі машину купити. То я за 4 тищі доларів на іномарці їжджу", — каже 22-річний Андрій Кузь із міста Мостиська. Сірий "мерседес" 1998-го випуску припаркував біля піцерії у центрі міста. На автівці — польські номерні знаки. Поряд, уздовж центральної вулиці, стоїть ще з десять іномарок. Чотири з них теж польської реєстрації.
Райцентр за 20 км від українсько-польського кордону. Входить у 50-кілометрову прикордонну смугу. Жителі Мостиськ і навколишніх сіл можуть без візи і штампа в закордонному паспорті їздити до Польщі. Більшість місцевих живуть з того, що перевозять через кордон тверді сири, м'ясні вироби, побутову техніку. Здають це місцевим підприємцям в Україні, за перевезення отримують гроші.
— Машини, пригнані з Польщі, можна не розмитнювати. Єдина загвоздка в тому, що треба кожних 10 днів переїжджати через кордон. Наші люди і так часто в Польщу гасають, їм то дуже вигідно. Я у Львові знімаю квартиру, працюю торговим агентом. А тут мої батьки, брат і сестра. До них на вихідних приїжджаю. Мені тоже не тяжко прокататися туди-назад. Заодно в Польщі дешевих продуктів на тиждень накуплю. Моя дівчина дуже любить "королівський" сир. А він там на десятку дешевший.
Андрій Кузь говорить, купував машину через посередників. Ті мають зв'язки у Польщі, оформили всі документи. Вписали його у техпаспорт власника автівки, поляка.
— Я толком і не розібрався — законно то всьо діло чи ні. Минулого тижня мене даїшники у Львові зупинили. Довго дивилися на мої номери, у техпаспорт заглядали пару раз. А потім махнули рукою і пустили, — розповідає Андрій. — Правда, ніхто не знає, що буде з такими машинами. Можливо, наш уряд придумає, як заборонити ту польську реєстрацію. Або податок якийсь новий запровадить. Бо ще так з пару років, і вся область на польських ґратах їздитиме.
В інтернеті з'явилися оголошення "Пропонуємо підбір та продаж автомобілів на польській реєстрації". Телефонуємо за вказаним номером.
— Самій людині важко оформити у Польщі купівлю, ми помагаємо, — чоловік називається Василем. — Ви нам кажете, яку машину хочете. Ми за кілька годин дізнаємося, скільки така коштує. Якщо вам підійде ціна, самі поїдемо за авто до Польщі. Оформимо там усі документи, впишемо вас як співвласника у техпаспорт поляка, і їздіть собі спокійно. Маємо такого поляка, на якому 90 машин висить. Теж заробляє на цьому. Від вас треба український паспорт і завдаток — півціни автомобіля. За роботу беремо 700 доларів. Приблизно ще 500 піде на переоформлення. Не хвилюйтеся, ваш паспорт і гроші не пропадуть. Хочете, дам вам копії свого паспорта або оформимо нотаріально договір. Машини, пригнані з-за кордону, — то не до порівняння нашим. Вони ж їздили по нормальних дорогах, а не по катакомбах. За 3–4 тисячі доларів там можна купити добротну іномарку, навіть 10-річну. В Україні за таку не менше 8–9 тисяч дати треба. Раз на рік повинні будете техогляд проходити у Польщі. Це в середньому коштує 100 злотих (292 грн. — "ГПУ").
У Львівській митниці пояснили, що громадяни України можуть ввозити в нашу державу автомобілі без сплати ввізного мита у двох випадках. Перше — коли вони стоять на тимчасовому консульському обліку у консульській установі України. Тобто якщо вони перебувають за кордоном понад три місяці у зв'язку із працевлаштуванням, навчанням, лікуванням тощо. Тоді можуть ввезти один власний легковий транспортний засіб з причепом не більше як на 60 днів протягом одного року. Зобов'язуються про зворотнє вивезення автомобіля. Повинні мати документи, що підтверджують реєстрацію машини на території іноземної країни і право власності на неї. Треба мати також страховий договір з цивільної відповідальності, що поширюється на території України. Таку автівку не можна використовувати для підприємницької діяльності в нашій державі, надавати в оренду або передавати за дорученням у користування іншим, розкомплектовувати на запчастини.
Ввезти легковика до України можна також з метою транзиту через територію нашої держави. Документи треба мати такі самі, як у першому випадку. Граничний термін транзиту не повинен перевищувати 10 діб. Інакше на громадянина накладуть штраф у розмірі від 500 до тисячі неоподатковуваних мінімумів — 8500–17 000 грн — або можуть конфіскувати транспортний засіб.
Коментарі